Týden s tancem
Anna Konjetzky ve Studiu ALTA: The Very Moment
Ve čtvrtek 29. ledna zavítá do Studia ALTA choreografka Anna Konjetzky a jejích pět tanečníků s projektem The Very Moment: Pět tanečníků v něm soutěží proti sobě jako v nějaké hře. Testují své limity, jdou i přes svalové křeče, bojují se ztrátou rovnováhy, vypadávají z kroku, padají, vzdávají se a začínají znovu. Soubor je inspirován videy na YouTube, která zobrazují klopýtající opilce a vysílené maratonské běžce. Umělci vytrhávají téma z kontextu a analyzují a komentují vlastní fyzický výkon. Zobrazují okamžiky, kdy lidé ztrácí kontrolu. Ukazují, jak jsou křehcí a zranitelní a jak nejistá je bezpečnost. Tanečníci vymýšlí techniky, které zdůrazňují nestabilitu těla a zároveň zpochybňují reakce diváků. Může být selhání smyslové? Může být křehkost sílou a nedokonalost naším osvobozením?
Choreografie: Anna Konjetzky, tančí: Sahra Huby, Quindell Orton, Maxwell McCarthy, Taeyeon Kim, Robin Rohrmann, hudba: Brendan Dougherty, video: René Liebert, světla: Wolfgang Eibert, dramaturgie: Sarah Israel. Projekt měl premiéru 20. prosince 2018 v Kammerspiele Munich.
Úspěšná choreografka Anna Konjetzky působí v Německu, je autorkou mnoha tanečních inscenací i tanečních instalací. Její tvorba byla uvedena na národních i mezinárodních festivalech (Spielart, Dance, Tanzwerkstatt Europa, Sommerszene Salzburg, Tempo Festival Rio de Janeiro, Festival Danse Balsa Marni Bruxelles, Co Festival Lublaň, Strangelove Festival Antwerpen, Festival Souar) a v divadlech po celém světě (Salzburg, Kampala, Nairobi, Istanbul, Gent, Norimberk, Kolín, Karlsruhe, Hamburk, Krakov, Varšava, Praha, Brazílie, Panama, Mexiko, Pákistán). Anna Konjetzky byla také pozvána k choreografické spolupráci pro zavedené taneční skupiny ve státních divadlech Saarbrücken a Braunschweig. Její vlastní produkce jsou od roku 2014 realizovány v koprodukci s Münchner Kammerspiele.
Důležitým aspektem její práce – zejména při práci v zahraničí, je (znovu)vytvoření představení spolu s místními tanečníky a rozvoj workshopových formátů, které odpovídají potřebám místních scén. Anna Konjetzky vyučovala na univerzitách a akademiích umění, jako je Académie des Beaux Arts Brussels, AHK Amsterdam a Hochschule für Musik und Tanz Cologne. Anna Konjetzky je držitelkou řady ocenění a stipendií, včetně tanečního stipendia Berlínského senátu (2006), stipendia města Mnichov (2011), ceny Berlínské operní soutěže (2009), Lipské ceny Euro Scene Festival (2009) a ceny města Mnichov Förderpreis Tanz (2014). Její taneční instalace Abdrücke byla pozvána na Tanzplattform Deutschland 2012. V současné době má tříletý grant od města Mnichov a od Fonds Darstellende Künste. Její projekt NOMADIC ACADEMY získal podporu od Tanzpakt. Stadt-Land-Bund.
Studio ALTA – poslední premiéra ve stávajícím prostoru se uskuteční v únoru
V neděli a v pondělí 16. a 17. února se uskuteční ve Studiu ALTA premiéra, která bude také poslední premiérou ve stávajících prostorách v Holešovicích. Duet české performerky a choreografky Markéty Stránské a francouzského tanečníka a choreografa Jeana Gaudina s názvem … Or to Be přivádí na scénu dva lidi „chycené v trojúhelníku prázdnoty, strachu a opuštěnosti, dva charaktery a jejich nutkavé chování v prostoru, který pozoruje jejich marné snažení.“
Duet … Or to Be tvoří v důsledku dvě „sóla“. Postavy, které o sobě nevědí, a které spojuje dohromady až divák, který je vidí společně. Publikum se stává svědkem tohoto ne-setkání a může si představovat, co by se odehrálo, kdyby se postavy uviděly. „M & J jsou každý ve svém světě, a i když je vidíme pospolu, vidíme zároveň, že nejsou v tomtéž světě, jde o dvě velmi odlišné povahy, které se nemohou setkat a jsou ve svém přesvědčení izolované,“ přibližuje Jean Gaudin podstatu představení. Každý z tvůrců pracoval nejprve na svém vlastním sóle a oba společně pak hledali a zkoumali jejich propojení v jednotný umělecký tvar. … Or to Be je tak setkáním odlišnosti jejich měnících se těl, jejich jednogeneračního věkového rozdílu, jejich rozdílných i stejných životních zkušeností.
Markéta Stránská a Jean Gaudin se pracovně setkali v létě 2017 v Praze. Během této intenzivní desetidenní spolupráce zjistili, že mají mnoho společného: „S Jeanem jsme se před několika lety setkali na festivalu KoresponDance, a hned rok na to při rezidenci s koučinkem, kterou pořádalo Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. Od prvního setkání nám bylo jasné, že máme společnou tvůrčí notu (hlavně téma prostoru), že souzníme i lidsky, a především máme stejný smysl pro humor,“ popisuje cestu ke vzniku nové inscenace Markéta Stránská a dodává: „Jsme takové puzzle. Naši spolupráci si pokaždé moc užíváme, je to radost, vždycky se na ni dost těšíme.“
Markéta Stránská je česká choreografka, performerka a také fyzioterapeutka. Ve své tvorbě spojuje zkušenosti nejen choreografky a tanečnice, ale též loutkoherečky, performerky a v neposlední řadě i klauna. Její úspěšný sólový taneční debut LeŤ (září 2018, Studio ALTA) byl zařazen na program České taneční platformy 2019 a vybrán do prestižního výběru evropských tanečních projektů Aerowaves 2020.
Jean Gaudin, francouzský choreograf, tanečník, pedagog a tvůrce tanečních filmů, je často označován jako „enfant terrible“ francouzské nezávislé scény. Ve své tvorbě se často zabývá tématem prostoru. V choreografické práci dává přednost prolínání různých uměleckých prostředků a směrů. Během celé své kariéry úzce spolupracuje s hudebníky, skladateli a výtvarníky a obklopuje se video-umělci a filmaři. Čeští diváci ho znají především ze spolupráce s festivalem KoresponDance a ve Studiu ALTA mohli vidět jeho představení Everything is nice in Paradise.
Charity Awards Gala již brzy v Brně
Po loňském úspěšném prvním ročníku uvádí Národní divadlo Brno opět galakoncert baletního mládí s názvem Charity Awards Gala. Večer zároveň uskutečněný ve Vídni i v Brně je přehlídkou vítězů mezinárodní baletní soutěže pro mladé talenty European Ballet Grand Prix konané ve Vídni. Kromě čerstvých vítězů soutěže vystoupí i mladí hostující sólisté a sólisté Baletu NdB. Konat se bude 8. února 2020 v Mahenově divadle.
Balet libereckého Divadla F. X. Šaldy zkouší nový titul
Sedmero krkavců je inscenace, kterou uvede baletní soubor Divadla F. X. Šaldy na začátku dubna, zkoušet už se začalo. Diváky bude nově na repertoáru čekat slavný pohádkový příběh inspirovaný předlohami Boženy Němcové i bratří Grimmů zpracovaný jako psychologické drama v „burtonovském stylu“. Inscenace bude v choreografii a režii Richarda Ševčíka, který pro Šaldovo divadlo vytvořil úspěšné baletní představení Vánoční koleda.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]