Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Co se chystá v tanci: V hlavní roli opět především Studio ALTA. Zítra zde bude hostovat mnichovský taneční soubor a novou premiéru již chystá Markéta Stránská s Jeanem Gaudinem.
Studio ALTA, Anna Konjetzky – The Very Moment (foto Gabriela Neeb)

Anna Konjetzky ve Studiu ALTA: The Very Moment
Ve čtvrtek 29. ledna zavítá do Studia ALTA choreografka Anna Konjetzky a jejích pět tanečníků s projektem The Very Moment: Pět tanečníků v něm soutěží proti sobě jako v nějaké hře. Testují své limity, jdou i přes svalové křeče, bojují se ztrátou rovnováhy, vypadávají z kroku, padají, vzdávají se a začínají znovu. Soubor je inspirován videy na YouTube, která zobrazují klopýtající opilce a vysílené maratonské běžce. Umělci vytrhávají téma z kontextu a analyzují a komentují vlastní fyzický výkon. Zobrazují okamžiky, kdy lidé ztrácí kontrolu. Ukazují, jak jsou křehcí a zranitelní a jak nejistá je bezpečnost. Tanečníci vymýšlí techniky, které zdůrazňují nestabilitu těla a zároveň zpochybňují reakce diváků. Může být selhání smyslové? Může být křehkost sílou a nedokonalost naším osvobozením?
Choreografie: Anna Konjetzky, tančí: Sahra Huby, Quindell Orton, Maxwell McCarthy, Taeyeon Kim, Robin Rohrmann, hudba: Brendan Dougherty, video: René Liebert, světla: Wolfgang Eibert, dramaturgie: Sarah Israel. Projekt měl premiéru 20. prosince 2018 v Kammerspiele Munich.

Úspěšná choreografka Anna Konjetzky působí v Německu, je autorkou mnoha tanečních inscenací i tanečních instalací. Její tvorba byla uvedena na národních i mezinárodních festivalech (Spielart, Dance, Tanzwerkstatt Europa, Sommerszene Salzburg, Tempo Festival Rio de Janeiro, Festival Danse Balsa Marni Bruxelles, Co Festival Lublaň, Strangelove Festival Antwerpen, Festival Souar) a v divadlech po celém světě (Salzburg, Kampala, Nairobi, Istanbul, Gent, Norimberk, Kolín, Karlsruhe, Hamburk, Krakov, Varšava, Praha, Brazílie, Panama, Mexiko, Pákistán). Anna Konjetzky byla také pozvána k choreografické spolupráci pro zavedené taneční skupiny ve státních divadlech Saarbrücken a Braunschweig. Její vlastní produkce jsou od roku 2014 realizovány v koprodukci s Münchner Kammerspiele.

Důležitým aspektem její práce – zejména při práci v zahraničí, je (znovu)vytvoření představení spolu s místními tanečníky a rozvoj workshopových formátů, které odpovídají potřebám místních scén. Anna Konjetzky vyučovala na univerzitách a akademiích umění, jako je Académie des Beaux Arts Brussels, AHK Amsterdam a Hochschule für Musik und Tanz Cologne. Anna Konjetzky je držitelkou řady ocenění a stipendií, včetně tanečního stipendia Berlínského senátu (2006), stipendia města Mnichov (2011), ceny Berlínské operní soutěže (2009), Lipské ceny Euro Scene Festival (2009) a ceny města Mnichov Förderpreis Tanz (2014). Její taneční instalace Abdrücke byla pozvána na Tanzplattform Deutschland 2012. V současné době má tříletý grant od města Mnichov a od Fonds Darstellende Künste. Její projekt NOMADIC ACADEMY získal podporu od Tanzpakt. Stadt-Land-Bund.

Markéta Stránská (foto Vojtěch Brtnický)

Studio ALTA – poslední premiéra ve stávajícím prostoru se uskuteční v únoru
V neděli a v pondělí 16. a 17. února se uskuteční ve Studiu ALTA premiéra, která bude také poslední premiérou ve stávajících prostorách v Holešovicích. Duet české performerky a choreografky Markéty Stránské a francouzského tanečníka a choreografa Jeana Gaudina s názvem … Or to Be přivádí na scénu dva lidi „chycené v trojúhelníku prázdnoty, strachu a opuštěnosti, dva charaktery a jejich nutkavé chování v prostoru, který pozoruje jejich marné snažení.

Duet … Or to Be tvoří v důsledku dvě „sóla“. Postavy, které o sobě nevědí, a které spojuje dohromady až divák, který je vidí společně. Publikum se stává svědkem tohoto ne-setkání a může si představovat, co by se odehrálo, kdyby se postavy uviděly. „M & J jsou každý ve svém světě, a i když je vidíme pospolu, vidíme zároveň, že nejsou v tomtéž světě, jde o dvě velmi odlišné povahy, které se nemohou setkat a jsou ve svém přesvědčení izolované,“ přibližuje Jean Gaudin podstatu představení. Každý z tvůrců pracoval nejprve na svém vlastním sóle a oba společně pak hledali a zkoumali jejich propojení v jednotný umělecký tvar. … Or to Be je tak setkáním odlišnosti jejich měnících se těl, jejich jednogeneračního věkového rozdílu, jejich rozdílných i stejných životních zkušeností.

Markéta Stránská a Jean Gaudin se pracovně setkali v létě 2017 v Praze. Během této intenzivní desetidenní spolupráce zjistili, že mají mnoho společného: „S Jeanem jsme se před několika lety setkali na festivalu KoresponDance, a hned rok na to při rezidenci s koučinkem, kterou pořádalo Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. Od prvního setkání nám bylo jasné, že máme společnou tvůrčí notu (hlavně téma prostoru), že souzníme i lidsky, a především máme stejný smysl pro humor,“ popisuje cestu ke vzniku nové inscenace Markéta Stránská a dodává: „Jsme takové puzzle. Naši spolupráci si pokaždé moc užíváme, je to radost, vždycky se na ni dost těšíme.

Markéta Stránská je česká choreografka, performerka a také fyzioterapeutka. Ve své tvorbě spojuje zkušenosti nejen choreografky a tanečnice, ale též loutkoherečky, performerky a v neposlední řadě i klauna. Její úspěšný sólový taneční debut LeŤ (září 2018, Studio ALTA) byl zařazen na program České taneční platformy 2019 a vybrán do prestižního výběru evropských tanečních projektů Aerowaves 2020.

Jean Gaudin, francouzský choreograf, tanečník, pedagog a tvůrce tanečních filmů, je často označován jako „enfant terrible“ francouzské nezávislé scény. Ve své tvorbě se často zabývá tématem prostoru. V choreografické práci dává přednost prolínání různých uměleckých prostředků a směrů. Během celé své kariéry úzce spolupracuje s hudebníky, skladateli a výtvarníky a obklopuje se video-umělci a filmaři. Čeští diváci ho znají především ze spolupráce s festivalem KoresponDance a ve Studiu ALTA mohli vidět jeho představení Everything is nice in Paradise.

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat