Týden s tancem
Cirk La Putyka uvádí úspěšné berlínské představení Memories of Fools
Minulý rok s představením Memories of Fools soubor Cirk La Putyka téměř 180krát během půl roku zaplnil berlínské divadlo Chamäleon Theatre, nyní jej v české premiéře uvede pouze patnáctkrát od 6. do 20. března v pražském prostoru Jatka78. Inscenace vznikla v režii principála Rostislava Nováka ml. s šesti kmenovými členy souboru, jedním domácím a dvěma zahraničními hosty.
„Představení nese podtitul ´Všichni jsme blázni, protože doba je bláznivá´ a hledá naše nejstarší a nejhlubší vzpomínky,“ říká Rosťa Novák ml., který v něm poeticky s velkou fantazií pracuje s vrcholnými novocirkusovými disciplínami – cyr wheel, teeterboard, žonglování, vzdušná a párová akrobacie – ale i s klauniádami, tancem a loutkami. „Jak daleko jsme schopni se vracet ve svých vzpomínkách? Jak dlouho jsme schopni udržet některé vzpomínky v hlavě?“
Rosťa Novák ml. do projektu obsadil jak akrobaty, členy souboru, kteří již měli s půlročním hostováním zkušenost z předcházejícího berlínského představení Roots – Michal Boltnar, Daniel Komarov, Jiří Weissmann, Vojtěch Fülep. Došlo ale i na nováčky, pro které byl tak náročný projekt novinkou – Šárka Fülep Bočková, Solenne Bailly, Alexandr Volný a Filip Zahradnický, který je čerstvým držitelem dvou prestižních cen z Festivalu Mondial du Cirque de Demain – Zvláštní ceny Akademie Fratellini a Zvláštní ceny poroty. V Praze se nově zapojí akrobat Wilko Schütz. Na představení se dále podíleli kmenoví tvůrci souboru – scénograf Hynek Dřízhal, kostýmní výtvarnice Kristina Záveská a hudební skladatel Jan Balcar.
Prostředí Chamäleon Theatre, berlínští diváci i náročné denní hraní po dobu půl roku vyžadovalo při svém vzniku jiný režijní přístup, než je zvykem například v Praze. „Běžný divák nás v Berlíně nezná. Proto dá velmi rychle najevo, jestli se baví nebo nebaví. Zároveň musím brát ohled na herce, na jejich zdraví, na srozumitelnost, na to že během představení lidé konzumují jídlo a pití. Je to zvláštní disciplína,“ líčil v době vzniku inscenace Rosťa Novák ml. „Diváci tady chyby neodpouští. Na druhou stranu nejsou zvyklí na jakýkoliv příběh, charaktery, to je pro ně něco nového, co musejí chvíli vstřebávat.“
Vedle české premiéry Memories of Fools připravuje Cirk La Putyka v současné době na duben 2020 do prostoru O2 universum největší projekt ve své historii: sérii několika unikátních představení nazvaného Cesty. Během něj domácí i zahraniční tvůrci za účasti více než 40 akrobatů, herců, tanečníků a hudebníků provedou diváky dějinami cirkusu u nás. Vedle autora konceptu Rostislava Nováka ml. se režijně na představení podílejí přední evropští tvůrci – Maksim Komaro (Circo Aereo), Daniel Gulko (Cahin Caha), Tilde Björfors (Cirkus Cirkör) a Ethan Law (Cirk La Putyka).
Dáma s kaméliemi v Brně: taneční drama choreografky Valentiny Turcu
Uznávaný slovinský inscenační tým pod vedením choreografky Valentiny Turcu vytvořil pro Balet Národního divadla Brno původní balet na motivy románu Alexandra Dumase ml. a hudbu Franze Schuberta v aranžmá Andreie Pushkareva – Dáma s kaméliemi. Premiéra v Janáčkově divadle se koná v pátek 6. března.
Dáma s kaméliemi je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Příběh Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny, se zprvu odehrává v Paříži ve vyšší společnosti a posléze na venkově, kam oba odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že jej již nemiluje. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu o síle její sebeobětující se lásky. V hlavních rolích nové inscenace vystupují Kaludia Radačovská a Andrea Popov Smejkalová, Arthur Abram a Uladzimir Ivanou a Martin Svobodník a Ivan Popov.
„Jiskřička přeskočila, když jsem viděla baletní soubor NdB tančit v Chorvatském Národním divadle v roce 2018 a Mário Radačovský mě oslovil, zda bych nechtěla vytvořit něco pro tyto tanečníky. Hned jsem to věděla. Dámu s kaméliemi! Byla to pro mě taková inspirace, že jsem chtěla začít tvořit hned, tam, přímo tam. Tihle překrásní tanečníci se umí pohybovat tak vytříbeně, s tak hlubokým výrazem, silní jako skupina, jako tým, přesto je každý z nich svým způsobem osobitý. Velice to obdivuji. Jejich individualitu a uměleckou sílu na jevišti. Byla jsem si jistá, že vystihnou francouzskou dekadentní náladu románu s půvabem, charismatem i správným přístupem,“ říká choreografka a režisérka inscenace Valentina Turcu.
Hudebního nastudování s orchestrem Janáčkovy opery se ujal dirigent Robert Kružík. V inscenačním týmu Valentiny Turcu jsou významní slovinští výtvarníci. Autorem scénografie k baletu je Marko Japelj, který spolupracuje např. s Velkým divadlem v Moskvě (Bolshoi Theatre), kostýmní výprava je dílem výtvarníka Alana Hranitelje, který spolupracuje třeba se slavným Cirque de Soleil.
Valentina Turcu, nominovaná na cenu Kyoto v roce 2015, je vynikající tanečnice a choreografka. Na svém tvůrčím kontě má přes 130 baletních, operních a divadelních produkcí a její balety jsou pohostinsky uváděny po celém světě. V Chorvatsku narozená a klasickému baletu vyškolená umělkyně dále studovala a tančila pod vedením Maurice Béjarta. Vytvořila řadu baletních inscenací od klasických dějových až po avantgardu, od velkoplošných po choreografické miniatury vytvořené pro galakoncerty a režírovala několik klasických divadelních her. Carmen, Hamlet, Peer Gynt, Mistr a Markétka, Anna Karenina, Nebezpečné známosti, Bohéma, Bouře, Smrt v Benátkách, Krvavá svatba, Tramvaj do stanice Touha, Evžen Oněgin, Don Juan, to jsou jen některé kusy z její rozsáhlé inscenační tvorby. Není úspěšná pouze jako choreografka, ale také jako režisérka, dramaturgyně a autorka hudebního konceptu, což jí vyneslo mnohá ocenění. Mezi nimi bronzovou medaili na Mezinárodní baletní soutěži v japonské Nagoji (2002) a cenu za nejprogresivnější choreografii v Slovinské baletní soutěži (2007). V roce 2008 byla oceněna za své dílo na poli baletu, opery a činohry slovinskou Asociací baletních umělců. Obdržela Slovinskou státní cenu za režii a choreografii inscenace Prokofjevova Romea a Julie v roce 2012 ve Slovinském Národním divadle Maribor, inscenace baletu Evžen Oněgin v Mariboru jí vynesla v roce 2017 Glazerovu cenu a byla časopisem Dance Europe prohlášena za jednu z pěti nejlepších evropských premiér v roce 2016. V posledních letech spolupracovala Valentina Turcu s divadlem v německém Augsburgu, Lotyšským národním baletem, Opéra-Théâtre de Metz Métropole ve Francii, Chorvatským národním divadlem ve Splitu a v Záhřebu. Její balet Smrt v Benátkách byl časopisem Dance Europe vybrán mezi pět nejlepších představení roku 2018.
Nová inscenace Jany Burkiewiczové posílá do světa Růžového samuraje, který nás všechny zachrání
V pražské La Fabrice proběhne 11. března 2020 pražská premiéra nové inscenace Růžový samuraj / Příběh zuřivého větru souboru Burki&com. Projekt hledající nového hrdinu vznikl na základě workshopů s 304 dětmi z jedenácti škol.
Inscenace, v níž vystoupí sedm performerů, spojuje současný tanec, prvky nového cirkusu, fyzické divadlo, zpěv, hudbu i výtvarné prostředky do jednotícího celku. Autorka Jana Burkiewiczová více jak půl roku postupně zkoumala s pomocí pedagogů a dětí v Praze, Trutnově, Moravské Třebové, Ostravě a Čeladné pojem hrdinů v současném světě. Děti o nich psaly slohové práce, vyprávěly příběhy, zkoušely definovat hrdinské vlastnosti, kreslily je i absolvovaly pohybové workshopy. Příprava projektu, který se z velké části připravoval v Uffo Trutnov, kde byl také poprvé uveden, byla tak vedle vlastní divadelní práce především zajímavou sondou do myšlení nejmladší generace a současně cestou k základům hrdinských příběhů, k jejich zákonitostem.
„Někde mezi dětskými kresbami hrdinů jsem narazila i na Růžového samuraje. Právě ten pro mě nakonec celý příběh symbolicky spojuje. Je v něm síla, čest i odvaha, ale také srdečnost a něha. Představení, ve kterém jsou hlavním nástrojem vyprávění dynamické choreografie, přináší i velký prostor fantazii. Divák s ním zažije strhující příběh, který jej však především přivádí k sobě samotnému,“ popisuje ideu inscenace režisérka a choreografka Jana Burkiewiczová.
Autorem originální scénografie je jeden z nejvýraznějších designérů současné české scény Maxim Velčovský. Jedná se o jeho první spolupráci s tanečním divadlem. Za kostýmy stojí módní návrhářka Petra Ptáčková, jejíž oblečení se prodává v Paříži stejně jako v Los Angeles. Výjimečné je také složení performerů, kdy se v sestavě Burki&com objevují například poprvé dva kmenoví tanečníci švédských Norrdans Hanna Nussbaumer a Viktor Konvalinka (m. j. zakladatel Dekkadencers a někdejší sólista baletu Národního divadla). Vedle nich stojí dva talentovaní mladí tanečníci Eduard Adam Orszulik a Michal Toman, první je student pražské HAMU a druhý čerstvý absolvent současného tance na bratislavské Vysoké školy múzických umění. Za pozornost stojí i trojice hudebníků, kteří jsou součástí živé produkce, písničkář Dominik Zezula (post-hudba, Děti mezi reprákama), bubeník Michal Budinský (Lazer Viking) a operní pěvec Libor Kasík. Autorem scénické hudby je Jiří Konvalinka (Vložte kočku, Mutanti hledaj východisko), skladatelem árie uznávaný slovenský skladatel Slavo Solovič. Do příprav se zapojil stran animací i filmový režisér a animátor Tomáš Luňák (Alois Nebel).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]