Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co se děje ve světě tance a pohybového divadla – pozvánky a zprávy: Nová generace dnes v DISKu představí choreografické mládí. Pod záštitou Asociace tanečních umělců ČR se sešla Konference uměleckých šéfů baletních souborů. Balet ND Brno představil novou sezonu. Losers budou mít vlastní scénu v Branickém divadle. Novinky na programu divadelního prostoru Jatka78.
Nová generace (promo foto Anna Benháková)

Mládí na scéně – Nová generace v DISKu
V divadle DISK se dnes představí se svou tvorbou studenti choreografie pražské HAMU, kteří mají pod hlavičkou Nové generace možnost prezentovat své práce před diváky. Se svou tvorbou seznámí tři tvůrci z této nové generace: Eva Rezová, Anna Benháková a Eduard Adam Orszulik.

Eva Rezová uvede choreografii Šárka na motivy pověsti o Šárce a Ctiradovi v podobě duetu, netradičně v kombinaci tanečnice a hudebník, Ctirada bude hrát mladý violoncellista. Eduard Adam Orszulik uvede choreografii Není to hračka, o které píše: „Osaměle neosamělá bytost si vytváří svůj ideální svět, který je však pouhou iluzí. Iluze se časem vytrácí a nastává přechod do každodenní rutiny, ze které lze jen těžce vystoupit. I při snaze hledání nových cest se vracíme k tomu, na co jsme zvyklí. Je možné vystoupit z kruhu a vkročit do nové reality?

Anna Benháková přichází s choreografií Morálně závadné. Otevře v něm téma, které je klišé i tabu zároveň. „Poetickým, a přesto naturalistický pojetím mluví o sexu, fyzické intimitě, tělesné lásce. Nevynechává ani téma zplození, které je příčinou i důsledkem tohoto aktu,“ tak je choreografie popsána s anglickým mottem: We exist because of sex. It’s not something to be afraid of. It’s something to honor, to enjoy.“

Pod záštitou Asociace tanečních umělců ČR se sešla Konference uměleckých šéfů baletních souborů
Dne 2. března se v Praze konala v zasedací místnosti Národního divadla Konference uměleckých šéfů baletních souborů. Asociace tanečních umělců (ATU ČR), která navázala na činnost Tanečního sdružení (TSČR), představila na úvod svou novou radu, program, vizi i webové stránky.

Hlavním tématem setkání ale bylo konání, forma i inovace Mezinárodní baletní soutěže, jednalo se ale také o inscenační soutěži, organizaci Mezinárodního dne tance a dalších aktivitách ATU ČR: postavení baletních souborů, pracovně právní otázky tanečníků, práce Nadačního fondu pro taneční kariéru apod. Sešli se vedoucí nebo zástupci všech baletních souborů ČR i ředitelé konzervatoří. Vřelá diskuze se protáhla až do pozdně odpoledních hodin a výsledkem byly konstruktivní návrhy i podněty.

Konference ředitelů má velký význam, máme mnoho společných aktuálních témat a je nutné vyměnit si zkušenosti, popsat problémy a hledat řešení… Ředitelé baletních souborů, stejně jako vedení konzervatoří, mohou iniciovat změny, které díky společnému úsilí vedou k významným krokům v českém tanečním umění,“ komentuje předsedkyně asociace Linda Svidró.

Asociace tanečních umělců nyní nabírá nové individuální i kolektivní členy, kterým dokáže zajistit význačný advokační i konzultační servis. Veškeré informace naleznete na nových webových stránkách www.atucr.cz

Účastníci konference na fotografii (zleva): A. Schneider (TCP), A. Knollová (NDM), J. Pokorný (DJKT), M. Mikanová (DFXŠ), M. Štípa (MDOL), M. Rypan (ND), L. Svidró (PKB), I. Musilová (TKB), J. Slavický (TKP), L. Slavický (JDČB), L. Hayashi (TA), M. Kolda (Art4People), Z. Prokeš. Foto: P. Knolle (LM)

Tisková konference Národního divadla Brno 5. 3. 2020 (foto NdB)

Jaká bude sezona 2020/2021 Baletu Národního divadla Brno
Na tiskové konferenci, která se konala 5. března, představily soubory Národního divadla Brno svou nadcházející sezonu. Baletní soubor představí dvě premiéry a mottem sezony bude „Pocta velikánům“.

Prostřednictvím nového díla Mária Radačovského vzdá brněnský soubor podzimní premiérou Beethoven poctu Ludwigu van Beethovenovi, hudebnímu géniovi jubilujícímu v tomto roce. V nové sezoně také uvede premiérově do repertoáru dílo další mimořádné osobnosti současného tance ve světě, a to prostřednictvím choreografie Black Milk izraelského choreografa Ohada Naharina. Tato jarní premiéra, která je triptychem, bude ale věnována především velikánovi české progresivní choreografie, Pavlu Šmokovi. Uvedením jeho Stabat Mater, mistrovského díla Šmokovy rozsáhlé tvorby, chce vzdát poctu tomuto významnému umělci a legendě české taneční kultury. Program doplní další velké jméno české choreografie. Pro tuto sezonu svolil Jiří Kylián s uvedením již své čtvrté choreografie v Baletu NdB, a to choreografie Sleeples.

Podrobné informace o chystaných projektech:

Není vždy pravidlem, že by Balet NdB uvedl v rámci výročí významných hudebních skladatelů do svého dramaturgického plánu titul z jejich tvorby nebo k jejich poctě. v případě Ludwiga van Beethovena se však choreograf a umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský nadchl pro spolupráci s orchestrem a sborem Janáčkovy opery. Ke 250. výročí narození hudebního génia připravují tedy společný premiérový projekt s názvem Beethoven. Důvodem tvorby původního díla není samozřejmě pouze inspirace velkým výročím, ale především umělecká přitažlivost velké a mimořádné Beethovenovy osobnosti, jeho nelehkého života i geniálního díla. Beethoven prakticky již od mládí zažíval těžké zkoušky osudu. Byl více než tvrdě vychováván despotickým otcem, provázen životem nešťastnými milostnými vztahy a následně sužován zdravotními potížemi ústícími v naprostou hluchotu. Pro jiného člověka, zvláště skladatele hudby, zdánlivý konec, pro Beethovena nikoliv. Jeho tvorba, jejíž zrod si přes totální zdravotní handicap umíme jen stěží představit, má nesmírnou hloubku a ideovou hodnotu. A tak se inspirací choreografa a libretisty Mária Radačovského stal samotný prchlivý a věčně zamilovaný génius, stejně jako jeho nedostižná hudba. Hudební materiál baletu vychází z Beethovenových symfonií, kde osobité místo zaujímá 9. symfonie se Schillerovou Ódou na radost. K ideálům této básně nejsme totiž o nic blíže než v době zrodu této „symfonie symfonií“. Beethovenův hlas volající po svobodě a lidskosti, uzamčený v jeho nesmrtelném díle, je i po 250 letech stále aktuální.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat