Týden s tancem
Cirk La Putyka poprvé: premiéra projektu Kaleidoskope
Dnes má premiéru nový projekt Cirku la Putyka s názvem Kaleidoskope, první po nucené koronavirové přestávce. Finský režisér Maksim Komaro, který se členy Cirku La Putyka již uvedl inscenace Slapstick Sonata, PLAY, Batacchio a Isole, ji vůbec poprvé (a snad i naposledy) kvůli zavřeným hranicím připravuje pouze na dálku z Helsinek, on-line pomocí kamer a monitoru. Vedle disciplín, jako jsou skoky na trampolíně, walking globe a závěsná akrobacie, uvidí diváci poprvé takzvaný naskakovaný teeterboard a rolla bola. Vedle zkušených členů souboru Jiřího Weissmanna, Michala Boltnara a Daniela Komarova se v inscenaci představí poprvé také nové tváře Cirku La Putyka Helena Nováčková, Adéla Míšková a Adam Joura doplnění Nikol Fryšovou a Naimem Ashhabem. A v neposlední řadě jde o vůbec první ryze venkovní produkci v historii souboru, která se v létě vydá putovat po větších i menších městech České republiky.
„Základ slova kaleidoskop je řecký a víceméně znamená pozorování krásných forem. A o tom ten projekt vlastně je – o tom, že se soustředíme spíše na krásu a kouzlo okamžiku i výsledného tvaru než na hlubší filozofování o smyslu života a bytí,” vysvětluje režisér Maksim Komaro, který do inscenace obsadil osm českých akrobatů, herců a tanečníků. Na své si přijdou milovníci nového cirkusu, tance i humoru na jevišti.
Hudbu připravil Jan Balcar, o kostýmy a make-up se postarala Kristina Záveská, o scénu Pavla Kamanová, autorem světelného designu je Jan Mlčoch a zvukovou stránku měl na starosti Jan Středa. Premiéra se koná 9. června, bohužel bez fyzické účasti režiséra, reprízy pak 10. a 11. června a dále 10. až 13. července v prostoru Jatka78.
Cirk La Putyka podruhé: dokument Na krev od 11. června v kinech
Celovečerní dokument režiséra Erika Knoppa o Rosťovi a Vítkovi Novákových, jádru souboru Cirk La Putyka, viděli diváci v květnu v online premiéře a teď přichází také do českých kin. Co pohání oba bratry, osmou generaci slavného loutkářského rodu Kopeckých? Jaká posedlost, vášeň i emoce je provází, když uskutečňují svůj sen a vztahují se ke své rodině a předkům? Časosběrný dokument Na krev nabízí vedle zákulisí souboru nebo vzpomínek z rodinného archivu především velice osobní a niterný vhled do života a práce bratrské dvojice ve třech letech poté, co v roce 2014 otevřeli divadlo Jatka78.
V podtitulu dokumentu Na krev stojí: „Jejich krev je krev kočovných umělců a jejich posedlost sahá přes slavný rod loutkářů Kopeckých mnoho generací nazpět. Ve svém úsilí se obracejí k sobě samým, ke kořenům, k rodině. Před čím se snažíš utéct, to nakonec vyroste v tobě.“ Snímek zavede diváky nejen do zákulisí Cirku La Putyka, na zkoušky či jeho zahraniční cesty, ale odkrývá i hlavní zdroje neuvěřitelné energie a posedlosti, díky kterým soubor překonává i mimořádně náročné překážky. Postupně se odhaluje propojení současných ambicí principála s rodinnou historií a jakási nutkavost na ni navázat či ji „dokončit“. Na krev ukáže, kolik nervů je potřeba k tomu, aby se zhruba čtyřicetičlenný soubor na své nové domovské scéně udržel v chodu a dále vyvíjel.
U vzniku snímku stála domluva režiséra Erika Knoppa, že začne točit vývoj Cirku La Putyka od chvíle, co tento získá vlastní prostor Jatka78 v Praze. „Po půl roce natáčení jsem pochopil, že mě více než cokoli jiného přitahuje soudržnost tohoto divadelního spolku a že pomyslným pojivem je rodina, ze které Rosťa a Vítek Novákovi pochází,“ říká Erik Knopp. Oba bratři jsou osmou generací loutkářského rodu Kopeckých, která má ale jako první za 200 let existence vlastní kamenné divadlo Jatka78, a tak už nemusí primárně kočovat jako generace předchozí. Režisér získal přístup do obrazového archivu rodiny Kopeckých, potažmo Novákových, který začíná roku 1946 a pokračuje do současnosti. Díky tomu režisér ilustruje podobnost minulosti se současností a s postupy obou hlavních postav. „Kdo má takto pevné rodinné základy, dokáže v životě všechno, co si zamane,“ uzavírá Erik Knopp.
Laterna magika open air 13. června
Laterna magika chystá tuto sobotu vystoupení pod širým nebem. Nová scéna Národního divadla se už v letošní sezoně divákům neotevře, a tak jde soubor Laterny magiky v souladu s heslem #kulturunezastavíš za svými diváky ven a přizval i několik přátel. Závěr sezony bude pro Laternu patřit současnému tanci, mappingu i živé hudbě. Na náměstí Václava Havla mezi budovami Národního divadla začne program v půl osmé večer.
Laterna magika se svým speciálním programem připojuje k ostatním souborům Národního divadla, které se ale s diváky rozloučí na scéně historické budovy ND. „Když už divadelní sezona nemohla být taková, jakou jsme ji pro vás naplánovali, užijme si alespoň její zakončení,“ zve diváky na akci vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle. Na programu jsou čísla z moderního repertoáru Laterny magiky v neobvyklém prostředí, ale s projekcemi, a zahrají hudebníci, kteří jsou s Laternou magikou spojení buď jako skladatelé nebo interpreti. #laternunevypneš je vlastní heslo souboru pro konec této sezony.
Během večera kromě souboru Laterny magiky vystoupí duo Zabelov Group, jehož spoluzakladatelem je Jan Šikl, autor hudby k inscenacím Zahrada a Cube, a kapela Tripleshot Jam, kterou mj. tvoří tanečníci Laterny magiky Libor Kettner a Alex Sadirov a také Ondřej Vinklát. Pravidelně hrají v Café NONA na Nové scéně a jejich hudební večery jsou velmi navštěvované. Ani na open air akci nebude chybět VJ Aeldryn, který spolupracuje třeba se studiem Lunchmeat a na Tripleshot parties se stará o vizuální kouzla. Programem bude provázet členka Činohry ND Pavla Beretová. Občerstvení na piazzetě zařídí Café NONA, která diváky obslouží ve svém baru pod širým nebem. Akce se uskuteční s dodržením všech hygienických opatření.
Aktulizace programu na facebookové události https://www.facebook.com/events/1296345320559390/
Národní divadlo moravskoslezské uvede za týden speciální baletní večer
Jediným představením, které Národní divadlo moravskoslezské odehraje do konce sezony živě před diváky, bude v úterý 16. června v 18:30 hodin večer nových choreografií členů baletního souboru s názvem Tanec z celého srdce pro vás. Představí sedm originálních kreací, jejichž společným mottem je nový začátek s novou energií.
Program doplní dva krátké filmy. První s názvem Different, inspirovaný životem pěti tanečníků souboru, kteří během karantény otevřeně mluví o tom, co prožívají, když nemohou na jeviště. Video je zasazeno do prostředí ostravského industriálu Vítkovických sléváren a také do přírody. Dále projekt Social Distancing Giorgia Madii, který formou mluveného slova kombinovaného s tancem přibližuje maličkosti všedních dní tanečníků v době karantény. „Noví tvůrci, nové choreografie, nový začátek,“ je heslo, jímž se soubor loučí s probíhající sezónou, ale stejná myšlenka v září 2020 zahájí i sezónu novou – tentokrát ve formě společného představení všech souborů NDM s názvem Muž, který sázel stromy.
Představení se koná pro omezený počet diváků v budově Divadla Jiřího Myrona, vstupné je jednotné 150 Kč.
Festival Tanec Praha se koná, omezením navzdory
Celosvětově sdílený projekt Nadace Piny Bauschové The Nelken-Line v neděli v pražské Stromovce zahájil 32. ročník mezinárodního festivalu současného tance Tanec Praha. Vystoupení tuzemských umělců, kteří mají v rámci festivalu možnost oslovit nové publikum, uskuteční v dalších 17 městech a obcích, festival potrvá do 29. června.
Většina projektů bude adaptovaná na venkovní prostory nebo už byly vytvořeny pro provádění pod širým nebem. V uzavřeném prostoru je nutné uvést jen představení Adrena Axis a Nepřestávej. Od pondělí do středy v Divadle Ponec uvádí svou premiéru Zápas s jazykem Florent Golfier ze souboru tYhle (zprávu najdete zde).
Dále se chystá GUIDEd Tour místo představení GUIDE Věry Ondrašíkové, půlhodina v zákulisí s týmem, který vytvořil velmi úspěšnou multimediální inscenaci, která sklízí úspěchy v tuzemsku i v zahraničí. Cesta světem tance, světel a iluzí proběhne dvakrát 16. června.
Odehrají se další Duety za sklem, duety, které vedou Tereza Ondrová a Viktor Černický s kolemjdoucími diváky, ale bez doteku. Intimní setkávání a sdílení okamžiků mezi performerem a divákem, který se stává součástí happeningu, se odehrávají před přízemím Veletržního paláce. Nová příležitost zažít neobvyklou komunikaci pohybu a pohledu bude 25. a 26. června.
Tanec Praha se spojil s festivalem Landscape v outdoorovém projektu Plíce Žižkova. Základem jsou dvě trasy začínající na Žižkově, které pokryjí celkem pět kilometrů, umělci z výzvy festivalu Landscape ji vytyčí na více než dvaceti místech svými instalacemi, zatímco Tanec Praha vydal výzvu pro performery, kteří ji rozžijí vlastními těly. Přihlásilo se jich přes třicet. Po dvou trasách se mohou zájemci vydat v sobotu i v neděli 21. a 21. června ve dvou odpoledních časech. Zapojili se umělci Jan Waldhauser, Eliška Brtnická, Tereza Kerle, Jan Zdvořák, Mod architekti, tYhle, Jakub Černý, Cécile Da Costa, Viktor Černický a Tomáš Janypka, Ostružina, Lenka Kniha Bartůňková, Ridina Ahmedová, Jiří Bartovanec a Michal Horáček, NL architects, Pulsar, Eliška Perglerová, Mirka Eliášová, Monika Rebcová a Lucie Charouzová, Felix Baumann a Sean Heanderson, Johana Pocková a Sabina Bočková, Tereza Hradilková, Vojtěch Míča, Anna Prokopová, Aleš Hnízdil, Markéta Stránská, David Vávra, Cirkus TeTy, Klára Hajdinová a další.
Pokud jde o zahraniční hosty, program musí být z pochopitelných důvodů přesunut. „Nechceme jít cestou přenosů a záznamů představení,“ říká ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová s tím, že určitou část programu se snaží přesunout do podzimních měsíců a zahraniční hosty představit jinou cestou než vysíláním. Menší projekty a koprodukce se tak nějaké podoby mohou dočkat ještě letos, soubor Wiliama Forsytha, který měl být jednou z hvězd festivalu, musí vystoupení přesunout do dalšího ročníku na červen 2021.
Tanec Praha pokračuje v projektech v rámci inciativy Be SpectACTive! A také Dancing Museums, což je výzkumný projekt, jehož se účastní tanečníci, muzea, galerie i akademici. Tanec Praha spolupracuje s Národní galerií v Praze a na projektu spolupracuje choreografka Tereza Ondrová, která zkoumá téma turismu v hlavním městě, z pozice obyvatele centra Prahy. Některé výstupy projektu budou veřejné.
Galerie bez hranic, koprodukční projekt Se.s.ty
„Buďte svědky vyvrcholení jedinečného výzkumu, ve kterém bude jedenáct tanečních tvůrců z Česka a USA v reálném čase propracovávat fyzické, kinestetické nebo pohybové myšlenky navázané na umělecký záměr vybraných děl i kurátorský záměr stálé expozice Národní galerie Praha 1796–1918: UMĚNÍ DLOUHÉHO STOLETÍ jako celku,“ láká na sobotu k počítačovým monitorům Centrum choreografického výzkumu Se.s.ta.
Unikátní způsob práce šesti amerických a pěti českých tanečních tvůrců pod vedením choreografky Sue Schroeder (USA) je zrcadlením jak tvůrčích přístupů, tak samotných děl zahrnutých v expozici, vyznačuje se jistým odklonem od tradičních představ o tanci, podporuje dosud nezvyklou, ale plodnou a velmi inspirativní debatu o výtvarném umění a současně umožňuje přistoupit k vyprávění „příběhu umění“ z kinestetického úhlu pohledu.
V praxi půjde o simultánní performanci živě vysílanou z Česka (16.00) a USA (10.00) v sobotu 13. června. Vysílání poběží na Mall.tv.
Projekt, který Se.s.ta připravila společně s Centrem pro tanec Core Dance v Houstonu (USA) a Národní galerií Praha, byl původně naplánován jako desetidenní workshop pro české a americké umělce pod vedením americké choreografky Sue Schroeder a následně performancí v Národní galerii Praha. V návaznosti na aktuální situaci společně s choreografkou připravili nový koncept projektu, který zachová umělecký záměr, tvůrčí proces i závěrečnou perfromanci pro diváky, tentokrát ale formou streamingu.
Pro tento nový koncept s názvem „Galerie bez hranic“ vytvořila Sue Schroder strukturu virtuálního procesu, do kterého byly zapojeny obě skupiny umělců z České Republiky i USA formou skupinových i individuálních koučovacích sezení. Podkladem pro tuto strukturu zůstávají umělecká díla ze stálé expozice Národní galerie Praha s názvem 1796–1918: Umění dlouhého století. Celkem pět virtuálních sezení proběhlo v období dubna a května, nyní přichází na řadu společný stream ze dvou kontinentů. Kromě toho přiblíží celý tvůrčí proces a zkušenosti s touto formou performance souhrnný video dokument, který bude následně k distribuci odborné i široké veřejnosti. Kromě českých a amerických umělců se na projektu podílel vizuální umělec a video artista Ian Biscoe (UK), který se zajímá o nové technologie a propojování reality s virtuální realitou v oblasti živého umění.
On-line festival Flamenco De Sofa pokračuje ve čtvrtek
Flamenco De Sofa / Flamenko z gauče, on-line festival na podporu španělských tanečníků, pokračuje ve čtvrtek večer 11. června. Tentokrát uvede záznam vystoupení tanečnice Karime Amayu s představením La Fuente / Pramen, které mělo světovou premiéru právě v Praze, a to před dvěma lety na festivalu Den flamenka.
V La Fuente tanečnice vypráví o nutkavé potřebě svobody, rozvíjení se a objevování. „Pramen energie se dere z podzemí na povrch a země sama pozoruje jeho zrod. Nachází si svoji cestu – cestu flamenka. Karime, se tímto svým prvním autorským představením obrací ke svým rodinným flamenkovým kořenum, k legendární Carmen a příjmení Amaya,“ uvádí pořadatelé.
Online stream bude zveřejněn stránkách festivalu , na YouTube a na facebookovém profilu vždy ve čtvrtek v 19 hodin a bude ke zhlédnutí do středy dalšího týdne. Finance vybrané za jednotlivé koncerty budou poslány do Španělska jednotlivým souborům a rozděleny mezi účinkující, kteří vystupují na nahrávkách.
Další vysílání budou pokračovat až do července: 18. 6. se mohou diváci těšit na rychle stoupající hvězdu současného flamenka a držitele Grammy Nina de los Reyes s představením Tierra / Země. 25. 6. uvede online stream tanečníka Antonia Molina “El Chora” s představením Aviso: Bayles de Jitanos. První červencový čtvrtek 2. 7. uvidí diváci představení Muy Especial jedné z nejslavnějších španělských tanečnic současné flamenkové scény La Monety, která vystoupila v roce 2017 v Praze na Dni flamenka. 9. 7. je na programu Pol Vaquero s představením Antojo a o týden později 16. 7. se představí tanečník Adrián Santana v představení Simbiosis. Online přehlídku uzavře 23. 7. Mónica Fernández s představením Comadre.
Den flamenka se konává na podzim. Praha se před pěti lety přidala k celosvětovým oslavám Mezinárodního Dne flameka, který byl ustanoven na 16. listopadu, kdy bylo flamenko v roce 2010 zapsáno na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Vždy v listopadu festival po čtyři dny představuje v Praze flamenkové hvězdy, konají se koncerty, taneční představení, workshopy, výstavy, bazar či pravou flamenkovou fiestu. Letošní VI. ročník by se měl uskutečnit od 19. do 22. listopadu 2020.
Taneční tipy do vašeho monitoru
Milovníci baletu mohou sledovat online stream Mariinského divadla Mariinski.tv, který bude 9. a 11. června vysílat balet Don Quijote. V současnosti si můžete také pustit kompletní Raymondu. A pak je ke zhlédnutí také Popelka v choreografii Alexeje Ratmanského.
Stuttgarter Ballett uvádí v rámci video-on-demand na svých stránkách choreografii Johna Cranka z roku 1966 – záznam je ovšem z roku 2018 – Koncert pro flétnu a harfu na hudbu W. A. Mozarta.
Polská národní opera na svém YouTube zveřejnila choreografickou práci svých členů, kteří tvořili v karanténě. Výsledky jsou nejen choreografie, ale i taneční filmy. Původně jde o podobný formát, jako byly pražské Miniatury nebo je brněnský Choreografický workshop. Tento rok tanečníci své kreace natočili a v profesionální postprodukci vzniklo videopásmo, které tak spojilo dva žánry:
https://www.youtube.com/watch?v=9QjRrjBihmI
V sobotu 13. června přenáší na svém YouTube Královská opera v Londýně galapředstavení operního a baletního souboru. Půjde o živý přenos jehož součástí bude i premiéra nové choreografie Wayna McGregora. Plánována jsou další dvě gala, ale ta budou k dispozici za poplatek necelých pěti liber.
Nizozemská Národní opera uvádí další přenosy svého baletního souboru na stránkách vlastního streamu. Od 6. do 13. června balet GRIMM, který spojuje motivy čtyř pohádkových příběhů. Od 13. června bude následovat záznam dvou baletů Davida Dawsona, Citizen Nowhere a Overture. Davi Dawson přišel do souboru před 25 lety jako tanečník, posléze jako rezidenční choreograf a v současnosti je i v uměleckém vedení.
Se souborem Mathew Bourna New Adventures můžete zavzpomínat na jeho balet Červené střevíčky.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]