Týden s tancem
ProART Company vystupuje v Praze, ve Werichově vile uvádí projekt Chopin_Sandová: Milostné preludium
Komorní drama o zkáze slavné lásky nabídne divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír. Pražská premiéra se koná dnes ve Werichově vile. Scénáristou, režisérem a choreografem je Martin Dvořák. Další reprízy jsou naplánovány na 7. a 29. července a 26. srpna. Multižánrová inscenace reflektuje osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich. Zazní Chopinova preludia 1–26.
Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Kateřiny Macháčkové, dlouholeté kmenové členky Divadla pod Palmovkou, a klavíristy Opery ND Brno Kostiantyna Tyshka. Kostýmy vytvořila Jindra Rychlá, režijně a dramaturgicky spolupracovala Lucie Hrochová, světelný design vytvořil František Kumhala, na textu spolupracovaly Dana Radová a Zuzana Bydžovská.
Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechylována jako Sandová). „Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly “vzájemný monolog“,“ uvádí choreograf.
Tento scénický koncept „věčného míjení“ vychází z prostoru, kde bude projekt uváděn – v pražské Werichove vile a v brněnské Vile Tugendhat. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení. Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát rovněž beze slov na pozadí asi 40 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. „Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně, vyžadující bezprostřední kontakt s divákem,“ vysvětlují organizátoři.
Studenti konzervatoře Duncan Centre na Tanci Praha s choreografií Sashy Waltz
Tanec Praha studentům je programová linie festivalu, kterou se snažíme festival zprostředkovat studentům uměleckých škol i veřejnosti způsob práce různých osobností světové taneční scény. Letos nemůže navázat na mezinárodní program, který je posunut na podzim a příští rok, proto využili nabídky Jiřího Bartovance a Konzervatoře Duncan Centre sdílet výjimečnou zkušenost studentů posledních ročníků s nastudováním díla světoznámé choreografky Sashy Waltz: Kreatur.
Výsledek práce studentů s Jiřím Bartovancem, dlouholetým členem souboru Sasha Waltz and Guests, představí festival ve čtvrtek, 25. 6. od 17:00 h, následovat bude diskuse. Jiří Bartovanec nastudoval choreografii Kreatur Sashy Waltz se studenty Konzervatoře Duncan Centre počátkem března. V týdenním workshopu měli studenti možnost zažít si tuto choreografii na vlastní kůži, nikoli však jako diváci, ale přímo jako protagonisté. Workshop probíhal v době vypuknutí pandemie Covid-19 a z důvodu uzavření školních institucí nebylo možné nastudování dokončit.
Byl to nápad ředitelky Romany Lisnerové – dát studentům živou zkušenost se soudobými choreografiemi od světoznámých tvůrců. Škola tak otevírá nové možnosti pro své studenty a ve spolupráci s festivalem Tanec Praha a divadlem Ponec sdílí výjimečnou zkušenost studentů posledních ročníků s nastudováním díla světoznámé choreografky Sashy Waltz. Práce na představení Kreatur je pro mladé tanečníky (5. a 6. ročník) další novou jevištní zkušeností, která je více přiblíží reálné taneční scéně.
Festival v Hradci Králové představí i pohybové divadlo
Organizátoři zrušeného festivalu Divadlo evropských regionů a Open Air Program Hradec Králové nabídnou divákům 26. až 28. června mimořádný ročník festivalu nazvaný Letos jinak. Bude se konat na parkovišti u letního koupaliště Flošna, v letním kině Širák a dalších místech ve městě. Původní plán, že u Flošny budou lidé sledovat divadlo z automobilů, už neplatí, je možné vybudovat klasické hlediště pod širým nebem. V souvislosti s uvolňováním opatření proti koronaviru připravují organizátoři také další místa.
Změnil se také předprodej vstupenek na jednotlivé festivalové bloky v areálu u Flošny, diváci si nově mohou zakoupit vstupenky pro jednotlivce. Zakoupené vstupenky pro automobily zůstávají v platnosti a na jednu vstupenku budou moci do areálu na Flošně vstoupit až čtyři diváci. Kdo bude chtít vstupenky vrátit, může kontaktovat do čtvrtka 25. června pořadatele na e-mailu [email protected]. Akci pořádají Klicperovo divadlo, Divadlo Drak a nezisková organizace Kontrapunkt.
Z oblasti tanečního a pohybového divadla se mohou návštěvníci těšit na tyto hosty: v sobotu 27. června vystoupí dvakrát, v půl jedenácté dopoledne a ve čtyři hodiny odpoledne, Cirk La Putyka se svou nejnovější inscenací Kaleidoscope. Vystupují v letním kině Širák. Ve stejný den o šesti hodin večer se představí dívčí akrobatická skupina Holektiv s performance Letkyně a po nich soubor Squadra Sua s představením Happy Hour: „Host přijde do restaurace, usedne k prostřenému stolu, objedná si jídlo, které mu kuchaři připraví a číšníci donesou. Co by se mohlo pokazit na tak jednoduchém receptu? … COKOLI! Tři klauni, kteří se pouhým mávnutím lítaček vedoucích do kuchyně proměňují z číšníků na kuchaře a zpátky ve víru nehod, přešlapů a zakopnutí.“ Tento program proběhne na parkovišti Flošna. Festival proběhne za každého počasí. V případě nepříznivého počasí bude program přesunut na scény Divadla Drak, do Studia Beseda Klicperova divadla a Sportovní haly Třebeš. Podrobnosti o festivalu najdete na webu Klicperova divadla.
Soubor Losers Cirque Company v září otevře v Braníku vlastní scénu Divadlo BRAVO! a chystá dvě premiéry
Novým domovem pro soubor Losers Cirque Company bude, jak již bylo avizováno, branické Divadlo BRAVO!, se kterým má velké plány. Pod taktovkou renomovaného architektonického ateliéru A69 vracejí bývalému Branickému divadlu jeho někdejší lesk a slávu. V současné situaci, kdy Losers nemohli vystupovat před veřejností, doslova oblékli montérky a přiložili ruku k dílu. Za podpory fanoušků na rekonstrukci divadla zároveň vybrali v crowdfundingové kampani přes 1 mil. korun. „Všem našim fanouškům a donátorům, kteří nám v kampani na rekonstrukci divadla přispěli, moc děkujeme,“ říká principál Losers Cirque Company Petr Horníček a dodává: „Věřím, že se nám povede vdechnout divadlu nový život a díky tomu se naše divadlo stane novou kulturní základnou pro široké okolí.“ Slavnostní otevření divadla se uskuteční 13. září a součástí bude pestrý hudebně-divadelní zdarma přístupný program.
Losers vstup na vlastní scénu oslaví následně na konci září premiérou. Ke spolupráci přizvali přední osobnost současné české pantomimy Radima Vizváryho, držitele Ceny Thálie, a poprvé ve své historii uvedou představení pro rodinné publikum, s názvem MiMJOVÉ. V hlavní roli se v alternaci představí Vanda Hybnerová či Anna Polívková. Začátek listopadu bude ve znamení premiéry novocirkusového kabaretu Cizinec opět v režii Radima Vizváryho s Janem Cinou a Erikou Stárkovou v hlavní roli.
ficiální předání Divadla BRAVO! proběhne 13. září a v bohatém zdarma přístupném programu přivítají Losers Cirque Company první návštěvníky i vzácné hosty. Program začíná ve 14:00 hodin a součástí bude několik ukázek z vlastní tvorby souboru i práce spřátelených umělců, mimo jiné beatboxera Endrua nebo souboru Toy Machine. Slavnostní program vyvrcholí koncertem Josephine And The Band.
V nové inscenaci MiMJOVÉ Losers Cirque Company poprvé v historii oslovují rodinné publikum. V dobrodružném příběhu mistra Toriho a jeho tří parťáků v boji proti vládkyni temnoty Hidoře nechybí akrobacie, pantomima a humor. V hlavních rolích napínavého vyprávění o dobru a zlu se vystřídají v alternaci Vanda Hybnerová, Anna Polívková nebo Irena Kristeková a režisér a spoluautor představení Radim Vizváry. Jedinečný vizuální zážitek podtrhnou výpravné kostýmy od Marka Cpina. Premiéra je plánována na 25. září.
Již nyní Losers intenzivně pracují na své druhé premiéře s názvem Cizinec: novocirkusový kabaret, kterou soubor chystá na 3. a 4. listopadu. V hlavní roli se představí v alternaci v mužské verzi kabaretu Jan Cina a v ženské verzi kabaretu Erika Stárková. Originální představení v režii Radima Vizváryho, s hudbou čerstvého držitele Českého lva Ivana Achera a choreografií Miřenky Čechové nabídne akrobatická čísla, která umocní jedinečná práce se světlem pod taktovkou Michaela Bláhy. Společně vytvoří svět, ve kterém se emoce mění jako jarní počasí a vypráví příběh hlavní postavy, která putuje napříč různými kulturami a hledá sama sebe.
Do Divadla Bravo! Losers stěhují i všechna svá další představení. Od nové sezony tak kromě Mimjů a Cizince, zde mohou diváci navštívit představení The Loser(s), Kolaps, Vzduchem a Heroes nebo se zúčastnit Site specific prohlídky nového Divadla Bravo!.
Online tipy ze světových scén
Na závěr pravidelný výběr z online streamů, které stále vládnou části tanečního světa.
Ve středu 24. června zprostředkuje English National Ballet na svém YouTube kanále balet Manon Kennetha MacMillana, záznam bude k dispozici dva dny. Vysílat se bude představení z prosince 2018, v titulní roli s Alinou Cojoracu.
Ve čtvrtek 25. června uvede na svém YouTube Pacific Northwest Ballet Sen noci svatojánské od George Balanchina, k dispozici bude do 29. června.
V pátek 26. června Royal Ballet představí na svém YouTube triptych Wayna McGregora Woolf Works, inspirovaný dílem Virginie Woolfové (Paní Dallowayová, Orlando, Vlny) a hudbou Maxe Richtera. Inscenace získala v roce 2015 Cenu kritiků a Olivier Award. Účinkují Alessandra Ferri, Federico Bonelli, Edward Watson, Francesca Hayward, Sarah Lamb a další. 27. června bude z Covent Garden přenášen koncert opery a baletu za poplatek 4,99 liber, součástí bude Concerto W. McGregora a Within the Golden Hours pas de deux Christophera Wheeldona.
V pátek 26. června bude Mariinské divadlo na své mariinsky.tv uvádět balet Měděný jezdec, který na motivy Alexandra Sergejeviče Puškina vytvořili Rostislav Zacharov a Julija Smekalova. A na YouTube Mariinky je v současnosti ke zhlédnutí záznam baletní inscenace Romeo a Julie v klasické choreografii Leonida Lavrovského, s Dianou Višněvou v titulní roli Julie, partnerem je jí Vladimir Škljarov.
Připomínáme, že až do 27. června je k dispozici baletní gala z Bayerisches Staatsballet s ukázkami z baletů Louskáček, Labutí jezero, Spartakus, Korzár, Romeo a Julie nebo Don Quijote.
Dánský královský balet na svých stránkách vysílá záznam Balanchinových Rubínů a balet Giselle (choreografie Silja Schandorff a Nikolaj Hübbe).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]