Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Novinky ze světa tanečního a pohybového divadla: ProART Company dnes ve Werichově vile, ve čtvrtek studenti konzervatoře Duncan Centre na Tanci Praha s choreografií Sashy Waltz, v Hradci Králové vystoupí Cirk La Putyka, Holektiv a Squadra Sua, Losers Cirque Company znají termín otevření Divadla Bravo! a dvou letošních premiér. Nechybí tipy na zahraniční baletní streamy.
George Sandová a Fryderyk Chopin (zdroj ProART Company)

ProART Company vystupuje v Praze, ve Werichově vile uvádí projekt Chopin_Sandová: Milostné preludium
Komorní drama o zkáze slavné lásky nabídne divadelně-taneční rozhovor z dopisů George Sandové a Fryderyka Chopina pro herečku, tanečníka a klavír. Pražská premiéra se koná dnes ve Werichově vile. Scénáristou, režisérem a choreografem je Martin Dvořák. Další reprízy jsou naplánovány na 7. a 29. července a 26. srpna. Multižánrová inscenace reflektuje osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich. Zazní Chopinova preludia 1–26.

Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Kateřiny Macháčkové, dlouholeté kmenové členky Divadla pod Palmovkou, a klavíristy Opery ND Brno Kostiantyna Tyshka. Kostýmy vytvořila Jindra Rychlá, režijně a dramaturgicky spolupracovala Lucie Hrochová, světelný design vytvořil František Kumhala, na textu spolupracovaly Dana Radová a Zuzana Bydžovská.

Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechylována jako Sandová). „Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly vzájemný monolog,“ uvádí choreograf.

Kateřina Macháčková a Martin Dvořák (foto Martin Babic)

Tento scénický koncept „věčného míjení“ vychází z prostoru, kde bude projekt uváděn – v pražské Werichove vile a v brněnské Vile Tugendhat. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení. Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát rovněž beze slov na pozadí asi 40 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. „Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně, vyžadující bezprostřední kontakt s divákem,“ vysvětlují organizátoři.

Sasha Waltz – Kreatur (Jiří Bartovanec, foto Sebastian Bolesch)

Studenti konzervatoře Duncan Centre na Tanci Praha s choreografií Sashy Waltz
Tanec Praha studentům
je programová linie festivalu, kterou se snažíme festival zprostředkovat studentům uměleckých škol i veřejnosti způsob práce různých osobností světové taneční scény. Letos nemůže navázat na mezinárodní program, který je posunut na podzim a příští rok, proto využili nabídky Jiřího Bartovance a Konzervatoře Duncan Centre sdílet výjimečnou zkušenost studentů posledních ročníků s nastudováním díla světoznámé choreografky Sashy Waltz: Kreatur.

Výsledek práce studentů s Jiřím Bartovancem, dlouholetým členem souboru Sasha Waltz and Guests, představí festival ve čtvrtek, 25. 6. od 17:00 h, následovat bude diskuse. Jiří Bartovanec nastudoval choreografii Kreatur Sashy Waltz se studenty Konzervatoře Duncan Centre počátkem března. V týdenním workshopu měli studenti možnost zažít si tuto choreografii na vlastní kůži, nikoli však jako diváci, ale přímo jako protagonisté. Workshop probíhal v době vypuknutí pandemie Covid-19 a z důvodu uzavření školních institucí nebylo možné nastudování dokončit.

Byl to nápad ředitelky Romany Lisnerové – dát studentům živou zkušenost se soudobými choreografiemi od světoznámých tvůrců. Škola tak otevírá nové možnosti pro své studenty a ve spolupráci s festivalem Tanec Praha a divadlem Ponec sdílí výjimečnou zkušenost studentů posledních ročníků s nastudováním díla světoznámé choreografky Sashy Waltz. Práce na představení Kreatur je pro mladé tanečníky (5. a 6. ročník) další novou jevištní zkušeností, která je více přiblíží reálné taneční scéně.

Kaleidoscope – zkouška na premiéru (foto Cirk La Putyka)

Festival v Hradci Králové představí i pohybové divadlo
Organizátoři zrušeného festivalu Divadlo evropských regionů a Open Air Program Hradec Králové nabídnou divákům 26. až 28. června mimořádný ročník festivalu nazvaný Letos jinak. Bude se konat na parkovišti u letního koupaliště Flošna, v letním kině Širák a dalších místech ve městě. Původní plán, že u Flošny budou lidé sledovat divadlo z automobilů, už neplatí, je možné vybudovat klasické hlediště pod širým nebem. V souvislosti s uvolňováním opatření proti koronaviru připravují organizátoři také další místa.

Změnil se také předprodej vstupenek na jednotlivé festivalové bloky v areálu u Flošny, diváci si nově mohou zakoupit vstupenky pro jednotlivce. Zakoupené vstupenky pro automobily zůstávají v platnosti a na jednu vstupenku budou moci do areálu na Flošně vstoupit až čtyři diváci. Kdo bude chtít vstupenky vrátit, může kontaktovat do čtvrtka 25. června pořadatele na e-mailu [email protected]. Akci pořádají Klicperovo divadlo, Divadlo Drak a nezisková organizace Kontrapunkt.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na