Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Co nového přináší svět tance v týdnu od 23. října 2018? V nejbližší době se opravdu v tanci nudit nebudeme – v Praze se k výročí republiky chystá premiéra v Ponci, kterou vytvořil Michal Záhora, tančit se bude v Národní galerii a do Divadla Archa přijíždí soubor Living Dance Studio s dokumentárním tanečním divadlem. V zahraničních tipech vás tentokrát zveme do Paříže.
Living Dance Studio, Obyčejní lidé (foto Jakub Hrab)

Living Dance Studio v Arše
Ve dnech 25. a 26. října 2018 se vrátí do Divadla Archa soubor Living Dance Studio choreografky a tanečnice Wen Hui. Inscenace RED kombinuje tanec a dokumentární film s autentickými příběhy čínských tanečnic: aby se v mládí mohly věnovat tanci a unikly vyhnání na venkov, musely účinkovat v propagandistickém baletu Rudý ženský prapor. Jejich tanec měl sloužit čínskému režimu jako nástroj ideologického boje. Paměť lidského těla ještě dnes vyvolává silné obrazy. Tanečnice a performerky zpřítomňují na základě technicky dokonalých pohybových vzorců vzpomínky na státní indoktrinaci tanečního umění a odhalují, jakým způsobem kulturní revoluce dodnes ovlivňuje čínskou společnost. Inscenaci vytvořila tanečnice Wen Hui, jejíž soubor hostoval v Arše také minulý rok.

Představení se konají v rámci festivalu Akcent, mezinárodního festivalu dokumentárního divadla. Po obou představeních bude následovat debata s tvůrci a 26. října se od jedenácti hodin do jedné bude navíc konat odborný seminář. Bude probíhat v angličtině a bude zaměřený na práci čínského nezávislého tanečního souboru Living Dance Studio (LDS), který založili choreografka Wen Hui a dokumentarista Wu Wunguang. Scénický styl Living Dance Studia kombinuje tanec, slovo a filmový dokument. Tematickým zájmem studia je podat zprávu o traumatické historii Číny tak, jak dopadala na každodenní konkrétní životy obyčejných lidí.

Living Dance Studio, Obyčejní lidé, foto Jakub Hrab

Na semináři účastníci nahlédnou do tvůrčího zákulisí Living Dance Studia, jakým způsobem umělci vyhledávají svá témata a jak zpracovávají autentické příběhy, mohou položit otázky blízkým spolupracovnicím a autorkám dokumentárních vstupů představení RED. V rámci semináře bude promítán i autorský filmový materiál. Vstup je zdarma, jen rezervace předem je nutná, a to na mailu [email protected]

V dalších třech dnech mohou diváci zhlédnout inscenaci Obyčejní lidé, která byla uvedena v premiéře v lednu 2017 jako koprodukční projekt Living Dance Studio a Divadla Archa. Wen Hui spolupracovala s režisérkou Janou Svobodovou a v jejich společném divadle dokumentu se propojila zkušenost svou různých zemí a kultur s totalitními režimy. Skrze osobní příběhy se diváka témata z nedávné historie dotýkají více než v příbězích, které jsou dílem fantazie a do reálií jen zasazené.

Performance Tanec a kaligrafie, ilustracni foto Narodni galerie

Tanec a výtvarné umění 1

Není to spojení nové a dnes už ani neobvyklé – taneční divadlo si nachází stále častěji cestu do výstavních sálů, zprostředkovává nové dojmy a významy artefaktu, ačkoli je samo uměním v čase nezachytitelným. Nyní se nabízejí dva dialogy výtvarna a tance, pokaždé v režii pražské Národní galerie.

Ve čtvrtek 25. října to bude performance tance a kaligrafie Život zpívá a vesmír tančí, která se koná od půl páté odpoledne ve Veletržním paláci. Japonské umělkyně a kaligrafka Emi Motai a tanečnice Takako Kaneko se svými kolegyněmi, které propojují dvě významné oblasti japonské tradiční kultury – vznešené umění kaligrafie a tance, se představí v rámci otevření depozitáře Umění Asie. Vstup na performanci je zdarma.

Emi Motai je kaligrafka, abstraktní malířka, pedagožka a designérka kaligrafické typografie, která vychází ve své tvorbě z nejstarších kulturních kořenů japonské tradiční kaligrafie. Výjimečnost kaligrafie spočívá v unikátním a spontánním momentu její tvorby, veškeré tahy vznikají pouze jednou a k vystihnutí daného okamžiku je potřeba hlubokého soustředění. Je uměním spojujícím filozofii, estetiku i poezii a každý znak je reflexí duše svého stvořitele. Emi Motai pravidelně svá díla samostatně vystavuje, pořádá workshopy a kromě vlastní umělecké práce spolupracuje také s mnoha umělci – butó tanečníky, hudebníky, textilními designéry atp. Takako Kaneko je členkou taneční školy v Tokiu, kterou založila v roce 2006 známá tanečnice Mika Yanagimoto, v jejímž podání se tanec stává formou modlitby, snahou propojit se skrze tanec s universem. Navazuje na šintoistické tradice a současně vytváří nově pojaté a originální pohybové formy vyjádření. Mika Yanagimoto vystupuje také sólově, věnuje se choreografii a pořádá performance při šintoistických svatyních, kde je tanec chápán jako votivní forma obětiny bohům. Původní animistické náboženství Šintoismus má svůj původ v uctívání božských duchů kami prostřednictvím přírodních objektů a přírodních sil. Podstatnou částí šintoistických obřadů – kolektivních rituálů je tanec, zpěv a hudba věnované bohům, kteří se odvděčí poskytnutím ochrany.

Mirenka Cechova v performanci Shift, zdroj Tantehorse

Tanec a výtvarné umění 2

Soubor Tantehorse spolupracuje s Národní galerií a ve Veletržním paláci chystá performanci na 28. října. Projekt s názvem Shift měl premiéru 26. května 2018 v centru Bozar v Bruselu, v Praze se představí poprvé. Dílo bylo vytvořeno jako součást in situ performativní výstavy Too Soon Too Late v rámci cyklu „1918, European Dreams of Modernity – 100 Years On“, kterou pořádá Institut umění – Divadelní ústav, České centrum Brusel a kulturní centrum Bozar. Autorkou konceptu je tanečnice, choreografka a režisérka Miřenka Čechová. Tanečně-zvuková instalace pro tři tanečnice je umístěna do kontrastu s dokonalostí uměleckých objektů galerijních sbírek vystavených na odiv. Půlhodinová performance bude 28. uvedena třikrát, od jedenácti, od jedné a od pěti hodin odpoledne a v mezidobí se o půl čtvrté uskuteční diskuse Barbory Baronové, Pavly Frýdlové a Miřenky Čechové.

  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na