V Brně zazní mystická kantáta největšího skladatele předbachovské éry
Bacha na Mozarta! je první a jediný abonentní cyklus staré hudby na Moravě, který ve své dramaturgii přináší velké kantátové, oratorní, operní i symfonické tituly z období renesance, baroka a klasicismu ve stylové interpretaci a na dobové nástroje. Stojí za ním soubor Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka, který v 8. sezoně zve nejen na slavné Mozartovo Requiem a Bachovy kantáty, ale také na barokní módní přehlídku. Novou sezonu zahájili 18. 9. 2019 světovou premiérou a třetinovým nárůstem abonentů, který dokazuje, že barokní a klasicistní hudba se těší vzrůstající oblibě.
Mystické pohřební moteto největšího a nejslavnějšího německého předbachovského hudebního skladatele Heinriche Schütze v protikladu k jeho dnes již zcela zapomenutému slovenskému současníkovi Jánu Šimrákovi – to bude druhý koncert 8. brněnské sezony Bacha na Mozarta!. Skladby zazní v provedení Czech Ensemble Baroque Choir se sbormystriní Terezou Válkovou a hostujícího slovenského souboru Le nuove musiche s uměleckým vedoucím Jakubem Mitríkem. Jako sólisté vystoupí Pavla Radostová, Lucie Netušilová Karafiátová, Martin Ptáček, Jakub Kubín, Tomáš Kočan, Filip Novotný, Jiří Miroslav Procházka, na theorbu zahraje Jakub Mitrík, na varhany Marek Čermák, na violu da gamba Mateusz Kowalski.
Heinrich Schütz složil toto slavné dílo pro významnou příležitost, kterou byl pohřeb jeho panovníka Heinricha Posthumuse Reußa. Ze tří částí, které mají být zařazeny do tří různých částí zádušní mše, je první založena na četných pasážích Bible, následuje dvojsborové moteto vztahující se k textu kázání a vyznání Simeonovy víry „Pane, nyní můžeš svého služebníka propustit v míru“, kterému vzdálený sbor – jakoby z nebe – odpovídá „Blahoslavení mrtví“.
Ján Šimrák je slovenský skladatel 1. poloviny 17. století. Již v době svého působení ve Spišském Podhradí byl uznávaným komponistou a dobové prameny jej chválí i jako vynikajícího organistu. Koncem 17. století, po násilné rekatolizaci, však jeho dílo upadlo v zapomnění a oživily ho až moderní muzikologické výzkumy. Mezi 54 skladeb, které se zachovaly do dnešní doby patří především rozsáhlejší vícehlasá díla pro 8, 12 až 20ti hlasé vokální nebo vokálně instrumentální tělesa. Takové je i působivé moteto Jauchzet dem Herren.
Mystická kantáta největšího skladatele předbachovské éry
Středa 16. 10. | 19:30 | Kostel sv. Michala Brno
H. Schütz: Musikalische exequien
J. Šimrák: Jauchzet dem Herrn
Czech Ensemble Baroque
dirigent Roman Válek
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]