Varhany z kostela v Litomyšli zůstanou z 90 procent původní
Varhany z první poloviny devatenáctého století v nově opraveném piaristickém kostele v Litomyšli na Svitavsku uslyší lidé nejdřív v zimě. Po prázdninách je budou varhanáři na první tóny teprve připravovat. Hudební nástroj byl v dezolátním stavu, ale z devadesáti procent zůstane původní.
„Bohužel se práce na kostele posunuly o rok a půl a my máme smlouvy na jiné varhany. Když máme volnou chvilku, jezdíme do Litomyšle. Loni jsme měli na instalaci vyčleněno půl roku, ale to v kostele pracovali archeologové,” řekl jednatel kutnohorské společnosti Organa Vít Kadeřábek.Varhany jsou již opravené a čekají v kostele na sestavení a ladění. Kostel byl desítky let v havarijním stavu a s ním i hudební nástroj. Zničené varhany již byly nefunkční, zanesené prachem a holubinci. Vandalové na nich rozšlapali některé píšťaly, jiné se ztratily.
„Dřevěné píšťaly, které jsou rozeschlé a napadené červotočem, se repasovat dají. U cínových píšťal, které jsou rozšlápnuté, se poruší krystalická mřížka. I když se cín vyklepe, bortí se vlastní vahou. Každý rok by se musely rovnat, proto se udělaly jejich repliky,” řekl Kadeřábek.
Piaristický kostel Nalezení svatého Kříže několikrát vyhořel, při posledním požáru v roce 1814 shořely i varhany. Na jejich torzu postavil ve dvacátých letech devatenáctého století Jan Josefi z Kutné Hory nový nástroj, varhanář patřil do slavného varhanářského rodu Horáků.
„Nástroj se stavěl na dvě etapy, protože objednatel měl omezený objem peněz. Nikdo z nás jej neměl možnost slyšet, ale jeví se nám jako velmi kvalitní nástroj,” řekl Kadeřábek.
Podle varhanáře jde o barokní nástroj, který má jiné dispozice a jiný tónový rozsah než varhany romantické, které se stavěly v dalším období. Na obou typech varhan se hrají jiné skladby. „Dnešní skladby by se na barokních varhanech těžko hrály, mají jiný rozsah tónů,” řekl Kadeřábek.
Nově opravený kostel Nalezení svatého Kříže již hostil v polovině června slavnostní mši, kterou celebroval kardinál Miloslav Vlk. Město opravilo desítky let chátrající památku za evropské dotace, náklady dosáhly sedmdesáti milionů korun. Kostel původně patřil piaristickému řádu, který o navrácení majetku nedávno požádal stát. Pokud kostel řád získá zpět, má i nadále sloužit kulturním, vzdělávacím i duchovním účelům. Zatím jej má radnice půjčený od státu.
Foto archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]