Vasilij Sinajskij: Česko je v hudebním světě velkou zemí

  1. 1
  2. 2

V Rize, kde jsem v roce 2019 strávil půl roku v rámci studií, jsem měl příjemnou příležitost navštívit koncert Lotyšského národního symfonického orchestru se sborem Latvija, který jste dirigoval. Program mě opravdu zaujal: po lotyšském skladateli Plakidisovi následovala Tanějevova kantáta Jan z Damašku a po přestávce Don Quijote od Richarda Strausse. Jak vypadá proces plánování takových jedinečných koncertních programů?
No, program byl jen vhodnou kombinací. Tanějevova kantáta je velmi zajímavá, není příliš dlouhá. A Don Quijote Richarda Strausse je skvělá skladba a chtěl jsem ji provést se sólisty z orchestru (sólové party přednesli členové LNSO, violoncellistka Diana Ozoliņa a violista Arigo Štrāls). Byla to díky tomu opravdu výjimečná, svým způsobem edukativní příležitost. Snažil jsem se, aby koncert byl výjimečný, neobvyklý.

Vasilij Sinajskij, Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava, foto Ivan Korc)
Vasilij Sinajskij, Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava, foto Ivan Korc)

Máte za sebou bohatou a hvězdnou nahrávací kariéru u předních vydavatelství klasické hudby, jako je například Chandos. Váš cyklus Schmidtových symfonií u Naxosu je kritikou vysoce ceněn. Pro Chandos jste pak natočil mimo jiné balakirevovský nebo glierovský orchestrální cyklus s BBC Philharmonic. Jak vnímáte roli dirigenta při prosazování opomíjené hudby?
Natočil jsem mnoho skladeb pozdně-romantických evropských skladatelů, zejména těch německých, jako je Franz Schmidt nebo Franz Schreker. Od Schrekera jsme dělali Preludium k dramatu, což je vynikající skladba, na stejně vysoké úrovni jako jiná mistrovská díla z období začátku dvacátého století. Také jsme natáčeli Balakireva a Gliera, protože produkční tým Chandosu mě čas od času osloví s nabídkou nahrání ruské hudby. Ale nejde jen o tato relativně neznámá jména. Natáčel jsem také hudbu Ljadova, Rimského-Korsakova, Čajkovského, Skrjabina – tedy hudbu, která byla pro BBC Philharmonic z hlediska repertoáru nová a neobvyklá. Nahrál jsem s nimi asi padesát alb. Z novějších projektů bych zmínil novou nahrávku Rachmaninovových klavírních koncertů s Borisem Giltburgem a Bruselskou filharmonií, která je nyní ve fázi finalizování.

Co se týče ruské hudby, v poslední době se v západním klasicko-hudebním světě hojně diskutuje o tom, jak reagovat na ruskou invazi na Ukrajinu. Brzy po jejím začátku jste zveřejnil prohlášení, v němž jste odsoudil ruskou invazi do suverénního státu. V prohlášení jste krásně vyjádřil svou lásku k Ukrajině a k jejím lidem a poznamenal jste, cituji: „Cítím údiv a velkou hořkost, že nemohu vidět a slyšet názory našich předních hudebníků. Vždyť hudebníci, jako nikdo jiný, by měli být naladěni na atmosféru ve společnosti a reagovat na ni“. Změnila se nějak popisovaná situace v následujících měsících? Jak se s tím podle vás ruští hudebníci vypořádali?
Musím říct, že můj postoj se vůbec nezměnil. Vyjádřil jsem se tehdy pro JFO a mohu říci, že mé negativní dojmy z doby začátku války se bohužel opravdu naplnily. Z Ruska odešlo a stále odchází velmi mnoho mých kolegů dirigentů a hudebníků – myslím, že už tento fakt sám o sobě svědčí o probíhající situaci.

Vasilij Serafimovič Sinajskij (zdroj Svatováclavský hudební festival)

A nakonec otázka související s Vaším šéfdirigenstvím v Ostravě: co se vám líbí (anebo nelíbí) na české hudbě?
O tom bych mohl mluvit celé hodiny. Mohu bez obav prohlásit, že bez české hudby si nelze představit evropskou hudbu. Český styl, Smetana, Dvořák, Suk, Janáček a další, posunul vývoj evropské hudby kupředu. Víme, že Dvořák nejdřív kráčel v Brahmsových stopách, ale jeho Novosvětská, to je most do Ameriky. Vliv české hudby je všudypřítomný. Česko je v hudebním světě velkou zemí. Mám ji rád a jsem šťastný, že tu mohu být.

Děkuji vám za odpovědi, bylo mi ctí!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments