Velikonoce s Wagnerem – tentokrát v Praze a ve Vídni

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Závěrem
Obě představení měla své klady i zápory. V rovině pěvecké v pražském Lohengrinovi vévodily výkony některých jednotlivců nad ostatními, nicméně i titulní postavy měly pozvolný nástup a do svých rolí se dostávaly v průběhu představení. Vídeňské obsazení bylo o poznání vyrovnanější, nemělo slabých míst a zpěváci působili od první chvíle suverénně, byť si v současnosti umíme u některých postav představit vhodnější představitele. Nejznatelnější rozdíl mezi oběma nastudováními jsme pocítili u prezentace sboru. Zatímco sbor ND byl až tristně intonačně nestabilní a rozkolísaný, vídeňský sbor předvedl špičkový výkon. Režii Národního divadla v podání „klanu Wagnerů“ považujeme za přínosnou
a děkujeme, že divadlo dalo nahlédnout i mladší generaci na tradici promlouvající dnes již více než padesátiletým odstupem. Vídeňská režie nestojí za přílišnou analýzu, snad jen stroze: „takhle již Parsifala v životě vidět nemusíme“. Orchestr ND působil pod dirigentem Müllerem vyrovnaně, přestože byl místy nejednotný a objevovaly se zde drobné chyby. Vídeňský orchestr předvedl jeden ze svých nejlepších výkonů posledních let, nejspíš i díky auře jménem Valerij Gergijev. Gergijevovo vystoupení považujeme za životní zážitek, který navíc vyvrcholil osobním setkáním s dirigentem.

Suma sumárum jsme viděli dvě wagnerovská představení, z nichž jsme nakonec odcházeli spokojeni. Výhody celistvosti hudebního dramatu budiž spatřovány ve střídání slabších míst se silnějšími momenty bez fatálního dopadu na celkové hodnocení. V italské opeře bychom si těžko uměli představit Toscu bez špičkové dramatické sopranistky. A my můžeme pouze konstatovat: „takto se dělá v současnosti Wagner a berme, nebo nechme být“.

 

Hodnocení autora recenze:

Lohengrin (ND v Praze): 70%
Parsifal (Wiener Staatsoper): 90%

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na