Velký romantik Pinchas Zukerman
Ve víru četných podzimních akcí tak trochu zanikla pražská návštěva legendárního houslisty Pinchase Zukermana. Přijel na pozvání FOK a 25. října uvedl komorní recitál s klavíristkou Angelou Cheng v kostele sv. Šimona a Judy.
I bez veliké informační kampaně byl kostel vyprodán do posledního místečka, posluchači si izrarelského virtuosa nenechali ujít. Ani já ne, i když to byl ten týden už můj třetí navštívený koncert za sebou. Zajímal mě právě proto, že to byl komorní recitál – tam si sólistu užijete víc, než v krátkém koncertu s orchestrem. Je obdivuhodné, že takto vytížený umělec (Zukerman současně působí jako dirigent u Royal Philharmonic v Londýně a jako hudební ředitel orchestru National Arts Centra v Ottawě) se věnuje ještě i komorní hudbě.
Na úvod zazněly intimní Tři romance Roberta Schumanna, které autor věnoval své ženě Claře k Vánocům 1849. Hezká inspirace na originální dárek v nadcházející době adventní… Tři romance byly původně určeny hoboji s klavírem, ale v duchu domácího muzicírování se hrávaly také v úpravě pro housle, klarinet nebo klavír, objevily se i neautorské verze pro violoncello nebo fagot. Krásná hudba, která dává vyniknout rovněž kvalitám klavíristy.
Následovala slavná Sonáta A dur Césara Francka, vrcholně dramatická a vášnivá, do níž ideálně zapadá Zukermanův temperament a strhující síla osobnosti. Od první chvíle, kdy tento mimořádný houslista nasadí svůj vzrušeně chvějivý tón, silný a přesvědčivý, je naprosto jasné, kdo je tady pánem. Hraje v duchu těch nejlepších romantických tradic, se sugestivním výrazem a virtuozitou, s opravdovou vášní, která tryská z jeho hudby, nikoli z rozmáchlých gest smyčce (obraz Zukermana při hře je naopak velmi střízlivý, člověk netuší, jak může tak úspornými a účelnými pohyby dostat z houslí takové decibely).Po naléhavé první větě Allegro alla breve přišlo vášnivé Allegro. Recitativo – Fantasia bylo prosluněné jasnými čistými tóny a na závěr kulminovalo Allegretto poco mosso ve vítězných výškách. Musím se přiznat, že i nyní, po několika dnech, mi v paměti stále zní motivy z Franckovy sonáty, tak silný to byl dojem. Kongeniální byl i výkon klavíristky Angely Chang, což je zkušená kanadská sólistka, která spolupracuje mj. s Zukerman Chamber Players. Její dramatický a technicky dokonalý projev byl lahůdkou sám o sobě.Po přestávce zaznělo Scherzo c moll a Sonáta d moll č. 3 Johannesa Brahmse, obojí v poněkud mírnější střízlivější interpretaci (ukázněná první věta sonáty, hloubavý závěr druhé věty), ovšem opět v plném znělém tónu (jinak to Zukerman ani neumí). Mimochodem – je to poprvé, co nějaký sólista porazil nepříznivé akustické podmínky u Šimona a Judy, tentokrát se v kostelní lodi žádné detaily neztrácely ani netříštily, Zukerman byl slyšet všude stejně a jednoznačně.
Hodnocení autorky recenze: 85 %
Komorní hudba
Pinchas Zukerman (housle)
Angela Cheng (klavír)
25. října 2012 Kostel sv. Šimona a Judy Praha
program:
Robert Schumann:
– Tři romance, op. 94
César Frank:
– Sonáta pro housle a klavír A dur
= přestávka =
Johannes Brahms:
– Scherzo pro housle a klavír c moll, woo2
– Sonáta pro housle a klavír č. 3 d moll, op. 108
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]