Výsledky Cen Thálie 2024
Opera
V operní kategorii Cen Thálie letos bodovali slovenští pěvci. Z žen uspěla sopranistka Soňa Godarská, která v plzeňském Divadle J. K. Tyla ztvárnila titulní roli Manon v opeře Julese Masseneta. Z mužů porotce nejvíce zaujal Peter Berger, který v Národním divadle Brno nastudoval ústřední roli Dalibora v opeře Bedřicha Smetany.
“Je třeba snít a věřit snům. V životě se mi nesnilo, že budu operní zpěvačka, ale někdo mezi nebem a zemí to zařídil a dneska tu stojím,” uvedla Godarská, která připomněla, že její kariéra zatím není dlouhá, a o to víc si ceny váží. Poděkovala všem dirigentům a režisérům, se kterými zatím pracovala, a řekla, že do role Manon dala všechno.
Berger vyzdvihl, že cenu za Dalibora získal v Roce české hudby a také v roce, kdy se slaví 200 let od Smetanova narození. Ocenění pro něj představuje závazek nadále vkládat do rolí lásku, pokoru a pravdivost.
Za operu byla nominovaná také Islanďanka Arnheiður Eiríksdóttir, která působí v Národním divadle v Praze. Letos tam porotce zaujala rolí Skladatele v opeře Richarda Strausse Ariadna na Naxu. Užší nominaci získala také Tereza Kavecká ze Slezského divadla Opava, a to za Káťu v opeře Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Z mužů získali nominaci ještě Jiří Brückler za roli Voka Vítkovice v opeře Bedřicha Smetany Čertova stěna, kterou připravilo Národní divadlo moravskoslezské, a sólista Národního divadla Svatopluk Sem za titulní roli v opeře Giacoma Pucciniho Gianni Schicchi.
Cenu za celoživotní mistrovství získala v oboru opera sopranistka Naďa Šormová.
Balet
Za balet letos obdržela Cenu Thálie Klára Jelínková ze souboru Dekkadancers, která ztvárnila Blanche DuBoisovou v inscenaci Tramvaj do stanice Touha. Mezi muži v této kategorii zvítězil Patrik Holeček, a to za ztvárnění Franze v inscenaci Národního divadla Coppélia.
Jelínková podle porotců promítla do sugestivně pojaté role psychicky labilní Blanche zkušenosti ze své bohaté umělecké kariéry. Její výkon má obrovskou škálu odstínů, uvedli. Vítězka při slavnostním ceremoniálu v Národním divadle poděkovala divákům. „Tím, že na nás chodíte, podporujete i nezávislou taneční scénu, kterou Dekkadancers jsou,“ vzkázala.
Holeček je podle porotců osvědčenou oporou baletního souboru Národního divadla a v roli Franze předvádí v pantomimických dialozích i svůj smysl pro humor. „Roli si od prvního vstupu na scénu užívá, detailně zpracovává každé gesto, i ty nejtěžší technické pasáže zvládá s přehledem a lehkostí,“ vyzdvihla porota. Holeček při převzetí ceny poděkoval svým tanečním mistrům.
V kategorii „balet, tanec a pohybové divadlo“ byly letos mezi ženami v nejužší nominaci ještě Adéla Bendová za role Elišky/Hany v inscenaci Želary z Moravského divadla Olomouc a Nuria Cazorla Garcíaová za Kateřinu v inscenaci Zkrocení zlé ženy, kterou nastudovalo liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Liberec.
Mezi muži se do finále probojovali také Patrik Čermák za roli Stanleyho Kowalského v totožné inscenci, v níž uspěla Jelínková, a Ennio Zappala za roli Zampana v inscenaci La Strada, kterou nastudoval Pražský komorní balet.
Cenu za celoživotní mistrovství v oboru balet, tanec a pohybové divadlo získal Josef Kotěšovský.
Alternativní divadlo
Cenu Thálie za alternativní divadlo letos obdržela Martina Hajdyla Lacová za tanečně-performerský výkon v projektu Bodies in Progress taneční platformy ME-SA. V kategorii loutkoherectví uspěli Marek Bečka, Radek Beran a Vít Brukner za kolektivní výkon v inscenaci Postradatelní od pražského souboru Buchty a loutky.
Hajdyla Lacová zaujala porotu časově omezeným působivým projektem, v němž mapuje proměny svého těla po mentální i fyzické stránce v období mezi 23. a 38. týdnem těhotenství. Pro cenu si dnes přišla i s novorozeným potomkem. „V malých divadlech a klubech nebo pod širým nebem vede veřejný dialog s pomalu rostoucí lidskou bytostí uvnitř sebe sama,“ popsali její projekt porotci.
„V inscenaci Postradatelní jde o nejčistší ukázku divadelního stylu souboru Buchty a loutky za poslední dobu se všemi charakteristickými a osobitými stylotvornými prvky – od použití loutek z rodinného divadla, přes hračky i vstupy animátorů,“ zdůvodnila své rozhodnutí porota. Všichni tři vítězové podle ní dokonale zúročují více než tři desítky let společné tvorby, kolektivního hraní a jevištní sounáležitosti.
V kategorii loutkoherců postoupili do nejužší nominace ještě další čtyři umělci. Edita Dohnálková Valášek za roli Bohdanky v inscenaci Sedmero krkavců, kterou uvedlo královéhradecké Divadlo DRAK. Veronika Košvancová Khomová za herecký výkon v inscenaci Červený balónek v libereckém Naivním divadle. Barbora Kubátová za výkon v inscenaci Franz a kavka, kterou připravilo Divadlo Na zábradlí, a Kristýna Matěj Dámová za titulní roli v inscenaci Sněhová královna, již uvedlo kladenské Divadlo Lampion.
V užší nominaci na cenu za alternativní divadlo bylo rovněž celkem pět umělců, a to samé ženy. Vedle Hajdyla Lacové ještě Tereza Hof za titulní roli v inscenaci Nomi v pražském Studiu Hrdinů, Ladislava Jančíková za roli Ireny v inscenaci 3testry v Divadle Šumperk, Iris Kristeková za hlavní roli v inscenaci Iris, pražského souboru Tantehorse a Tereza Ondrová za tanečně-performerský výkon v inscenaci GEO od pražského Temporary Collective.
Cenu za celoživotní mistrovství v oboru alternativní divadlo získal Jan Číhal.
Muzikál
Muzikálovou kategorii Cen Thálie letos ovládl muzikál Chicago, který nastudovalo Národní divadlo moravskoslezské. Porota ocenila mimořádné jevištní výkony Markéty Schimmerové Procházkové, která hraje vražedkyni Velmu Kellyovou, a Lukáše Vlčka za roli právníka Billyho Flynna.
Schimmerová Procházková ztvárnila podle poroty Kellyovou naprosto jedinečným způsobem, který zůstává dlouho v paměti. “Její vytrvalý odhodlaný boj o přední místo v hledáčku bulvárních médií má potměšilé i nebezpečné kouzlo,” napsali porotci s tím, že její podání je strhující.
“Chci poděkovat své dvouleté dcerce, že už nepláče, když táta doma zpívá,” vzkázal při přebírání ocenění Vlček. Podle porotců je švihácký a sebestředný Flynn postavou, která je Vlčkovi šitá takřka na míru. Dokázal přesně ztvárnit manipulativní lidský typ s charismatem na rozdávání.
V kategorii „muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry“ se z žen dostaly do užšího finále také Anna Fialová za Klíčnici v muzikálu Anděl Páně, který se hraje v pražském Hudebním divadle Karlín, a Svetlana Janotová z Městského divadla Brno za ztvárnění Morticie Addamsové v muzikálu The Addams Family. Z mužů porotce zaujal také Marek Holý v roli Fagina v inscenaci Oliver!, kterou uvedlo rovněž Národní divadlo moravskoslezské, a Pavel Režný, jenž v plzeňském divadle J. K. Tyla ztvárnil Ježíše Nazaretského v muzikálu Jesus Christ Superstar.
Cenu za celoživotní mistrovství v oboru muzikál a opereta získala Helena Vondráčková, která vzpomínala, jak ztvárnila role v divadelních muzikálech Bídníci, Hello, Dolly! nebo Mamma Mia. Připomněla, že má za sebou 60 let hudební kariéry. „Tohle ocenění je pro mě krásný dárek, velmi za něj děkuji a děkuji všem, kdo mě na té dlouhé cestě provázeli, byli mými rádci a zůstali mi věrní,“ řekla.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]