Zahájení Zlaté Prahy: Taneční konzervatoř slavila jubileum v přímém přenosu

  1. 1
  2. 2

Festival televizní tvorby Zlatá Praha vstoupil letos do svého padesátého druhého ročníku. Poprvé jej na své půdě hostí Národní divadlo, konkrétně Nová scéna, která se proměnila ve videotéku a první večer se na jejím jevišti roztančila Taneční konzervatoř hl. m. Prahy se svými hosty. Zahajovací koncert byl tedy jako obvykle ve znamení tance, nadto spojen s jubileem, které „TKP“ slaví. Sedmdesát let existence představuje v krátkém životě tanečních interpretů už mnoho generací. Konzervatoř tedy slavila v přímém přenosu se všemi diváky stanice ČT art.

Program, který trval bezmála dvě a půl hodiny, byl sestaven tak, aby posloužil jako obraz práce školy – předvedly se nejnižší i nejvyšší ročníky, soubor Bohemia Balet, který je často prvním profesionálním tělesem, v němž studenti a čerství absolventi získají praxi, a samozřejmě hosté z domácích i zahraničních scén, úspěšní absolventi školy.

První část programu byla věnována převážně studentům, šlo tedy o jakousi malou přehlídku variací a krátkých sborových čísel s převahou klasického repertoáru. Variace z baletů jako Don Quijote, Bajadéra, Coppélia nebo Raymonda se prostřídaly velmi rychle, studenti nejvyšších ročníků již prokazují velkou suverenitu na jevišti, doklad časté praxe, které pomáhá právě existence napolo školního tělesa Bohemia Baletu. Můžeme se už začít těšit na závěrečné koncerty letošního školního roku. Bohužel jsou ale u klasických čísel stále používány dosti nekvalitní nahrávky, které jako by byly stočené ze starých gramofonových desek nebo magnetofonových pásů. Problém je nepochybně v autorských právech, kvalitní moderní nahrávky by byly nákladné, takže to musíme pochopit a uznat, ale někdy je to opravdu škoda.Zahajovací večer Zlaté Praha 2015 - valčík z RaymondyStudentský repertoár doplnily i etudy z oboru moderního tance a diváci bouřlivě ocenili závěrečná čísla z folklorního oboru. Je zvláštní, že lidové tance vlastně na jevišti skoro nevidíme, pokud bychom se za nimi nevypravili třeba na festival do Strážnice. Přitom když se objeví v programu třeba absolventských koncertů konzervatoří, diváci si okamžitě přisvojí jejich nakažlivou energii a tance mívají zaručený úspěch.Zahajovací večer Zlaté Praha 2015 - HelpaCo přinesl program dále? Mezi absolventy Taneční konzervatoře Praha jsou tanečníci, kteří se vydali naplnit svou kariéru do zahraničí, což domácí publikum vždy trochu zamrzí, ale na druhou stranu to také podpoří dobrou pověst našich interpretů. Byl to snad Petr Zuska na nedávném setkání s novináři, kdo poukázal na to, že zejména výuka tance s partnerem je u nás nesmírně kvalitní a že naši absolventi často v tomto směru svou přípravou „strčí do kapsy“ mladé profesionály ze zahraničí.

Z mnichovského baletního souboru se do Prahy vrátily na návštěvu dva taneční páry. Adam Zvonař, který působí v souboru Ivana Lišky jako demisólista, zatančil s Radkou Příhodovou adagio z baletu Korzár, právě jako ukázku partnerské souhry, která přenáší harmonii z jeviště do hlediště. Z mladých tanečníků čiší jistota a nadšení, nepochybně jsou v Mnichově spokojeni.

Jejich starší kolegové, Lukáš Slavický, který patří k oporám mnichovského souboru, a Zuzana Zahradníková představili duet z choreografie Jiřího Kyliána Gods and Dogs. Abstraktní choreografie vtahuje do souměrnosti i jejího porušování, užijeme si každou minutu plastického obrazu. Díla Jiřího Kyliána jsou unikátní především tím, že stále překvapují detaily, vkládáním gest i různých drobných nuancí tam, kde to divák nečeká; nedokážete odhadnout vývoj choreografického materiálu, dynamiku nebo další směřování prostorem. Choreografie vyžadují preciznost provedení, klasicky školená těla s citem pro současný pohyb, což oba interpreti splňují.Zahajovací večer Zlaté Praha 2015 - Lukáš Slavický a Zuzana Zahradníková - Gods and Dogs Jiřího KyliánaNa jeviště se jako speciální host vrátila také Barbora Kohoutková, která spolu s Jiřím Kodymem z Baletu Národního divadla zatančila asi nejslavnější baletní adagio všech dob z Labutího jezera. Její dojímavý křehký zjev diváky i na zcela prázdném koncertním jevišti vtáhl do pohádkového světa.Zahajovací večer Zlaté Praha 2015 - Barbora Kohoutková a Jiří Kodym - adagio Odetty a Prince z Labutího jezeraNemohli chybět ani „reprezentanti“ scény domácí. Tereza Podařilová spolu s Alexandrem Katsapovem zatančili duet z úspěšného baletu Libora Vaculíka Valmont. V tomto titulu, který měl premiéru v červnu minulého roku, mají možnost zužitkovat jak své taneční zkušenosti, tak herectví, jímž musí postihnout psychologii postav z literární předlohy. Libor Vaculík jim vlastně Valmonta ušil na tělo. Nejsou v něm žádné abstraktní taneční variace, každý pohyb, situace, duet či sólo vyprávějí příběh, a tak se snadno necháme vtáhnout do děje i jen jedním výstupem. Ani pro tanečníky se nezdá být žádnou námahou vplout do děje a nastolit na okamžik vypjatou situaci plnou emocí i elegantní neoklasiky v pohybu a partnerské souhře.

Nejmladší taneční generace, kterou zastupovali Ondřej Vinklát, čerstvě jmenovaný prvním sólistou souboru, a Štěpán Pechar, který se do baletního souboru přesunul z Laterny magiky, se obrátila k současnému tanci. Ve společné choreografii nazvané Křehký vrh sází na abstraktní dynamický tanec, skoky a energii prosazující se prostorem. Jsou to zřejmě oni sami, kdo je vržen do světa, občas zachvíváni nejistotou, ale stále s otevřeným rezervoárem vnitřní síly.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zahajovací večer Zlaté Prahy (Nová scéna Praha 30.9.2015)

[Celkem: 5    Průměr: 4/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na