Zapadlí vlastenci

  1. 1
  2. 2
Hudba Plus Petra Vebera (8) - vybraná témata uplynulých dní s nadhledem a v souvislostech: Lednicko/Valtický hudební festival a Mezinárodní hudební festival F. L. Věka
Zámek Valtice (zdroj FB Lednicko/Valtického hudebního festivalu)

Zapadlí vlastenci – to je samozřejmě nadsázka. Není doba národního obrození, žít kdesi v podhůří v opravdové izolaci dnes už nikdo nemá šanci, i kdyby chtěl – a navíc ještě nesněží, takže o vlastencích zapadlých na samotě, a navíc zapadaných v závějích, nemůže být ani řeč. A přesto jsou jim někteří lidé jaksi podobni. Řeč je o organizátorech hudebních festivalů mimo velká centra, o pořadatelích, kteří chystají koncerty tam u sebe doma, ve svém regionu, nebo tam, odkud pocházejí, vedeni touhou dostat kvalitní hudbu i do míst, kde se sama od sebe těžko objeví.

Na začátku podzimu mohou posloužit za příklad takových nadšenců a jejich aktivit Pavel Svoboda, pořádající kolem Dobrušky ve východních Čechách už sedm let Mezinárodní hudební festival F. L. Věka, a Jiří Partyka, který na rodném Břeclavsku od loňska rozjíždí novou značku – Lednicko/Valtický hudební festival. Oba jsou sami profesionální hudebníci a v této aktivitě přebírají pomyslnou roli uměleckých ředitelů a dramaturgů. Svoboda je varhaník, Partyka orchestrální hráč – houslista. Ale jejich festivaly nejsou nástroji svých organizátorů výhradně určovány.

Lednicko/Valtický hudební festival se poprvé uskutečnil loni. Vystoupili na něm houslista Václav Hudeček, sopranistka Michaela Gemrotová, violoncellistka Alžběta Vlčková a další interpreti. Letos už ambice vedly k více koncertům. Hudební přehlídka chce být tradiční akcí podzimu. Kdysi i šlechta žila kulturou nejvíce právě v době lovecké sezony. A za vlády rodu Liechtensteinů byla tato oblast kulturním centrem s mezinárodním věhlasem. Festival tuto tradici vědomě chce oživovat.

Zámek Lednice (zdroj FB Lednicko/Valtického hudebního festivalu)

V zámecké jízdárně v Lednici otevřel letošní přehlídku Pavel Haas Quartet, mezinárodně mimořádně uznávaný komorní soubor, který právě vydal dvořákovskou desku. Repertoár z ní samozřejmě rovněž hrál. Takový koncert každý podobný festival ozdobí nejen čistě hudebně, pro dobro publika, ale koneckonců i z hlediska prestiže. O tu jde pořadatelům také, na ni se navěšují peníze pro příští ročníky. Poctou Aloisi I. Liechtensteinovi byl koncert souboru Philharmonia Octet Prague v Dianině chrámu – Rendez-vous. V programu dále figuroval Janáčkův komorní orchestr s mladou pěvkyní Patricií Janečkovou, ve vzácně obnoveném zámeckém divadle ve Valticích koncertoval houslista Jan Mráček, z Pardubic přijel orchestr Barocco sempre giovane… Závěrečný galakoncert patřil Filharmonii Bohuslava Martinů ze Zlína s Vojtěchem Spurným a se sólisty Kateřinou Javůrkovou a Jiřím Bártou. A na festivalu zaznělo i Mozartovo Requiem, a to ve valtickém chrámu v podání Hodonínského pěveckého smíšeného sboru a sboru Carmina Vocum z Kyjova, Spergerova komorního orchestru a dirigenta Davida Herzána. Autorem několika staveb, ve kterých se festivalové koncerty konaly, byl architekt rodu Liechtensteinů Josef Hardtmuth – současník, obdivovatel a později i podporovatel Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Schuberta. Právě jejich hudba byla v programech zařazena častěji.

Jiří Bárta – závěrečný koncert Lednicko/Valtického hudebního festivalu 2017 (zdroj FB festivalu)

Spojení kouzla architektury památkově chráněného historického a krajinného komplexu s krásou klasické hudby se ukazuje být funkčním. Osm koncertů přilákalo na 2.200 posluchačů, edukační hudební program přitáhl navíc na sto padesát dětí. Číslovka osm byla číslem zednářů, ke kterým se pravděpodobně počítali i mnozí Liechtensteinové, říká Jiří Partyka. Počet osmi koncertů chce zachovat i v roce 2018, přičemž by se některý z nich patrně konal i na rakouské straně bývalého liechtensteinského prostoru.

V dalším ročníku by festival podle Jiřího Partyky rád navázal dramaturgií na odkaz kapelníka rodu Liechtensteinů Josefa Triebenseeho. Byl hobojistou, hrál například v orchestru při premiéře Mozartovy Kouzelné flétny, byl kapelníkem u knížete Aloise I. a na dlouhá léta se stal ředitelem Stavovského divadla v Praze. V plánech jsou Mozartovy a Haydnovy velké kompozice, lovecká hudba, český klasicismus ve Vídni, operní hudba…

Zámek Valtice (zdroj FB Lednicko/Valtického hudebního festivalu)

Festival ve východních Čechách nabídl publiku od na šesti místech desítku koncertů. Poslední je ohlášen na 28. října a zahraje na něm slovenské uskupení Cigánski diabli. V programech se předtím objevili houslista Ivan Ženatý s Pražským komorním orchestrem a houslista Josef Špaček s orchestrem Barocco sempre giovane, hobojisté Liběna a Ivan Séquardtovi s varhaníkem Josefem Kšicou, houslistka Olga Šroubková s trumpetistou Oliverem Lakotou za varhanního doprovodu Jihoona Songa, Five Star Clarinet Quartet s varhaníkem Romanem Peruckým, Apollon Quartet a klarinetista Wenzel Grund, cembalistka Barbara Maria Willi, violoncellista Petr Nouzovský, mistr recitovaného slova Alfred Strejček… A Jaroslav Šaroun doprovodil basistu Richarda Nováka.

Pavla Svobody jsem se na rovinu zeptal, jestli jde v případě pořádání takového festivalu o „podnikatelský záměr“. „Bohužel ne, to bychom museli dělat jiný druh produkcí,“ odpověděl. Takže co bylo inspirací: místa konání, jeho vztah k hudbě nebo touha dostat hudbu tam, kde třeba tolik dosud nebyla…?

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář