Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Zapomenutá opera Adolfa Hitlera poprvé vystavena v Rakousku
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seLifestyleOperaOsobnostiZe světa

Zapomenutá opera Adolfa Hitlera poprvé vystavena v Rakousku

V rakouském městě Sankt Poelten byly na výstavě „Der junge Hitler: Prägende Jahre des Diktators“ (Mladý Hitler: Diktátorova léta vývoje) poprvé vystaveny skici k opeře „Wieland der Schmied“ (Kovář Wieland), na níž spolupracoval budoucí diktátor Adolf Hitler Hitler spolu se svým přítelem Augustem Kubizkem. Výstava byla otevřena v sobotu 28. února 2020.

Josef Kratochvíl
Publikováno 02/03/2020
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
A. Hitler a A. Kubizek – skicy k opeře Kovář Wieland (foto Joe Klamar AFP)

Hitlerův obdiv k Richardu Wagnerovi je všeobecně známým tématem, ale nevědělo se, že se spolu se svým přítelem Augustem Kubizkem pokusil napsat operu na Wagnerovo libreto. Titul díla nese název Wieland der Schmied a zpracovává téma z germánské mytologie.

Na základě příběhu z Poetické Eddy a Thidrekssagy koncipoval Richard Wagner libreto v próze s veršovanými pasážemi a připojil ho jako příklad ke své knize Das Kunstwerk der Zukunft (Umělecké dílo budoucnosti). Zhudebnění libreta však nikdy nerealizoval. Textu se později ujal Ján Levoslav Bella (1843–1936). Jeho jediná opera Kovář Wieland z roku 1926 na Wagnerovo libreto upravené Oskarem Schlemmem je považována za první slovenskou operu.

Hitlerovy skicy divadelní architektury (foto Joe Klamar AFP)

Wagnerovo libreto použil i mladý Adolf Hitler a August Kubizek. Skica opery je veřejnosti představena vůbec poprvé. Jedná se o rukopis Augusta Kubizka z roku 1908, tedy z období Hitlerova vídeňského pobytu, kdy bylo Hitlerovi necelých dvacet let. Vystavená stránka je pravděpodobně jedinou dochovanou částí opery.

Podle kurátora výstavy Christiana Rappa „rukopis pochází z doby, kdy Hitler měl za sebou jen několik měsíců hodin klavíru a jasně demonstruje výrazné přecenění vlastních schopností budoucího diktátora,“ řekl Rapp pro agenturu AFP.

Dokument o změně Hitlerovy adresy 1909 (foto Joe Klamar AFP)

Výstava byla otevřena v sobotu 28. února 2020 v Sankt Poelten v Dolním Rakousku a vystavuje předměty a dokumenty ze sbírky Augusta Kubizka z let 1907 až 1920. Kromě zmiňované operní skici zde lze mimo jiné vidět i dokumenty o dvojím odmítnutí Hitlera Vídeňskou akademií výtvarných umění v letech 1907 a 1908, policejní materiály evidující změny Hitlerovy vídeňské adresy, ale též skici k divadelním kulisám. Řada z těchto artefaktů nebyla nikdy předtím vystavena pro veřejnost. Výstava je koncipována se záměrem osvětlit léta Hitlerova duševního formování před jeho politickou kariérou. Kubizek si ponechal řadu dopisů, pohlednic, obrazů a dokumentů jako památku na Hitlera daleko dříve, než mohl tušit jejich historický význam.

Hitler se narodil 20. dubna 1889 v Braunau am Inn a řadu let se pokoušel o uměleckou kariéru, jeho umělecké schopnosti však dlouhodobě nedosahovaly jeho velkolepých ambicí. Pokoušel se dvakrát vstoupit jako student na Akademii výtvarných umění ve Vídni, v obou případech však neuspěl. Ale jak říká Rapp, „Hitler vždy pro svá selhání rychle našel obětního beránka. (…) Kdykoliv se něco pokazilo, byla to vždy vina někoho jiného, ne jeho vlastní.“

Adolf Hitler (zdroj Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Vedle sledování osobního života Adolfa Hitlera se výstava zabývá politickým a kulturním kontextem Rakouska na přelomu 19. a 20. století. Jmenovitě se snaží sledovat ideje, které byly přítomné v povědomí předválečné společnosti, jako rasismus, antisemitismus či militarismus a levicovou politiku. Tvůrci výstavy se tak snaží nejen přiblížit vývoj Hitlerovy osobnosti, ale též stopovat všeobecné společenské fenomény, jež formovaly jeho genocidní ideologii.

„Trvá dlouho, než se některé myšlenky ve společnosti rozšíří a stejně tak dlouho trvá některé myšlenky ze společnosti vymýtit… Budeme mít práci na celá desetiletí,“ dodává Christian Rapp.

TémataAdolf HitlerAugust KubizekJán Levoslav BellaOskar SchlemmRichard WagnerSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Výroční koncert Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách
Další článek Janáčkova filharmonie má nový Steinway za 4,6 milionů korun
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up