Zavazující Informátoři Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor fyzického divadla Farma v jeskyni přišel s novou inscenací Informátoři, která přináší aktuální a provokativní otázky. V syntetickém divadelním tvaru, v němž se mísí současný tanec, slovo, živá hudba i zvuk stejně jako aktivně využitá scénografie, obracejí tentokrát tvůrci pozornost diváků k tématu nadnárodních korporací.Farma v jeskyni se začala formovat v roce 2001 jako divadelní laboratoř a je autorským týmem, který přivádí k životu nová představení a site-specific projekty, pořádá dílny, často reprezentuje české divadlo na mezinárodních festivalech. Soubor vede po celou dobu režisér Viliam Dočolomanský, který za své působení získal také mnoho ocenění, z nichž nejvýznamnější byla Evropská cena nové divadelní reality, kdy se stal zatím jejím jediným českým držitelem (z dalších ocenění připomeňme Total Theatre Award a Fringe First Awards z Festival Fringe v Edinburghu, The Grand Prix Golden Laurel Wreath Award, Cenu magazínu Respekt za nejsilnější taneční představení, Cenu Sazky za nejlepší pohybové představení a jiné).
Soubor Farma v jeskyni má nejen charakteristický styl kombinující taneční, fyzické a hudební divadlo, který někdy brání jejímu přesnému zařazení, ale také nezaměnitelný přístup k výběru témat a práci s nimi. Inscenace vznikají dlouhou dobu a v jejich středu se vždy objevuje společenské téma, které je podložené výzkumem. Jde o stylizované, ale v jádru absolutně realistické divadlo, ze kterého mrazí, protože za divadelní poetikou a estetikou skrývá skutečné životy a skutečné události. Inscenaci Cesta inspiroval prostor železniční zastávky Žilina-Záriečie, která za druhé světové války sloužila k deportaci Židů ze Slovenska, projekt Sclavi / Emigrantova píseň byl sondou do života vykořeněného člověka, Divadlo bylo průzkumem vlastního prostředí a identity.
Každý projekt provází očekávání, protože Farma v jeskyni je soubor, který se vyjadřuje k dění ve světě bez obalu a naplňuje tak jednu z mnoha funkcí divadla, která je často přebita složkou estetickou a zábavní: je kritikem a prostřednictvím emocí nutí diváky uvažovat nad tématy, která nemohou či nechtějí vidět. Ze stejného soudku jsou i Informátoři, pojednávající o praktikách nadnárodní potravinářské korporace, jejíž jméno není uvedeno, ale diváci mohou hádat – nebude mnoho korporací, které se mohou chlubit rozpočtem v rozsahu menšího státu. Informátoři zkoumají pozadí práce společnosti, její překombinovanou a neuvěřitelně byrokratickou strukturu, její pokrytecké zacházení s pracovníky v zemích třetího světa, uměle vyvolávanou poptávku po zboží, které nikdo nikdy nepotřeboval, ale je nutné jej prodat, protože ve hře je zisk, zkoumají práci lobbistů… Inscenace čerpá z mnoha zdrojů. Z knihy Joela Bakana Korporace, z kauzy, která se rozhořela kolem hnutí aktivistů, kteří se snažili rozklíčovat plány korporace a bojovat proti nim, hnutí, do kterého korporace vysílala ženy, které měly infiltrovat mezi aktivisty a přitom být informátorkami, jejichž práce měla tragické následky. Jde o rozbor moderní formy špionáže, reálných hrozeb globalizovaného světa, který nastoluje zásadní otázku – mohou se lidé ještě z konzumentů stát občany?
Inscenace nejprve vyvolává dojem, že půjde o volně řazený kaleidoskop tanečně hereckých výjevů. První scény, v nichž se performeři pohybují v přítmí a navzájem snímají své pohyby zblízka malými kamerami, navozují od počátku stísněný dojem. Motiv mléka ve skleněné misce a ženy s ňadrem přelepeným černou páskou odkazuje k filipínské kauze s výrobou umělého mateřského mléka obsahujícího toxické látky. Budeme snad takto vedeni od kauzy ke kauze? Nakonec však nezůstává u jednotlivých výjevů, na povrch začne vystupovat dějová linka, která nás provede mikropříběhem o zradě. Jsme svědky práce aktivistů, kteří získávají materiál, skládají k sobě výpovědi zaměstnanců v různých koutech světa, články o sociálních nepokojích mezi zaměstnanci. Výpovědi zaznívají ze záznamu, jsou promítané na projekční plochu, vycházejí z úst samotných účinkujících (vše je reprodukováno v angličtině a překládáno titulky). Lehce rozpoznáme infiltrátorku, křehkou drobnou tanečnici (Minh Hieu Nguyen), která překypuje nadšením z projektu, aby se vzápětí vytratila a zanechala zbytek týmu v chaosu. Jednotlivé obrazy zachycují jak pomyslný tým výzkumníků a ambivalentní vztahy mezi nimi (zvláště pak dusnou atmosféru po odhalení špionky), tak i situace, v nichž se nacházejí ti, kteří jsou činností korporace zasaženi. Koresponduje s nimi i oblečení, zprvu jsou všichni performeři oděni jednotně a jejich kostým připomíná kancelářský oblek, výtvarným prvkem je i žlutá pláštěnka či šaty informátorky, kdy ostatní už zapadají do šedého průměru, inscenace se nezříká ani nahoty. Obrazy jsou jaksi názorně-symbolické, například podivná hra s porcelánovými talíři a jejich přesouvání a pohazování připomíná oblast, o kterou v případě této korporace jde, tedy potravinářství (jde totiž jen o jeden příklad, stejně tak by mohlo jít o textilní průmysl nebo o kosmetiku).Výtvarně působivá je scéna, v níž informátorka rozřízne velký perský koberec, který kryje zadní roh scény, a vzniklou trhlinou se pod něj vnoří ona i další performeři, posléze zpod něj vytahují smotky koudele připomínající lidské vlasy… Řada scén pracuje s pohybem, který je plný opakujících se prvků a vedle této repetitivnosti je jeho znakem také jistá mechaničnost, úsečnost, využití pravidelnější formace tanečníků/herců, stejně jako motiv chůze či běhu v kruhu. Duety jsou kontaktní, ale ve skupině se tanečníci většinou nedotýkají. Těly projíždějí neurotické tiky, chvílemi působí jako ovládaná vnějším mechanismem, jindy jako vyprázdněné schránky. Je tu však i mnoho energie, energické vykračování, výpady do prostoru jako ozvuk nezdolného úmyslu, s jakým se lidé vrhají do činnosti, která pro ně má smysl, ačkoli je pravděpodobně marná.V hudebním doprovodu se mísí zvuky a úryvky hudby předtočené a ty, které vznikají na místě pomocí smyček – na kraji scény, prakticky zahalen ve tmě, pracuje se zvukovým pultem a svými nástroji saxofonista Marcel Bárta, který zapojuje nástroje i svůj hlas, výsledek je spíš minimalistický, zvuková krajina není dominantní. Součástí scény je jakýsi rohový pokoj, oddělený reflexním plexisklem, na které lze promítat obraz a text a zároveň je světelnou změnou prosvítit. Pak se stává místností, která evokuje vězení i kancelář. V závěru je využita také předtočená načasovaná projekce, kdy zdvojení performeři, hledající ukradený nosič s informacemi z výzkumu, znovu a znovu vybíhají dveřmi sem a tam, až se stírá rozdíl mezi živým člověkem a obrazem. Tenhle laterno-magický trik je jedním z mála odlehčujících prvků v jinak spíš tísnivém představení.
Inscenace Informátoři je silná především obsahem, ačkoli na diváky emotivně působí i jevištní ztvárnění. Některé zásadní texty a výpovědi najdou v programu, sice by obsah pochopili i bez něj, ale zde je vlastně i podrobnější program součástí inscenace. Farma v jeskyni opět předvádí společensky angažované divadlo, ne snad jako nějaké mentorování, nabádání a přikazování, ale prostřednictvím zobrazení skutečnosti. Diváci po skončení premiérového představení zůstali snad minutu ve tmě v naprostém tichu, jak si museli nejprve srovnat myšlenky s rozbouřenými emocemi. Představa, že to, co se odehrává před námi, je tak či onak součástí i našich životů, je zavazující. Vědomost a poznání je zavazující. Farma v jeskyni se prostřednictvím jevištního umění snaží rozšiřovat povědomí o nepříjemných faktech a tak své diváky zavazuje k alespoň malým činům. Ačkoli, přiznejme si, idealismus není na místě…Dodejme ještě, že vznik inscenace tvůrci zastřešili jako projekt s názvem Lobby, v jehož rámci zkoumali vlivy korporativního lobbingu na život běžného člověka v evropském i světovém kontextu: navštívili Brusel, kde se setkali s vlivnými lobbisty pracujícími pro korporace a mluvili s žurnalisty, aktivisty a účastníky skutečné kauzy. Součástí projektu byl i odborný seminář v Centru současného umění DOX v Praze, pobyt souboru v kulturním centru Stanica v Žilině na Slovensku a také blog věnovaný tématům projektu na stránkách Farmy v jeskyni/lobby.
Hodnocení autorky recenze: 100 %
Česká taneční platforma 2014
Informátoři
Režie, koncept, choreografie: Viliam Dočolomanský
Asistenti režie: Eduard Prokhasko, Eliška Vavříková, Daniel Raček
Hudba: Viliam Dočolomanský, Marcel Bárta
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Markéta Oslzlá
Světelný design: Felice Ross
Video: Erik Bartoš
Dramaturgie: Petr Michálek
Produkce: Jan Valter
Premiéra 1. dubna 2014 Divadlo Ponec Praha
(psáno z reprízy 3. 4. 2014 v rámci České taneční platformy)
Hrají – Emil Leeger, Minh Hieu Nguyen, Hana Varadzinová, Anna Gromanová, Jun Wan Kim, Olda Smysl (alt. Jim High)
www.tanecniplatforma.cz
www.infarma.info
www.divadloponec.cz
Foto Viktor Kronbauer
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]