Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Závěr abonentní sezony Filharmonie Brno: Cikánská kapela, hra na barel a narozeninový dárek
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Závěr abonentní sezony Filharmonie Brno: Cikánská kapela, hra na barel a narozeninový dárek

Böse Zellen. Těžko přeložitelný pojem. Doslova Zlé buňky. Tak zní název klavírního koncertu Thomase Larchera (1963), který přesně za týden zazní v Besedním domě v české premiéře. Autor se při jeho komponování inspiroval stejnojmenným filmem rakouské režisérky Barbary Albertové, který rychle získal světovou popularitu. „Film mi neposkytl žádnou dějovou představu jako program, ale s jeho pocitem jsem se dlouhé měsíce snažil zachytit horizontální strukturu lidského života, tedy určit a pojmenovat směr, jímž se má, nebo by se mohl, vyvíjet a naplnit,“ okomentoval svoje dílo z roku 2007 Larcher.

redakce
Publikováno 10/05/2019
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Aaron Pilsan (zdroj Filharmonie Brno)

Ve zhruba dvacetiminutovém koncertu budou bicisté hrát například na prázdný barel, někteří žesťaři naopak zastanou práci bicitů. Za klavír usedne čtyřiadvacetiletý rakouský pianista Aaron Pilsan, mimořádně talentovaný hudebník, který vystupuje na světových pódiích a spolupracuje s mnoha autory, například právě s Larcherem. Ten ve svých dílech s oblibou využívá netradiční bicí nástroje. Před dvěma týdny měla americkou premiéru jeho symfonie Kenotaph (Prázdný hrob) věnovaná uprchlíkům, kteří utonuli ve Středozemním moři. I v ní hrají bicisté na prázdné barely nebo nástroje evokující bouři. Skladu premiéroval s Newyorskou filharmonií Semjon Byčkov, šéfdirigent České filharmonie.

Larcherova skladba v Brně zazní ve čtvrtek a v pátek 16. a 17. května 2019 jako poslední koncert abonentního cyklu „Klasicky i moderně“. Na úvod jsou připraveny Tance z Galanty maďarského skladatele Zoltána Kodályho, které zhudebňují jeho vzpomínky na místo, kde prožil dětství. „Hrávala tam slavná cikánská kapela, což byl vlastně první symfonický zvuk, který dolehl k mým uším,“ popsal svoji symfonii Kodály. Šestnáctiminutové ucelené symfonické dílo se skládá z pěti částí, ve kterých zachovává tradiční strukturu verbuňků střídajících pomalé a rychlé části. V druhé půli večera zazní Symfonie č. 4 Roberta Schumanna, jednoho ze zakladatelů generace romantiků. Schumann ji věnoval jako dárek k narozeninám své manželce Claře.

Večer řídí Nicholas Milton, generální hudební ředitel v Göttingenu, umělecký ředitel a šéfdirigent orchestrů v australské Canbeře a Willoughby. Před oběma koncerty je pro posluchače připraveno setkání se sklenkou vína. Dramaturg Vítězslav Mikeš jim představí zajímavosti o skladbách, které je později čekají v sále. Setkání se koná od 18.15 do 19.00 v ředitelském salonku Besedního domu, kvůli omezené kapacitě je potřeba se předem přihlásit na e-mailu [email protected].

TémataAaron PilsanFilharmonie BrnoNicholas MiltonSemjon ByčkovThomas LarcherVítězslav Mikeš
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ohlédnutí za Wagnerovým Prstenem Niebelungovým v Lipsku (1)
Další článek Liberci se na druhý pokus podařilo sehnat firmu na opravu divadla
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up