Zdeněk Prokeš: Jak se změnila Laterna, ale i balet u nás

  1. 1
  2. 2

Má nemalé zkušenosti jako tanečník, choreograf a v neposlední řadě i jako divadelní manažer. Je znávaným tanečním pedagogem a teoretikem, často je zván do odborných porot. Na celostátních baletních soutěžích získal řadu cen za své choreografie. Doma i v cizině jich má ze sebou okolo půldruhé stovky, v inscenacích baletů, oper, operet, muzikálů i činoher. Byl dlouholetým úspěšným šéfem baletu brněnského Národního divadla – to v letech 1991 až 2004, od roku 2003 do roku 2007 byl ředitelem ND Brno. Od podzimu 2007 pracuje v pražském Národním divadle, kde vystřídal několik manažerských postů. Od Nového roku mu byl svěřen hodně těžký úkol: Pokusit se oživit a přivést znovu na výsluní soubor Laterny magiky. Její nový umělecký šéf Zdeněk Prokeš teď na Opeře Plus.

Vaše pocity z prvních dnů „nové Nové scény“?

Pro mě to nebyly úplně nové pocity: Vzpomínal jsem na rok 1990, kdy jsem na Nové scéně uvedl s baletem Národního divadla II. smyčcový kvartet B. Martinů ve večeru „mladých“ (tehdy!) choreografů (spolu se mnou M. Benoniová a I. Kubicová) ve večeru pod společným názvem Tančírna. Čili je to takový návrat za trochu jiných okolností.

Co podle vašich dosavadních zkušeností bude největším problémem řekněme pro tento rok?

Na začátku je problémů spousta: Jak skloubit prodejní systém Laterny magiky se systémem Národního divadla tak, abychom nepřišli o zahraniční návštěvníky, jak Laternu představit českým divákům, jak naplánovat nové projekty a skloubit s provozem Nové scény a Národního divadla jako celku a najít výrobní kapacity dílen ND, jak využít více také zahraniční (exportní) potenciál Laterny magiky a jak ho dále rozvíjet atd.

To, co před lety bylo na Laterně magice originální, jedinečné, je teď takřka běžně k vidění v řadě inscenací po celém světě. Myslíte, že Laterna magika může i teď přijít s něčím novým? Tak novým, že by jí to mohlo znovu vrátit na „výsluní“?

 Myslím, že ta éra výjimečnosti a originality skončila i s odchodem Josefa Svobody, nicméně jsem přesvědčen, že i tak se dají najít nová vizuální „překvapení“ ve spojení se stále se rozvíjejícími audiovizuálními technologiemi. Nové projekty by měly vznikat v kontextech současných trendů v oblasti nových médií a multimediálních prezentací, ale měly by v sobě nést specifickou „přidanou hodnotu“. To podstatné ale zůstává: Základní princip Laterny magiky jako spojení divadla a filmu, propojení, kdy herci / tanečníci vystupují z filmového plátna na jeviště a naopak tak, aby obě složky byly zcela rovnocenné a byly součástí obsahu konkrétního divadelního kusu.


Nový program Laterny = velká investice. Jaké jsou šance, že peníze budou? Existuje nějaký příslib ministerstva či sponzorů?

Nový program chystáme na jaro 2011. Vycházíme z ohlasů, že zahraniční diváci volají po „pragensii“ (programu, který by byl inspirován Prahou). K tomu se nám výborně hodí projekt Černého divadla Jiřího Srnce, který se hrál s velkým úspěchem v jeho divadle v devadesátých letech. Rozhodl jsem se ho uvést, ale zásadně inovovaný pro Laternu magiku – s novou hudbou a choreografií pod názvem Legendy magické Prahy. Touto premiérou chceme také oslavit 80. narozeniny Jiřího Srnce, jednoho z významných tvůrců nejen Laterny magiky, ale hlavně zakladatele a uměleckého ředitele Černého divadla Jiřího Srnce. Na svých představeních se Jiří Srnec podílí zásadním způsobem jako autor, režisér, skladatel a výtvarník. Tím, že dojde k „recyklaci“ tohoto představení nebude premiéra tak finančně náročná přesto, že pan ministr Riedlbauch přislíbil podporu nového projektu Laterny magiky. Zbrusu nové představení chystáme uvést na jaře 2012 a doufám, že do té doby krize ustoupí.
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na