Zemřel Frans Brüggen

(30. 10. 1934 – 13. 8. 2014) 

Ve středu 13. srpna 2014 odešel významný holandský flétnista a dirigent Frans Brüggen. Narodil se 30. října 1934 v Amsterodamu. Na zdejším hudebním lyceu studoval hru na zobcovou flétnu u Keese Ottena, jednoho z vůbec prvních zobcových flétnistů 20. století, a také příčnou flétnu. Kromě toho se věnoval ještě hudební vědě na amsterodamské univerzitě. Ve svých jednadvaceti letech byl jmenován profesorem na Královské konzervatoři v Den Haagu a později vyučoval také na Harvardské universitě či v Berkeley. Získal si pověst jednoho z nejmladších učenců své doby a Luciano Berio o něm napsal, že Brüggen je „hudebník, který není archeolog, ale velký umělec“. Po studiích se věnoval koncertní hře na zobcovou flétnu, které po dvou staletích významně pomohl navrátit její místo mezi koncertními nástroji. Brzy si získal světový věhlas a pořádal velké množství seminářů, na nichž tento nástroj představoval. Vedle barokního repertoáru se zabýval také soudobou hudbou a spolupracoval s mnoha hudebními skladateli. O tom, jak malé tehdy byly vědomosti o zobcové flétně a jejích možnostech, svědčí například výrok Igora Stravinského, který na setkání s Fransem Brüggenem prohlásil: „Já znám váš nástroj, to je druh klarinetu.“

Brüggen byl také jedním z hlavních průkopníků takzvané historicky poučené interpretace staré hudby a vedle hry na zobcovou a barokní příčnou flétnu se věnoval také dirigování. V roce 1981 založil Orchestr 18. století, jehož repertoárovou náplní byla hudba 18. a počátku 19. století na dobové nástroje či jejich kopie. Dodnes se jedná o špičkový ansámbl, jehož nahrávky jsou často ověnčeny mnoha prestižními cenami. Vedle toho se Brüggen stal v letech 1991–1994 uměleckým ředitelem Nizozemského rozhlasového komorního orchestru v Hilversumu a od roku 1992 působil také jako stálý hostující dirigent Orchestra of the Age of Enlightenment.Při své bohaté koncertní činnosti však stanul za dirigentským pultem mnoha orchestrů, kupříkladu Royal Concertgebouw Orchestra, filharmoniků ve Vídni, Rotterdamu, Hamburku a Oslu, Tonhalle Orchestra v Curychu, The English Chamber Orchestra a dalších. Z jeho operních projektů vzpomeňme na Mozartovu operu Mitridate, Re di Ponto, v Curychu nebo Gluckova Orfea a Eurydiku v Opéra de Lyon.

I přes svůj vysoký věk a zdravotní nesnáze se ještě v letošním roce aktivně věnoval hudbě, do níž vkládal svoje osobité nadšení a nezměrnou energii. Jeho umění však zůstává nadále živé díky mnohým nahrávkám i prostřednictvím hudebníků a studentů, kteří měli to štěstí s ním pracovat. Stejně tak Brüggenovy etudy jsou prubířským kamenem na cestě zobcového flétnisty.

Foto archiv 

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jeremiae

Byla to úžasná osobnost. Např. jeho nahrávka Mozartových posledních dvou symfonií, která je už skoro třicet let stará, patří stále k vůbec nejlepším nahrávkám těchto skladeb.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZFD0qaKPTg