Zemřel tenorista a dirigent Peter Schreier

Ve věku 84 let zemřel ve středu 25. prosince 2019 v Drážďanech legendární německý tenorista a dirigent Peter Schreier, dobře známý po celém světě i u nás, a to jak z mnoha koncertů, tak i z řady skvělých nahrávek. Věnoval se nejen operní, ale i koncertní a písňové tvorbě a jeho repertoár byl velmi široký, sahal od Bacha a Händela přes Mozarta, Beethovena či Webera až po Wagnera a Richarda Strausse. V písních se proslavil především interpretací Franze Schuberta. „Výjimečně inteligentní pěvec a herec s výborným legatem a citem pro text,“ charakterizuje Petera Schreiera Oxfordský slovník opery.
Peter Schreier (zdroj flickr.com / foto Ugo Ponte)

Peter Schreier se narodil 29. července 1935 v Míšni. Jeho otec byl učitelem, kantorem a varhaníkem v malé obci Gauernitz nedaleko Míšně. V červnu 1945, po skončení války, se desetiletý Peter stal v rozbombardovaných Drážďanech členem věhlasného chlapeckého sboru  Dresdner Kreuzchor. Drážďany se staly jeho domovem na celý zbytek života, zde se později i oženil, usadil se v Loschwitzu na pravém břehu řeky Labe a zde také po dlouhé nemoci zemřel.

Dirigent Dresdner Kreuzchor Rudolf Mauersberger brzy rozpoznal Schreierův mimořádný talent a svěřoval mu mnoho sólových altových partů. Navíc sám vytvořil kompozice, které přesně vyhovovaly Peterovu chlapeckému hlasu. Už v letech 1948–1951 vznikly Peterovy první sólové nahrávky, které jsou i dnes dostupné na CD. V šestnácti letech se Schreierovi změnil hlas a on se stal tenorem, tak, jak si přál, aby mohl zpívat tenorové party evangelistů v Bachových pašijích a Vánočním oratoriu. Chtěl se stát profesionálním zpěvákem, takže bral soukromé hodiny zpěvu a později studoval na drážďanské hudební akademii. Vedle zpěvu studoval i dirigování sboru a orchestru.

https://www.youtube.com/watch?v=dt5ovIHFhKw

Debutoval v roce 1959 v Drážďanech jako První vězeň v Beethovenově Fideliovi. V následujících letech zaujal v Mozartových operách: úspěch sklízel jako Belmonte v Únosu ze serailu a jako Tamino v Kouzelné flétně. Právě mozartovskými rolemi se proslavil asi nejvíc. V roce 1963 debutoval ve Státní opeře Pod lipami v Berlíně, v roce 1966 ve Vídeňské státní opeře. V témže roce zpíval na festivalu v Bayreuthu roli Mladého námořníka ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě pod vedením Karla Böhma (stejnou roli plus roli Pastýře nahrál pod vedením Herberta von Karajana). Od roku 1967 zpíval pětadvacet let na každoročním festivalu v Salcburku. Objevil se i na dalších prestižních scénách: v newyorské Metropolitní opeře, v milánské La Scale i v londýnské Královské opeře Covent Garden, v operních divadlech v Buenos Aires, Moskvě, Budapešti či Varšavě. A samozřejmě i na mnoha slavných koncertních pódiích. Mnohokrát vystoupil i v Praze.

Na jevištích či nahrávkách ztvárnil mnoho operních rolí: Gounodova Fausta, Čarodějnici v Humperdinckově Perníkové chaloupce, Sesta v Händelově Juliu Caesarovi, Fentona v Nicolaiových Veselých paničkách windsorských, Pfitznerova Palestrinu, hraběte Almavivu v Rossiniho Lazebníkovi sevillském, Alfonsa v Schubertově Alfonsovi a Estrelle, Gola v Schumannově Jenovéfě, Maxe ve Weberově Čarostřelci a také jeho Abu Hassana, Stravinského Oidipa a další. Ve Wagnerových operách zpíval Davida (Mistři pěvci norimberští, mimo jiné též na krásné Karajanově nahrávce se Staatskapelle Dresden), Logeho (Zlato Rýna), Mimeho (Zlato Rýna a Siegfried) a Baroncelliho (Rienzi). Role měl i v operách Richarda Strausse: Da-ud (Egyptská Helena), Scaramuccio (Ariadna na Naxu), Flamand (Capriccio) a Leukippos (Daphne).

https://www.youtube.com/watch?v=U6NPBOTe9jQ

Schreierovou doménou byly ale opery Wolfganga Amadea Mozarta. Vedle výše zmíněného Belmonta a Tamina, což byla možná jeho životní role, zpíval dále Acesta (Ascanio in Alba), Tita (La clemenza di Tito), Ferranda (Così fan tutte), Dona Ottavia (Don Giovanni, též na nahrávce Karla Böhma s Orchestrem Národního divadla v Praze po boku Birgit Nilsson a Dietricha Fischera-Dieskaua), Arbaceho, Idamanta či Idomenea (Idomeneo), Lucia Sillu (Lucio Silla), Dona Basilia (Figarova svatba), Alessandra (Il re pastore), Scipiona (Il sogno di Scipione) či Gomatze (Zaide).

https://www.youtube.com/watch?v=Aim56V_X3Zg

Rozsáhlý byl jeho repertoár koncertní a písňový, především v dílech Bachových, Händelových, Mozartových, Schubertových, Schumannových a Wolfových. Legendární jsou jeho nahrávky Zimní cesty se Svjatoslavem Richterem a pozdější s Andrásem Schiffem. Od roku 1970 se Peter Schreier věnoval také dirigování. Nahrál Bachova oratoria, kantáty i Mši h-moll a například jeho nahrávka Mozartova Requiem patří k vůbec nejlepším záznamům tohoto díla (se Staatskapelle Dresden a sólisty Margaret Price, Trudeliese Schmidt, Franciskem Araizou a Theo Adamem).

https://www.youtube.com/watch?v=X57qH_tvtck

S operními jevišti se Schreier rozloučil v červnu 2000 rolí Tamina v Kouzelné flétně. Jako zpěvák se pak rozloučil s kariérou v Praze 22. prosince 2005, když dirigoval Bachovo Vánoční oratorium, v němž zároveň zpíval evangelistu. Získal mnoho ocenění i titul Komorního pěvce v Německu (1963), Bavorsku (1980) a Rakousku (1992). Jako pěvec i jako dirigent zanechal rozsáhlou diskografii a byly o něm natočeny dokumentární filmy. V roce 1983 vydal v Berlíně autobiografickou knihu Aus meiner Sicht; v českém překladu Miroslava Petříčka ji pod názvem Očima pěvce vydalo pražské nakladatelství Vyšehrad v roce 1985. V této knize Peter Schreier mimo jiné se skromností sobě vlastní napsal: „Kdo je obdařen krásným hlasem, ten má s touto hřivnou také hospodařit a svým uměním obšťastňovat a obohacovat jiné. Na druhé straně zpěv v žádném případě není tou nejdůležitější věcí na světě, a já nemám rád, když se pěvecké povolání glorifikuje. Dělat ze sebe hvězdu a vyvyšovat se nad ostatní, to se mi z duše protiví.“

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na