Znáte městečko Vlachovo Březí?

  1. 1
  2. 2

Znáte městečko Vlachovo Březí? Bránu Šumavy? Poznejte ho! Je tam již dvanáct let sborový festival zaměřený na hudební romantismus! Ve Vlachově Březí se konal již dvanáctý ročník Festivalu hudebního romantismu.Ve dnech 11. a 12. října se uskutečnil v jihočeském městečku Vlachovo Březí v pořadí již dvanáctý ročník sborového festivalu, zaměřeného vzácně na stylové období romantismu. Což je období třeba pro operu zásadní, ba rozhodující, leč pro sborovou tvorbu zdaleka ne tolik. Proto je tento festival ojedinělý a svým stylovým zaměřením jedinečný v celé České republice! Sborová koncertní tvorba a capella, tedy bez doprovodu, neboli bez opory o nástroj, má svůj technický prazáklad především v renesanční polyfonii. Styl baroka již tuto a capella sborovou tvorbu trochu opouští a pěstuje více velké vokálně instrumentální formy, tedy kantáty, oratoria, mše, zpívané, ale s doprovodem orchestru. Zcela ve svém živlu je opět koncertní typ sborového zpěvu a capella až ve 20. století, kde již skladatelé píší sborům nejednou i přímo „na tělo“ spousty skladeb, mnohdy sbory samotnými inspirováni. Viz u nás například velmi typická, svébytná sborová tvorba a capella Leoše Janáčka pro naše slavné Moravské učitele! Přesněji řečeno, pro Pěvecké sdružení moravských učitelů. Pro sborové umění 19. století je typické, že se pohybuje jen z části v a capella tvorbě, ale z větší části v literatuře hojně doprovázené klavírem. Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Felix Mendelssohn – Bartholdy, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich, Josef Bohuslav Foerster, v ruské hudbě Petr Iljič Čajkovskij, Alexander Dargomyžskij či Sergej Rachmaninov. Ale i takový Gustav Mahler a Anton Bruckner pro sbory dost napsali, coby již výspa romantismu do dvacátého století. Našeho Bedřicha Smetanu jsem zrovna v této souvislosti záměrně nejmenoval, neboť on má jako jeden z mála romantiků výtečné mužské sbory právě a capella! Tak skvělé a náročné, jako u nás, ale ani ve světové tvorbě v 19. století nikdo jiný! Právě zde je Smetana zcela jedinečný ve světovém kontextu! Toto vše, ale i mnohé jiné obsahuje zajímavá tvorba romantismu. Jako sbormistr vím, že jsem jí na světových soutěžích jen málo uplatňoval. Proč? Hlavní dominanty světových soutěží typu Tours, Corku, Langollenu, Tolosy, Arezza, Cantonigros, Debrecenu a podobně, žádají prioritně vokální polyfonii z období renesance a pak je to především stylově vyhraněné 20. století, s takzvanou modernou. A vše chtějí a capella! Romantismus tudíž v soutěžích z tohoto důvodu figuruje málo, například na Schubertově soutěži ve Vídni, nebo trochu komerčněji je uplatněn na Schumannově soutěži ve Zwickau. A pak právě ve Vlachově Březí u nás v Čechách, kde se festival vydal právě za interpretací tohoto opomíjeného hudebního slohu na sborových soutěžích. V němž se právě ona literatura a capella o moc hůře hledá, než ve zmíněné renesanci a ve sborové tvorbě 20. století. Protože sborové koncertní umění staví technicky především na médiu intonace a na přesném ladění hlasů zcela bez „pomoci“ doprovodu! Omlouvám se za toto své vysvětlující pedagogické expozé, ale dobře vím, že specifika a capella sborových soutěží není v hudbymilovné veřejnosti zcela zřejmá. Ale ani v operním světě tomu není jinak. Proto moje třeba trochu nadbytečná snaha vysvětlit specifiku sborových a capella soutěží.

Vlachovo Březí koncipuje svůj festival většinou spolu s mezinárodní soutěží, které se zúčastněné přijaté sbory mohou, ale také nemusí účastnit. Sborům umožňuje festival koncertovat v mnoha lákavých punktech atraktivního okolí, jako je památné městečko Husinec, s rodným domem Jana Husa, města Prachatice a Vimperk, zámek Kratochvíle, nebo kostely ve Vodňanech, ve Volyni, či Vimperku.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments