Zosobnění šarmu francouzského tance – Zizi Jeanmaire
Renée Marcelle Jeanmaire, jak znělo její plné občanské jméno, byla tanečnicí, zpěvačkou, herečkou, kabaretní umělkyní a jednoduše divadelní hvězdou pařížských hudebních scén 50.–60. let minulého století, jejíž kariéru podpořilo i umělecké a životní partnerství s choreografem Rolandem Petitem (1924–2011).
Malá Renée se narodila 29. května 1924 v Paříži, kde k divadelnímu světu poprvé přičichla díky opeře Romeo a Julie Charlese Gounoda. Taneční pasáže v představení ji okouzlily natolik, že se již v devíti letech stala studentkou na slavné École de l’Opéra (vedla ji mj. Yvette Chauviré nebo Boris Kniazev), kde se rovněž poznala se svým budoucím manželem Rolandem (vzali se v roce 1954, o rok později se narodila dcera Valentine). Po ukončení studií tančila krátce v Pařížské Opeře, dále v Londýně a Monte Carlu a následně spolu s Petitem v roce 1945 založili Ballets des Champs Elysées. Ten za několik měsíců opustila, stala se členkou Ballets de Monte-Carlo, kde pro ni dva balety vytvořil Serge Lifar, ale v roce 1948 se opět setkala s Petitem v jeho Ballet de Paris v divadle Marigny.

Její kariéra byla spjata s výraznými ženskými rolemi, s typickými femme fatale, jako byla její Carmen v Petitově choreografii z roku 1949, s níž slavila úspěchy nejen ve Francii, ale rovněž na příklad během několikaměsíčního hostování v New Yorku. Po Carmen následoval balet La Croqueuse de diamants (Požíračka diamantů, 1950), kde vedle tance rovněž zpívala a za svou interpretaci titulní písně si vysloužila Grand Prix du Disque, což předznamenalo její další kariéru. V Hollywoodu natočila filmové muzikály Hans Christian Andersen (1952) v režii Charlese Vidora a Anything Goes (Všechno jde, 1956) pod taktovkou Roberta Lewise.
Úspěch slavila rovněž na Brodwayi, kde zářila v komediální zpěvohře The Girl in Pink Tights (Dívka v růžových punčocháčích), a v revuálních představeních v divadle Alhambra. Zde například poprvé předvedla roztomilou miniaturu Mon Truc en Plumes, pro kterou vytvořil kostým Yves Saint Laurent, jenž Zizi oblékal po dalších čtyřicet let.
- Zizi Jeanmaire a Roland Petit v Carmen (foto Bettmann Archive)
- Zizi Jeanmaire (foto Colette Marchand)
- Zizi Jeanmaire a Roland Petit (foto Lido)
Během své bohaté kariéry tančila s mnohými předními tanečníky své doby včetně Rudolfa Nurejeva nebo Michaila Baryšnikova, zpívala písně mimo jiné i od Serge Gainsbourga, spolupracovala s Andy Warholem. Hojně vystupovala v televizi, díky čemuž byla řada jejích tanečních rolí zfilmována. Mezi nejslavnější patří bezesporu záznam Petitova Le Jeune Homme et la Mort (Mladý muž a smrt) s Rudolfem Nurejevem z roku 1966.
V 70. letech se na krátko vrátila i na prkna pařížské Opery, kde tančila hlavní roli v Petitově Symphonie Fantastique, brzy ji však zastavilo zranění, které vypadalo fatálně. Když se ji manžel snažil uklidnit, že je uznávanou herečkou a zpěvačkou, odvětila prý: „Ne. Jsem tanečnice. Pokud nemohu tančit, nemohu nic.“ Na scénu se vrátila o dva roky později a baletní špičky obula v roce 1979 jako hrdinka Petitova La Chauve-Souris (Netopýr).

Poté působila spolu s manželem v Marseille, kde Petit vedl tamní baletní soubor, v němž následně vedle Jeanmaire excelovala nová generace tanečníků (jako Denys Ganio a Dominique Khalfouni). Na konci 80. let pár přesídlil do Ženevy a ve Švýcarsku se natrvalo usadil.
V dobách největší slávy byla Zizi skutečnou hvězdou, kdy její typický účes s nakrátko střiženými vlasy kopírovaly ženy po celé Francii a kdy se její jméno dostalo dokonce do textů několika písní. V roce 2000 se vrátila na divadelní prkna, kde v představení složeném z řady písní (některé z pera dcery Valentine) shrnula svou bohatou kariéru.
A co ona podivná přezdívka Zizi? Vznikla zkomolením oslovení „mon Jesus“ (Ježíšku), kterým na svou dceru volala její maminka.
- Zizi Jeanmaire (foto Roger Viollet)
- Zizi Jeanmaire (foto Philippe Halsman)
- Zizi Jeanmaire a Rudolf Nurejev (foto ze sbírky R. Petita)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]