Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Zpěv nepředstavuje z hlediska epidemiologie zvláštní riziko, tvrdí britští vědci
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZe světa

Zpěv nepředstavuje z hlediska epidemiologie zvláštní riziko, tvrdí britští vědci

Kulturní sféru u nás i ve světě velmi tvrdě zasáhla koronavirová pandemie a sní spojená bezpečnostní opatření. Konkrétně zpěv je často označován za „vysoce rizikovou aktivitu", což mimo jiné vedlo českou vládu k zákazu vystoupení, kde převažuje zpěv od pondělí 5. října 2020. Výzkum vědců z několika renomovaných britských institucí přitom ukazuje, že zpěv nevede k většímu šíření nebezpečných částic než stejně hlasitá řeč. Informoval o tom britský zdravotní deník medicalxpress.com.

redakce
Publikováno 08/10/2020
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Luciano Pavarotti (foto archiv)

Na projektu pod názvem PERFORM se podílel tým vědců z Imperial College London, University of Bristol, Wexham Park Hospital, Lewisham and Greenwich NHS Trust a Royal Brompton Hospital. Výzkum vznikl za finanční podpory britského Ministerstva kultury a vládní agentury Public Health England. Byl publikován ve vědecké databázi ChemRxiv a momentálně čeká na peer review.

Studie porovnává množství aerosolů a kapének, které vzniká při dýchání, mluvení, kýchání a zpěvu v různých hlasitostech, od 50dB do 100dB. Ačkoliv již několik dřívějších výzkumů se pokusilo tyto údaje změřit, vědci narazili na problém ve formě vysokého množství přírodních částic, které se v běžném ovzduší vyskytují. Bylo tedy nemožné přesně určit, které částice vznikly jako důsledek mluvy nebo zpěvu testovaných lidí a které v prostředí existovaly přirozeně. Tým vědců pracujících na projektu PERFORM se proto rozhodl svá měření uskutečnit v ortopedickém operačním sálu, v jehož přísně kontrolovaném klimatu se nevyskytují žádné přírodní aerosoly, což jim umožnilo přesně identifikovat objem částic vzniklých při různých hlasových aktivitách.

Výsledky měření ukázaly prudký nárůst objemu částic při zvyšující se hlasitosti projevu. Rozdíly mezi zpěvem a mluveným slovem však byly minimální. Vědci také nenašli žádné rozdíly mezi zpěvem mužů a žen nebo mezi různými pěveckými styly – při sborovém, muzikálovém, operním, jazzovém, gospelovém, rockovém a popovém zpěvu naměřili v ovzduší srovnatelný objem částic.

Deník medicalxpress.com doporučuje, aby se na zpěv a mluvené slovo z hlediska protivirových opatření nahlíželo stejně a případná omezení se zaměřila na hlasitost projevu, počet interpretů, ventilaci prostředí ve kterém se hudební vystoupení odehrává a délku zkoušek. Vzhledem k naměřeným rozdílům mezi vokalizací a dýcháním je navíc pravděpodobné, že kvůli dýchání diváků vznikne více aerosolů než kvůli projevu umělců. Namísto zákazů zpěvu by tak prioritou měla být kvalitní ventilace a přísun čerstvého vzduchu.

Profesor Bristolské univerzity Jonathan Reid, ředitel ESPRC Centra pro doktorské vzdělání ve studiu aerosolů a jeden z vědců spolupracujících na projektu PERFORM řekl pro deník medicalxpress.com: „Studie dokázala, že přenos viru v malých aerosolových částicích je stejně pravděpodobný ať už se zpívá nebo mluví. Náš výzkumu ukázal, že pro bezpečí umělců i diváků je nejdůležitější zajistit, aby byly prostory důkladně větrané, aby se snížilo riziko vzdušného přenosu viru.“

Declan Costella, chirurg specializující se na hlasové poruchy v nemocnici Wexham Park Hospital a další z autorů studie, dodal: „Závěry studie poskytují umělcům a organizátorům hudebních akcí informace, jak i během pandemie bezpečně provozovat pěvecká vystoupení.“

Témataepidemie koronaviru 2020/2021/2022
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek MenART 2019 (foto Zdenka Hanáková) Otevřený dopis Nadace Magdaleny Kožené ministru školství
Další článek Než zakázali zpěv: Jenůfa na festivalu Janáček Brno navzdory překážkám ohromila publikum
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up