Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet v dokonalé souhře zahájili komorní řadu Dvořákovy Prahy
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet v dokonalé souhře zahájili komorní řadu Dvořákovy Prahy

Cílem letošní komorní řady festivalu Dvořákova Praha, jak nám sdělil její kurátor, izraelský klavírista Boris Giltburg, je uvést všechna čtyři Dvořákova tria. Na prvním koncertě této řady, který se odehrál 8. září 2021 v Rudolfinu, předcházel temnějšímu Dvořákovu Klavírnímu triu f moll rozjásaný Klavírní kvintet Es dur Roberta Schumanna, který je všeobecně považován za vrchol Schumannovy komorní tvorby.

Veronika Vojčáková
Publikováno 10/09/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet - Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)
Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet – Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)

Společně s hlavním protagonistou a kurátorem letošní komorní řady, izraelským klavíristou Borisem Giltburgem, se smyčců chopil Pavel Haas Quartet. Tato pětice spolu pravidelně a často vystupuje na světových pódiích už od roku 2014, jejich sehranost a vzájemné porozumění bylo znát od prvních tónů. Celá skladba byla zahrána s emociálním nasazením a dá se říci, že vnesla do večerního Rudolfina sluneční svit a pod rouškami i úsměvy na tvářích posluchačů.

Po první, rozjásané větě Allegro brillante následovala druhá věta In modo d´una marcia, jež je měkkým pohřebním pochodem. Scherzo evokovalo Mendelssohnův slavný styl „pohádkové hudby“, kde nás protagonisté lákali ke zpěvu a tanci. Také Boris Giltburg u klavíru téměř tančil a po celou dobu si výrazně pantomimicky pobrukoval. Klavír a smyčce se často kvazikanonicky odrážely, „pohádková hudba“ se střídala s kontrastními epizodami podobnými chorálu. Skladba vyvrcholila „fugalským finále“, ve kterém se vracelo rozsáhlé otevírací téma první věty.

Veronika Jarůšková, Boris Giltburg a Peter Jarůšek - Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)
Veronika Jarůšková, Boris Giltburg a Peter Jarůšek – Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)

Po přestávce zaznělo první z trií Antonína Dvořáka, Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130, které se vyznačuje vášnivostí a dramatickou závažností. Instrumentálně k jeho provedení Borise Giltburga doplnili manželé Jarůškovi z Pavel Haas Quartetu. Jak už bylo výše řečeno, tato trojice je sehraná a jejich výkonu nebylo co vytknout. Hudba plná vášně a touhy, vzdoru a bolesti byla v jejich podání nesmírně přesvědčivá, přesto bez přehnané expresivity. Precizní frázování bylo podtrženo klavíristovými úhozovými schopnostmi. K samé hranici emocionální únosnosti nás zavedl jemný tón houslí Veroniky Jarůškové, stejně tak jako za srdce chytající pasáže violoncella Petera Jarůška.

Za svůj bouřlivý potlesk bylo publikum odměněno přídavkem – zazněla druhá věta z Dvořákova Klavírního tria č. 2 g moll. Komu by i toto bylo málo, Borise Giltburga s Pavel Haas Quartetem může vidět ještě na dalších dvou koncertech komorní řady festivalu Dvořákova Praha – a to 19. září v Anežském klášteře a 22. září v Rudolfinu.

Jako překvapení proběhl po koncertě křest nahrávky kompletního klavírního díla Antonína Dvořáka. „Jsem šťastný, že mohu tyto své nahrávky pokřtít právě v den skladatelových 180. narozenin“, svěřil se publiku dojatý Ivo Kahánek, který tento set čtyř CD pro Supraphon nahrál. Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet byli kmotry tohoto významného hudebního počinu.

Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet - Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)
Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet – Dvořákova Praha 2021 (foto Dvořákova Praha)

Komorní řada festivalu Dvořákova Praha 2021 – Boris Giltburg & Pavel Haas Quartet
Středa 8. září, 20:00; Rudolfinum, Dvořákova síň

Robert Schumann: Klavírní kvintet Es dur, op. 44
Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130

Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 2 g moll, op. 26, B. 56 (přídavek)

Boris Giltburg – klavír
Pavel Haas Quartet (Marek Zwiebel, Luosha Fang, Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek)

TémataAntonín DvořákBoris GiltburgDvořákova PrahaPavel Haas QuartetSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Štefan Margita (foto Lenka Hadačová) Štefan Margita: Jsem „praštěný oponou“
Další článek Pavel Šporcl (zdroj Komorní filharmonie Pardubice) Komorní filharmonie Pardubice v pondělí vstoupí do nové sezony s Pavlem Šporclem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up