Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Čtenáři blogují: Pražské jaro, Berlínští filharmonikové a nesplněná očekávání
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seČtenářský blogHudbaZ domova

Čtenáři blogují: Pražské jaro, Berlínští filharmonikové a nesplněná očekávání

O svůj dojem ze Zahajovacího koncertu letošního Pražského jara se s námi podělil Ing. Vladislav Vilímec, senátor a předseda Výboru pro záležitosti Evropské unie Senátu PČR. Společně se svým bratrem Miroslavem Vilímcem, bývalým koncertním mistrem České filharmonie, se věnuje odkazu českých houslistů minulosti

Vladislav Vilímec
Publikováno 24/05/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům – Berliner Philharmoniker a Kirill Petrenko (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům – Berliner Philharmoniker a Kirill Petrenko (foto Petra Hajská)

Bylo pro mne velkou ctí zažít historický okamžik. Na zahájení letošního Pražského jara se představil dle mnohých nejlepší symfonický orchestr na světě se svým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem.

Je to skvělý orchestr. Přesto všechno se výjimečný zážitek z podání Mé Vlasti nedostavil.

Začínat Smetanovou Mou Vlastí je úkol nad jiné náročný, pomyslíme-li na plejádu vynikajících interpretací tohoto veledíla Českou filharmonií, ale i jinými našimi či zahraničními orchestry v dějinách festivalu. Ať to bylo provedení s Karlem Ančerlem, Václavem Neumannem, Jiřím Bělohlávkem či sotva předstižitelné provedení s Rafaelem Kubelíkem. A to nejmenuji zahraniční dirigenty, mezi které bych určitě na prvním místě jmenoval žáka Václava Talicha – sira Charlese Mackerrase, Wolfganga Sawallische nebo zcela nedávno inspirativní pojetí Vídeňských filharmoniků s Danielem Barenboimem.

Berlínská filharmonie bez diskusí obstála v technickém provedení díla. Mnohé choulostivé pasáže zaznívaly ve zřídkakdy slyšené čistotě a přehlednosti. Bylo tam mnoho hudebně zajímavých míst. Ať to bylo vyniknutí vzestupných akordických sekvencí harfy s náhle utlumeným orchestrálním předivem ve Vyšehradu. Polka v nejpopulárnější Vltavě získala na objevných akcentech.

Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Eva Pavlová a Petr Pavel (foto Stephan Rabold)
Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům, Smetanova síň – Eva Pavlová a Petr Pavel (foto Stephan Rabold)

Překrásný dialog dřevěných nástrojů v Blaníku. To všechno byly momenty jindy neslýchané. Ale intepretace Smetanovy Mé Vlasti není o detailech, ale především o toku geniální hudby, která byla a je ztělesněním života našeho národa.

A onen plynulý zážitek plný gradací a hudební pravdivosti, kde rafinovanost mizí a posluchač je cele oddán nikdy nekončícímu hudebnímu účinu, se úplně nedostavil. A asi ani nemohl. Berlínská filharmonie nemá skladbu tak pevně ukotvenou jako je tomu v případě našich orchestrů a legendárních velmistrů taktovky.

Je v každém případě velkým počinem Pražského jara, že „první“ orchestr mezi prvními do svého repertoáru v roce 200. výročí narození Bedřicha Smetany Mou Vlast zařadil. Je to pocta nejen pro Smetanu, ale i pro naší kulturní tradici. Smetanově Mé Vlasti neuškodí ani snaha o objevování neobjeveného na způsob Daniela Barenboima. To nebylo zjevně ani cílem Berlínských filharmoniků pod řízením Kirilla Petrenka. Buď jak buď, přednes Mé Vlasti na Zahajovacím koncertu Pražského jara bude vždy posuzován a srovnáván s historickými interpretacemi v dějinách festivalu. Slyšeli jsme perfektní výkon, ohromné nasazení interpretů, ale kubelíkovské napětí v tom nebylo. Třeba někdy napříště.

Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům – Berliner Philharmoniker a Kirill Petrenko (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Zahajovací koncert, 12. května 2024, Obecní dům – Berliner Philharmoniker a Kirill Petrenko (foto Petra Hajská)
TémataBerliner PhilharmonikerPetrenko KirillPražské jaroSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Památkový katalog) Vyjádření spolku Brno kulturní, z. s. k omezení rozvoje edukačních aktivit v Národním divadle Brno
Další článek Ilustrační foto (zdroj Freepik, foto Kues1) Odklepnuto: Olomoučtí radní schválili zřizovací listinu sloučeného divadla a filharmonie
2.1 11 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up