Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pražské jaro mladých instrumentalistů: violové meditace Kristiny Fialové
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Pražské jaro mladých instrumentalistů: violové meditace Kristiny Fialové

Libor Nováček sen.
Publikováno 16/05/2015
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Je záslužné, že dramaturgie Pražského jara nezapomíná na mladé české umělce. V sobotním Matiné I. převažovala meditativní nálada umocněná nádherným zvukem starého italského nástroje, který naplnil Sál Martinů HAMU. Bylo tomu tak i díky krásně vyrovnanému a naprosto klidnému vedení smyčce mladé violistky Kristiny Fialové. Bachovu Sonátu G dur BWV 1027, známou svojí vyrovnaností kontrapunktického trojhlasu a plnou delikates pastorálního charakteru volných vět, nešlo však ve velkém prostoru sálu zcela vychutnat a zvuk cembala se ztrácel. Soudobá hudba vyplnila zbytek koncertu a měla podobný rozjímavý charakter, téměř stejného kompozičního schématu (pomalý úvod, rychlá střední část a rozjímavý závěr). Na rozdíl od Cadenzy pro sólovou violu Krzysztofa Pendereckého obě meditativní skladby českých skladatelů Zdeňka Lukáše a Jiřího Temla využily spíše barevnost zvuku violy a cembala v podání Moniky Knoblochové než náročnější technické možnosti sólového nástroje.Penderecki zužitkoval všech finesy včetně dvojhmatů, zmenšených intervalů, překvapivých rytmických nápadů, flageoletů a nekonečně dlouhých tónů. Energickou a intenzivní Gigue ve střední části následoval úsek připomínající Bachovu Ciacconu.Kristina Fialová analyzovala dílo s nadhledem a širokou dynamickou škálou. Tvorba jejího vibrata je však méně variabilní. Domnívám se, že by svoje technické schopnosti jistě zužitkovala ve skladbách náročnějších. Rychlá věta z Vivaldiho sonáty jako osvěžující přídavek zakončila příjemný dopolední koncert. Škoda jen, že program všech tří Matiné je bez anglického textu. Ten by zajisté ocenili četní zahraniční návštěvníci.

Hodnocení autora glosy: 70 %

Pražské jaro 2015
Matiné I.
Kristina Fialová (viola)
Monika Knoblochová (cembalo)
16. května 2015 Sál Martinů Hudební fakulty Akademie múzických umění Praha 11 hodin

program:
Johann Sebastian Bach: Sonáta G dur pro violu da gamba a cembalo BWV 1027
Zdeněk Lukáš: Meditace pro violu a cembalo, op. 16 (1976)
Krzysztof Penderecki: Cadenza pro sólovou violu (1984)
Jiří Teml: Meditace a rozkoše pro violu a cembalo (1990)

www.festival.cz

Foto Zdenek Chrapek

TémataKristina FialováMonika KnoblochováPražské jaro
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Bubnování za dveřmi
Další článek Design a zvuk: blízká i vzdálená budoucnost
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up