Komorně laděné večery Pardubického hudebního jara
Pardubičtí příznivci komorní hudby to v posledních několika letech neměli jednoduché. Komorní koncerty se zde od zániku místního Kruhu přátel hudby prakticky nekonaly, řada posluchačů se za nimi vydávala kupříkladu do sousední Chrudimi. Tím více je potěšilo, když dramaturgie mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zařadila do programu letošního ročníku hned několik komorně laděných večerů. První dva se uskutečnily v tomto týdnu.
Z prvního koncertu měli údajně pořadatelé trochu obavy. Večerem sestaveným výhradně z houslových sonát Johannese Brahmse byla totiž laťka posluchačské náročnosti nasazena velmi vysoko, Malý sál Domu hudby se však zaplnil natolik, že bylo zapotřebí přidávat židle. Interpretace se ujali houslista Leoš Čepický a klavírista Igor Ardašev a přistoupili k ní se vší profesionalitou a zodpovědností.Brahmsovy Sonáty, zejména A dur, op. 100, jsou velmi náročnými a technicky obtížnými skladbami, vyžadujícími zejména od hráče na housle maximální pozornost, předpokladem je samozřejmě bravurní zvládnutí techniky. Leoš Čepický, mimochodem absolvent pardubické konzervatoře, tyto dispozice má, z jeho výkonu je dobře patrná zkušenost z dlouholetého působení ve Wihanově kvartetu. Klavírista jako by tentokrát zůstával v pozadí, jeho part je ovšem rovněž plný kontrastů a náročných ploch, pohybovat se na nich Igoru Ardaševovi nečiní sebemenší potíže. Je-li souhra obou hráčů dokonalá, jako tomu bylo tentokrát, otevřou se před posluchačem nebeské výšiny hudebního romantismu.
Hodnocení autora recenze: 90 %
***
Hned následující den se na pardubické radnici představilo Guarneri trio Praha, patřící již od svého založení v roce 1986 k absolutní české špičce. Houslista Čeněk Pavlík, violoncellista Marek Jerie a klavírista Ivan Klánský jsou ve svých oborech skutečnými mistry, v triu se jejich interpretační dokonalost ještě umocňuje a nenechává auditorium ani na vteřinu vydechnout.Program večera, věnovaný Roku české hudby, byl sestaven z děl Josefa Suka a Trií Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka, mezi něž zařadila dramaturgie Trio 1978 Luboše Fišera, pro většinu přítomných zcela neznámou skladbu. Dramatický „výkřik“ nadaného autora, v době vzniku v Československu zapovězeného, vytvořil k důvěrně známým kusům jeho předchůdců výrazný kontrapunkt. Přijetí se mu však dostalo stejně nadšeného.
Hodnocení autora recenze: 90 %
Pardubické hudební jaro
Houslový recitál
Leoš Čepický (housle)
Igor Ardašev (klavír)
12. března 2014 Malý sál – Dům hudby Pardubice
program:
Johannes Brahms: Sonáta pro klavír a housle G dur, op. 78
Johannes Brahms: Sonáta pro klavír a housle A dur, op. 100
Johannes Brahms: Sonáta pro klavír a housle d moll, op. 108
***
Pardubické hudební jaro
Koncert k roku české hudby
Guarneri trio Praha
– Čeněk Pavlík (housle)
– Marek Jerie (violoncello)
– Ivan Klánský (klavír)
13. března 2014 Hudební sál radnice Pardubice
program:
Josef Suk: Elegie, op. 23
Bedřich Smetana: Trio g moll, op. 15
Luboš Fišer: Trio 1978
Antonín Dvořák: Trio B dur Nr. 1, op. 21
Foto Jana Macáková, Vincent Dargent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]