Album týdne Normana Lebrechta: Haitinkův recept na Brucknera

Tento týden hodnotí Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi dosud nevydanou nahrávku Sedmé symfonie A. Brucknera nahrané Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu pod vedením zesnulého nizozemského dirigenta Bernarda Haitinka.
Bruckner: Symphonie Nr. 7 (zdroj Presto Music)
Bruckner: Symphonie Nr. 7 (zdroj Presto Music)

S vědomím, že vyvolám vlnu nevole, se chystám zahájit rok Brucknerova dvoustého výročí s několikadenním předstihem. Bernard Haitink byl více než mahlerovec rozený brucknerián. Měl vrozený smysl pro strukturu a věděl, kdy projevit emoce a kdy se držet zpátky. Zatímco Brucknerovo místo na výsluní v obchodech s deskami zabírali Giulini, Wand a Karajan, Haitink pokračoval ve svém metodickém přístupu k symfoniím a zanechal po sobě trvalý odkaz.

Jako šéfdirigent Concertgebouw, Londýnské filharmonie, Covent Gardenu a Chicagského symfonického orchestru si Haitink našel čas na sezónní výjezdy do Mnichova, kde pracoval s nejlepším světovým rozhlasovým orchestrem – Orchestrem bavorského rozhlasu. Jejich zvuk je v Brucknerovi příkladný, žestě jsou divoké a nespoutané, a spodní smyčce si vychutnávají dar velkolepé melodie. Snad nejvýraznější Brucknerovu úvodní pasáž najdeme na první straně Sedmé symfonie. Dílo, které vzniklo krátce po jeho šedesátce a které lipský dirigent Arthur Nikisch proměnil v zázrak, bylo bezpochyby největším úspěchem jeho života.

Na první pohled se nezdá, že by došlo k tvůrčímu pokroku oproti dřívějším nezdarům. Čtyři věty vypadají klasicky a znějí romanticky, ale je v nich cítit autorita, která jeho dílům dosud chyběla. Od Wagnerovy smrti Bruckner žádnou partituru nedokončil – a bez nadsázky se lze domnívat, že truchlící učeň nastoupil na uvolněné místo mistra s větším a jistějším krokem.

První dvě věty zabírají v hodinovém díle čtyřicet minut, což může působit těžkopádně. Haitink se však díky stabilnímu tempu, který je vyvážen humorem a lehkostí, těmto nástrahám vyhýbá. Jedná se o nejméně germánskou interpretaci, kterou se kterou se můžete setkat, o protipól lidových naivit Eugena Jochuma, Guntera Wanda a Karla Böhma. Je to intepretace, která se s opakováním zintenzivňuje a konkuruje Giuliniho půvabné lyričnosti a Karajanově výbušnosti. Toto jemně rafinované, neokázalé zkoumání zásadního zlomu v německé hudbě je nejlepším místem, kde začít s Brucknerem.

Ukázky jsou k dispozici na stránkách Presto Music.

Bruckner: Symfonie č. 7

Anton Bruckner: Symfonie č. 7 E dur

Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks
Bernard Haitink – dirigent

Label: BR Klassik
Datum vydání: 5. ledna 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments