Album týdne Normana Lebrechta: Jízda na kraj propasti Marthy Argerich

Pro svou pravidelnou recenzi si Norman Lebrecht tento týden vybral nové album, které nahrála Martha Argerich s Izraelskou filharmonií pod vedením Lahava Shaniho.
Martha Argerich (zdroj Oxford Philharmonic Orchestra)
Martha Argerich (zdroj Oxford Philharmonic Orchestra)

Věděl někdo, že Pablo Casals měl mladšího bratra, který pro něj složil koncert? O 16 let mladší Enrique Casals byl houslista a dirigent. Jeho violoncellový koncert spatřil světlo světa před třemi lety a podnikavý Jan Vogler jej ve světové premiéře nahrál pro společnost Sony.

Nahrávka se povalovala na mém stole a byla předurčena k tomu, aby se stala albem týdne, když tu – jak se to často stává – přistálo v mé poštovní schránce nečekané překvapení a zaujalo čestné místo. Nebuďme v tomto směru příliš progresivní a rovnostářští – ti nejlepší jsou (a vždy budou) nepřáteli těch velmi dobrých.

Tou nejlepší je v tomto případě nahrávka Marthy Argerich s oživenou Izraelskou filharmonií a jejím empatickým šéfdirigentem Lahavem Shanim. Argerich vystupovala v Izraeli v průběhu let často, čímž se přihlásila ke společnému židovskému dědictví. Kvalita orchestru však byla nestálá a Argerich doposud nikdy nestála o zveřejnění jejích vystoupení z Tel Avivu i v zahraničí.

Izraelská filharmonie má mnohem mladší složení než před deseti lety a mnozí z hráčů chodili se současným šéfdirigentem do školy. Zvuk má ostřejší, štíhlejší a celkově pružnější. Díky sólistce křehkého temperamentu se naučila přizpůsobovat.

Na tomto albu najdeme dva koncerty. V Beethovenově Druhém klavírním koncertu, op. 19 se Argerichová brání napodobování Mozarta a místo toho vyzdvihuje záměrnou tvrdohlavost a nevyzpytatelné časové posuny zralého Ludwiga. Dříve tuto skladbu ráda prováděla bez dirigenta, Shani si však vydělává na živobytí tím, že ji vybízí až na okraj každé propasti.

V Ravelově Klavírním koncertu G dur je orchestr více v popředí. Ačkoli se jeho těžkopádný začátek nemusí rovnat Berlínu v jeho nejzlobivější podobě, sólista a soubor jsou tak vzájemně provázáni, že na takových jemnostech téměř nezáleží. Argerich je méně asertivní než na svých proslulých nahrávkách s Claudiem Abbadem, spokojí se s tím, že nechá Shaniho orchestr udávat tón. Střední část je téměř aktem sebereflexe či autopsychoanalýzy. Závěr je uhánějící, bláznivá a zábavná jízda z kopce. S úsměvem od ucha k uchu ji poslouchám již popáté.

Ukázky jsou k dispozici zde.

Martha Argerich Plays Beethoven & Ravel

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 19 (I. Allegro con brio, II. Adagio, III. Rondo molto allegro)
Maurice Ravel: Klavírní koncert G dur (I. Allegramente, II. Adagio assai, III. Presto)

Martha Argerich – piano
Israel Philharmonic Orchestra
Lahav Shani – dirigent

Label: Avanti
Datum vydání: 24. března 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments