Album týdne Normana Lebrechta: Kontroverzní Leonskaja bez hvězdiček

Jako album týdne si Norman Lebrecht tentokrát vybral novou nahrávku Beethovenových klavírních koncertů v podání Orchestre national du Capitole de Toulouse a sólistkou Elisabeth Leonskou. Pro kontroverznost se rozhodl toto album nehodnotit.
Elisabeth Leonskaja (zdroj Filharmonie Brno)
Elisabeth Leonskaja (zdroj Filharmonie Brno)

Nemohu s čistým svědomím této nahrávce udělit hodnocení či ji podrobně recenzovat.

Sólistkou je Elisabeth Leonskaja, legendární klavíristka, jejíž introspekce jsou snad nejsilnější žijící připomínkou jejího zesnulého přítele Svjatoslava Richtera. Hra Leonské má organickou kvalitu, postrádá jakýkoli znatelný lidský rys, což ji činí nepředvídatelnou, ale také nepopiratelně pracuje ve prospěch skladatele. Nikdy jsem nezažil, že by vytvořila nahrávku, která by nebyla jedinečným příspěvkem k dějinám interpretace díla.

Od roku 1978, kdy opustila Sovětský svaz, žije Leonskaja v klidu ve Vídni jako rakouská občanka. Věnuje se převážně komorní hudbě s příležitostným koncertním angažmá. Pro ty, kdo znají její hru, je to klavíristka nejvyšší třídy.

Od útoku Vladimira Putina na Ukrajinu se však několikrát rozhodla vrátit do Ruska. Její tamní vystoupení jsou světlem v pustině, které se většina západních hudebníků vyhýbá. Jeden z jejích posledních návratů sponzorovala Rosněfť, státní energetická společnost, na kterou byly uvaleny mezinárodní sankce. Vystupovat v současné době v Rusku je morálně problematické. Vystupovat v Rusku a být financován zločineckou organizací je demonstrací postoje. Ať už se ke konfliktu stavíme jakkoli, Leonskaja překročila hranici, když naznačila, že ne všichni slušní lidé jsou proti Putinově vládě.

V nedávném dokumentu Hudba pod hákovým křížem (Music under the Swastika) prohlásil Christian Thielemann, že spolupráce Wilhelma Furtwänglera s aparátem Třetí říše byla podle něj ospravedlněna odkazem jeho mimořádných nahrávek. Přítomnost Leonské v Putinově Rusku je srovnatelná. Co si o nich máme myslet?

Její podání Třetího a Čtvrtého Beethovenova koncertu je vznešené, podmanivé a důsledně muzikální. Ještě dlouho si je budou mnozí posluchači vážit. Avšak poslech jejího podání v tomto konkrétním historickém období ve mně zanechal skličující pocit.

Celá záležitost je poněkud nejasná, výkony samy o sobě nemají se současnou situací nic společného – nahrávky byly pořízeny v Toulouse ještě před válkou a dirigoval je Tugan Sochijev, Rus, který z Velkého divadla odešel brzy po invazi na Ukrajinu.

A přesto všechno – nemohu je recenzovat.

Album na Spotify:

Beethoven: Klavírní koncert č. 3 a 4

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 3 c moll, op. 37
Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 4 G dur, op. 58

Elisabeth Leonskaja
Orchestre national du Capitole de Toulouse
Tugan Sochijev – dirigent

Label: Warner Classics
Datum vydání: 7. dubna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: nehodnoceno

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments