Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Andreas Scholl představil v rámci Pražského jara dílo Františka Ignáce Tůmy
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaRecenzeStará Hudba

Andreas Scholl představil v rámci Pražského jara dílo Františka Ignáce Tůmy

Ve středu 31. května 2023 se v rámci festivalu Pražské jaro konal ve Dvořákově síni Rudolfina koncert německého kontratenoristy Andrease Scholla a souboru Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta Romana Válka.

Alžběta Holcová
Publikováno 01/06/2023
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)

Andreas Scholl se na festival Pražské jaro vrátil po sedmi letech, v roce 2016 se představil na koncertě věnovaném Henrymu Purcellovi. Letošní pražskojarní koncert věnoval Františku Ignáci Tůmovi (1704–1774), skladateli českého původu působícímu většinu života ve Vídni. Program tvořily převážně vokálně-instrumentální duchovní kusy z období Tůmova působení ve službách císařovny Alžběty Kristýny, matky císařovny Marie Terezie.

Koncert zahájila slavnostní kantáta Te Deum zkomponovaná pro sbor, orchestr – posílený o silnou dechovou složku – sólový soprán, alt, tenor a bas. Následovala dvě moteta Mottetum de tempore a Motteto de S. Joanne Baptista pro sólový – často poměrně virtuózní – alt, komornější orchestr a v případě druhého jmenovaného také sbor. Druhou polovinu koncertu zahájil jediný světský kus, třívětá Sinfonia a 4, v níž dostal prostor samotný orchestr, který předvedl energický a výrazově bohatý výkon. Následovalo opět moteto pro sólový alt a orchestr, Motetto per ogni tempo střídající kontrastní árie a recitativy. Na závěr zazněl kus Dixit Dominus, dramaturgicky velmi vhodně zvolený, v němž se představili opět všichni sólisté, sbor, a orchestr posílený o dechové nástroje – dva pozouny, dvě clariny, fagot a cink.

Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)

Hlavní hvězda večera, německý kontratenorista Andreas Scholl, se brilantně a s interpretační jistotou ujal sólových altových partů. Svým přirozeným a uvolněným projevem bez jakýchkoliv manýr předvedl profesionální výkon, který byl neustále „ve službě“ hudbě. Vedle Scholla se jako sólisté představily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, tenorista Ondřej Holub a basista Jiří Miroslav Procházka. Všichni do jednoho předvedli maximálně profesionální výkon a velkou pěveckou i interpretační zkušenost.

Soubor Czech Ensemble Baroque, který se zaměřuje na autentickou interpretaci hudby převážně z období baroka a klasicismu opět dokázal, že patří mezi přední ansámbly tohoto typu. Jak u jeho instrumentální tak i vokální složky musím ocenit krásu barvy zvuku, jeho jednotu a celkový výraz. Sbor – u něhož je nutné vyzdvihnout práci sbormistryně Terezy Válkové – krásně kontrastoval se sólovými pasážemi a orchestr na tyto kontrasty velmi citlivě reagoval.

Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)

Jediné, k čemu bych měla drobnou výhradu, je volba prostoru. Zvolenému repertoáru by podle mého názoru více prospěl spíše komorní nebo sakrální prostor než Dvořákova koncertní síň, v níž se subtilnější zvuk barokních nástrojů i hlasů občas lehce ztrácel.

Velmi pozitivně vnímám, že i přes přítomnost hvězdného Andrease Scholla koncert nepůsobil jako koncert zvučného jména, ale především jako večer skutečně zasvěcený hudbě, což by nemuselo být věcí zcela samozřejmou. Z celého večera na mě dýchalo vzájemné partnerství všech interpretů – sólistů, sboru, orchestru – kteří si byli vědomi toho, že především tvoří jeden hudební celek. Dohromady tak představili dílo svého času velmi úspěšného, ale široké veřejnosti relativně méně známého českého skladatele s velkou pokorou.

Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque, 31. května 2023 (foto Ivan Malý)

Pražské jaro: Andreas Scholl & Czech Ensemble Baroque
31. května 2023, 20:00 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň

Program
František Ignác Tůma: Te Deum
František Ignác Tůma: Mottetum de tempore
František Ignác Tůma: Motteto de S. Joanne Baptista
František Ignác Tůma: Sinfonia a 4
František Ignác Tůma: Motetto per ogni tempo
František Ignác Tůma: Dixit Dominus

Účinkující
Andreas Scholl – kontratenor
Romana Kružíková – soprán
Pavla Radostová – soprán
Ondřej Holub – tenor
Jiří Miroslav Procházka – bas

Czech Ensemble Baroque
Jana Anýžová – koncertní mistryně
Tereza Válková – sbormistryně
Roman Válek – dirigent

TémataAndreas SchollCzech Ensemble BaroqueJiří Miroslav ProcházkaOndřej HolubPavla RadostováPražské jaroRoman VálekRomana KružíkováSEZTereza Válková
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Semjon Byčkov (zdroj Česká filharmonie) Česká filharmonie uzavře abonentní řady trojím provedením Mahlerovy Šesté symfonie
Další článek Marek Kopelent (zdroj HAMU) Již známe výsledky Výročních cen OSA za rok 2022
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up