Esterházyové, pánové z Galanty odvozující svůj původ od samotného Attily, byli jedním z nejvýznamnějších šlechtických rodů. Nemalé zásluhy o Dunajskou monarchii v době válek s Turky posílily jejich společenské a politické postavení natolik, že jejich panství tvořilo svého času uprostřed Rakouského mocnářství doslova stát ve státě. Skvostný dvůr rodu Esterházy rád stavěl na odiv svou moc a blahobyt a mezi prostředky reprezentace nechyběl ani výborný knížecí orchestr. Na kapelnickém postu tohoto tělesa stál více než čtvrt století Joseph Haydn (1732-1809). Kníže Mikuláš I. Esterházy si byl dobře vědom toho, jak velkého genia na svém dvoře má. Poté, co se v průběhu jeho služby mohl několikrát přesvědčit o Haydnově loajalitě, zrušil roku 1779 osmý paragraf smlouvy, kterou kapelník při nástupu uzavřel s jeho otcem. Ten říkal, že veškerá díla, která Haydn složí, budou patřit knížeti. Roku 1790 tak mohla u nakladatele Artarii ve Vídni svobodně vyjít Arianna a Naxos (Ariadna na Naxu). Tato kantáta je z roku 1789 a vznikla pravděpodobně za Haydnova pobytu v Anglii. Nejspíše existovala i ve verzi s orchestrem, k čemuž nabádá dochovaná verze se smyčci na místo klavíru. Již v době svého vzniku slavila značný úspěch a hrála se po celé Evropě. Recitativy jsou koncipovány s Haydnovým příslovečným detailním zaměřením na deklamaci, výraz a smyslem pro chápání velké vokální formy. Žánr kantáty, ve smyslu malé, koncertně provozované scény operního charakteru, byl v Haydnově době už nějaký čas poněkud „z módy“. Vznikla patrně pro Josephinu von Genzinger, dceru knížecího lékaře, do jejíž matky byl Haydn léta zamilován.
Kníže Mikuláš I. Esterházy si byl dobře vědom toho, jak velkého genia na svém dvoře má. Poté, co se v průběhu jeho služby mohl několikrát přesvědčit o Haydnově loajalitě, zrušil roku 1779 osmý paragraf smlouvy, kterou kapelník při nástupu uzavřel s jeho otcem. Ten říkal, že veškerá díla, která Haydn složí, budou patřit knížeti. Roku 1790 tak mohla u nakladatele Artarii ve Vídni svobodně vyjít Arianna a Naxos (Ariadna na Naxu). Tato kantáta je z roku 1789 a vznikla pravděpodobně za Haydnova pobytu v Anglii. Nejspíše existovala i ve verzi s orchestrem, k čemuž nabádá dochovaná verze se smyčci na místo klavíru. Již v době svého vzniku slavila značný úspěch a hrála se po celé Evropě. Recitativy jsou koncipovány s Haydnovým příslovečným detailním zaměřením na deklamaci, výraz a smyslem pro chápání velké vokální formy. Žánr kantáty, ve smyslu malé, koncertně provozované scény operního charakteru, byl v Haydnově době už nějaký čas poněkud „z módy“. Vznikla patrně pro Josephinu von Genzinger, dceru knížecího lékaře, do jejíž matky byl Haydn léta zamilován. 
Kantáta sestává ze dvou dvojic recitativ-arie a přenáší nás od prvotního Ariadnina rozčarování nad útěkem svého milence Thesea až k závěrečnému zoufalství smíšeného s nesmiřitelným hněvem jejího srdce. Podle řecké mytologie byla Ariadna dcerou krále Minose. Je nejvíce spojována s bájnou nití, pomocí které se Theseus zorientoval v labyrintu a porazil tam Minotraura, kterému měla být Ariadna obětována jako součást reparací bohu Poseidónovi. Theseus se měl s Ariadnou oženit. Po nějaké době se ale Ariadna Theseovi omrzela a Theseus ji opouští – nechává ji spící na ostrově Naxos a odplouvá pryč. Tento motiv se stal i námětem kantáty Josepha Haydna.  Zajímavé ovšem je, že existuje i jiná verze báje, podle které se Ariadna stala nevěstou boha Dionýsa, který ji jakoby náhodou objevil spící na Naxu a „zasnoubil“ se s ní. V několika verzích mýtu se však Dionýsos dokonce zjevil Theseovi, když odplouval z Kréty a řekl mu, že si vybral Ariadnu za manželku. Požadoval po Theseovi, aby mu Ariadnu na Naxu zanechal. Tato verze mýtu v sobě ukrývá efekt očištění Thesea, jakožto idealizovaného řeckého hrdiny, od nepříliš lichotivé „dezerce“ od Ariadny, který pro řeckou národní hrdost vyzníval jistě lépe. Není náhodou, že i athénští malíři váz často zpodobňovali bohyni Athénu odvádějící Thesea od spící Ariadny na jeho loď.
Zajímavé ovšem je, že existuje i jiná verze báje, podle které se Ariadna stala nevěstou boha Dionýsa, který ji jakoby náhodou objevil spící na Naxu a „zasnoubil“ se s ní. V několika verzích mýtu se však Dionýsos dokonce zjevil Theseovi, když odplouval z Kréty a řekl mu, že si vybral Ariadnu za manželku. Požadoval po Theseovi, aby mu Ariadnu na Naxu zanechal. Tato verze mýtu v sobě ukrývá efekt očištění Thesea, jakožto idealizovaného řeckého hrdiny, od nepříliš lichotivé „dezerce“ od Ariadny, který pro řeckou národní hrdost vyzníval jistě lépe. Není náhodou, že i athénští malíři váz často zpodobňovali bohyni Athénu odvádějící Thesea od spící Ariadny na jeho loď. Haydnovu kantátu Ariadna na Naxu, Hob. XXVIb/2 provede právě dnes večer v pražském kostele sv. Šimona a Judy mezzosopranistka Markéta Cukrová a iránský cembalista Mahan Esfahanni.
Haydnovu kantátu Ariadna na Naxu, Hob. XXVIb/2 provede právě dnes večer v pražském kostele sv. Šimona a Judy mezzosopranistka Markéta Cukrová a iránský cembalista Mahan Esfahanni.

 
								 
					 
			 
                               