Tanec Praha participativně, krátce i hororově
Pokračujeme v přibližování letošního festivalu TANEC PRAHA, který představil a představuje širokou škálu současného tance od velkých souborových inscenací po malé „chuťovky“ a dnes už…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Pokračujeme v přibližování letošního festivalu TANEC PRAHA, který představil a představuje širokou škálu současného tance od velkých souborových inscenací po malé „chuťovky“ a dnes už…
Inscenacím pro nejmenší publikum se často nevěnuje velký prostor, přestože jejich úkol není zanedbatelný. Jednak už v tom nejrannějším věku zaséváme v malých divácích vztah…
Současná taneční scéna nabízí kontrastní zážitky v rozsazích od extrému k extrému. Jednou polohou je energický a čistokrevně „taneční tanec“ (to je dokonce i termín),…
Prvním vrcholem festivalu TANEC PRAHA bude vystoupení souboru belgického choreografa Jana Martense 19. června v divadle Hybernia. Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá absolventská představení…
Dni tanca v Banské Bystrici se vyznačují velikou programovou šířkou, dramaturgie je opravdu velmi pestrá, ale ne nahodilá. Téměř každý z pozvaných umělců zároveň na…
Banská Bystrica opět ožila festivalem Dni tanca a tentokrát jsme u toho nechyběli ani my. Jde o jednu ze tří velkých přehlídek slovenského současného tance…
Vraťme se k večeru projekcí Laterna for Camera, který začal vzpomínkou na Radokovo Otvírání studánek. Oba následující filmy svým způsobem na Studánky reagují, byť to…
Před časem se v Laterně magice zrodila myšlenka vytvářet vlastní filmovou řadu. K pojmenování rozpětí od tanečních filmů po tvorbu volného žánru vznikl název cyklu…
Tohle je vždycky oříšek. Studentská představení jsou ještě ošemetnější než absolventská vystoupení na konzervatořích, protože nikdy nevíte, kam zajít, co se od vás očekává, co…
To takhle jednou jdete do Ponce na představení a najednou z toho zjistíte, že jste už opravdu úplně jiná generace. V posledních dnech to tedy…
Otevírání Studia ALTA v Libni probíhá průběžně na etapy. Na přelomu února a března se první seznámení v nové čtvrti odehrálo v rámci Malé inventury,…
Na Praze 6, v jednom z cípů parku Ladronka, vyrostla před několika dny novocirkusová vesnička. O kvalitní zábavu a nabídku pohybových aktivit je potřeba pečovat,…
Festival Divadelní flora Olomouc představuje svébytný program prolínající činoherní, alternativní a tanečně performativní díla z tuzemska i zahraničí. Odehrává se na řadě míst včetně oblíbeného…
Festival tanečních filmů i ve dvou hlavních dnech přinesl množství snímků a s nimi zážitků. Letošnímu ročníku dominovaly dokumenty výrazných osobností tanečního světa, záslužným počinem…
Po dvou letech nastal znovu čas přivítat v Praze ve Světozoru Festival tanečních filmů, bienále, které přináší už od roku 2009 výběr z žánru dance…
Minule jsme si připomněly, jak se po revoluci otevírala tuzemská scéna současnému tanci ze zahraničí a jak se hned od počátku profiloval festival TANEC PRAHA,…
Festival TANEC PRAHA letos vstupuje do 35. ročníku a před 25 lety se začala podpisem jedné nájemní smlouvy psát historie divadla PONEC, prostoru pro současný…
Místo prozářeného podkroví Werichovy vily jsme tentokrát s ProART Company sestoupili do suterénu Paláce Akropolis, jehož členitý prostor Malé scény skýtá podobné možnosti, ale je…
Bohemia Balet si už poněkolikáté vyzkoušel spolupráci se studenty choreografie pražské HAMU. Je to důležité propojení dvou světů a tanečníků-tvůrců pracujících na diametrálně odlišném principu,…
Žižkovský Palác Akropolis má na repertoáru novou miniaturu, kterou vytvořil žonglér a tanečník Lukas Blaha Bliss. Na naší scéně nového cirkusu a pohybového divadla má…