Snil leknín, že je motýlem?
V městečku Giverny kvetou na jezírku lekníny. Jaké to je, být květem plujícím na hladině, hluboce kořenit, a přece se vznášet, být inspirací malířům a…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
V městečku Giverny kvetou na jezírku lekníny. Jaké to je, být květem plujícím na hladině, hluboce kořenit, a přece se vznášet, být inspirací malířům a…
Nevím, zda má francouzština ekvivalent pro frazém „mít pevnou půdu pod nohama“. Interpreti koprodukčního projektu scénografky Marie Gourdain, s příznačným názvem Seismic, ji však rozhodně…
Hledáte-li spojení poezie, dramatu a tance, literární fantazie s živým svědectvím, příběh velkých citů i střízlivého ohlédnutí, témata minulosti rezonující s dneškem, pak by vás…
Na Nové scéně Národního divadla se 10. a 11. listopadu konala premiéra Laterny magiky Krajina těla, inscenace, kterou její autoři definují jako vizuálně pohybovou báseň…
Eliška Brtnická vytvořila v Centru současného umění DOX pohybovou meditaci pro tři performery a několik ocelových prutů, Thin Skin. A také omezený počet diváků, kteří…
Krátké aktuality ze světa tance: Výročí Konzervatoře Duncan centre se přesouvá do Plzně. Derniéra Spitfire Company. Pátek: Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v…
Mezinárodní festival pantomimy a klaunérie Mime Fest přivítal své hosty i letos na několik intenzivních dní ve východočeské Poličce. Divadelní sál Tylova domu hostil Laternu…
Dokončení reportáže z tanečního veletrhu Tanzmesse Düsseldorf 2022
Taneční veletrh v Düsseldorfu je bienále, které kombinuje festivalovou přehlídku s klasickým modelem veletrhu s vystavovateli, promotéry a delegáty. Tak jako je tomu v jiných…
Na Letní Letné rozbil stan také švédský Cirkus Cirkör se staronovou inscenací Knitting Peace, která okouzlila Pražany už před devíti lety a nyní se vrátila…
Festival Letní Letná pokračuje až do 31. srpna. Kromě tří velkých zahraničních produkcí nabízí průřez domácí tvorbou, které dominují menší projekty, často sólová vystoupení, na…
Tři hlavní zahraniční hosté, výběr českých projektů a koprodukce, nepřeberné množství pohádek a aktivit pro děti, večerní koncerty. Letošní ročník festivalu nového cirkusu a pohybového…
V rámci mezinárodního festivalu KoresponDance jsme měli možnost vidět a setkat se s mnoha tanečníky a choreografy. S Marií Nurmelou jsme hovořili o její kreaci…
Festival Nultý bod patří k červenci v Praze už řadu let. Přináší obvykle projekty z oblasti fyzického divadla a širšího záběru performing arts, letos mu…
Málokterá veličina je tak nepodstatná jako délka představení. Mnoho krátkých inscenací a performancí zanechává hluboké stopy a skutečně rozechvěje. Tak jako projekt izraelské choreografky Galit…
Celý víkend patřil ve Žďáru nad Sázavou festivalu tance a pohybového divadla KoresponDance, jehož desátý ročník byl velmi vydařený a inspirativní. Letos nebyl poznamenán žádnými…
Festival KoresponDance už po desáté přivítal publikum ve Žďáru nad Sázavou a přilehlém zámeckém komplexu. Tančí se v ulicích, na nádvořích, ve veřejném prostoru a…
Festival KoresponDance vstoupil do svého 10. ročníku v Praze velmi netradičním způsobem. Odstartoval 28. června v prostorách PRAKAB Pražské kabelovny. Že se tančí, hraje a…
Dva belgické soubory, Focus Company a Chaliwaté Company, přišly ve společné multižánrové inscenaci Dimanche ukázat, že kouzelné iluze je možné vytvářet i bez nových médií,…
Přeskočme nyní rovnou do světa virtuální reality, kterou ve dvou instalacích připravila pro návštěvníky slovenská vizuální umělkyně Mária Júdová. Ačkoli instalace je příliš technický a…