Lady Macbeth Mcenského újezdu v Ostravě
Čtenáři Opery Plus blogují Když Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič začal psát svou v pořadí druhou operu, bylo mu dvacet čtyři let. Většinou, to se potupně přiznávám,…
Čtenáři Opery Plus blogují Když Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič začal psát svou v pořadí druhou operu, bylo mu dvacet čtyři let. Většinou, to se potupně přiznávám,…
„Pomoc! Pomoc! …“ problikává titulkovací zařízení divadelního sálu Domu kultury města Ostravy a stará se o veselou náladu ještě před příchodem usměvavého, ale přísného dirigenta…
Fakt, že Ostravské dny nové hudby jsou bienále, jehož druhou a dnes již velice svébytnou polovinu tvoří Dny nové opery (NODO), je tradičně připomínán uvedením…
Přesně si již nepamatuji, který táborový den byl vždy vyhlašován jako kritický. A nikdy jsem nerozuměl tomu, proč by se takový den měl vlastně stanovovat,…
Jednou z předností a snad i stavebních kamenů Ostravských dní je vztah dramaturgie k publiku. Slova „nikoho nešetřit“ se i v minulosti ztělesňovala v podobě…
První známé nádechy toho podivného zašedlého vzduchu, známé tváře zaplňující (již) známý industriální prostor a ta příjemná tíha na dlaních při převzetí čtvercového programu. Doba…
Čtrnáctá symfonie Dmitrije Šostakoviče se na poli hudebněvědných či hudebněteoretických diskuzí jen stěží vejde do některé z tradičních kategorií. Ač bych svým akademickým vychováním měl přirozeně…
Dozněly poslední takty skladby titulované jako jedno z největších děl pro trubku celého dvacátého století. Velký orchestr tentokrát namíchaný z Ostravské bandy a Janáčkovy filharmonie má…
Ostravské bienále soudobé hudby pomalu, ale jistě směřuje k poslednímu večeru. Schéma je v podstatě stejné jako před dvěma lety, možné námitky na nepružnost konceptu takového měřítka…
John Cage prý kdysi Petru Kotíkovi ohledně pořádání kurzů poradil, že pokud je bude někdy v budoucnu organizovat, mělo by to být nedaleko restaurace. Tam…
Kroky Ostravských dní se po víkendovém objevování nových kulturních stánků stáčejí ke svému tradičnímu útočišti, Kulturnímu domu města Ostravy.Rozporuplnosti plynoucí z procesu vzniku stavby, a zejména…
Programové tempo letošního bienále soudobé hudby i letos připomíná vytrvalostní běh či lépe snad vysokohorskou turistiku. Před samotným začátkem koncertní části, jehož zahájení připadlo na…
Je dobré mít své místo. Je dobré mít se kam vracet. V postupně dobíhajících letních měsících je nasnadě vzpomenout na oblíbená letoviska, chaty, chalupy, letní tábory.…
Procházení hudbou v rámci letošní Expozice nové hudby skončilo, nyní se otevírá myšlenkový prostor, ve kterém si všechny prošlapané cestičky a cesty můžeme projít ještě…
Je to asi dva roky zpátky, kdy jsem zahájil osobní boj za zvedání hlavy při procházení městem. Tradiční průchod brněnskými ulicemi je vázán na přesun…
Kantáta Otvírání studánek je bezesporu jedním z nejvlastnějších dítek Bohuslava Martinů. Rovněž patří k těm nejskloňovanějším, a to v nejrůznějších podobách. Mimo nejrůznější koncertní podoby,…
Při pročítání nejrůznějších materiálů, článků a studií jsem narazil na citát anglického spisovatele profesora Jeremy Tamblinga pocházející z jeho kontroverzně přijaté publikace Opera and the…
Snění na DnO „Třebaže z obou polovic života, bdělé i snící, ona prvá zdá se míti přednost jako důležitější, ba jedině hodná a schopná, aby…
Brno Contemporary Orchestra hraje fér. Nechám tuto větu stát na začátku, tak jako nad každým večerem s tímto tělesem visí zastřešující název, který nechává mysl…
„Co znamenají neřesti a ctnosti v dnešním světě? Nezdá se Vám, že se tyto dva termíny vzájemně zaměňují?“ Tyto v podstatě titulní otázky se v…