Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet v dokonalé souhře zahájili komorní řadu Dvořákovy Prahy
Společně s hlavním protagonistou a kurátorem letošní komorní řady, izraelským klavíristou Borisem Giltburgem, se smyčců chopil Pavel Haas Quartet. Tato pětice spolu pravidelně a často vystupuje na světových pódiích už od roku 2014, jejich sehranost a vzájemné porozumění bylo znát od prvních tónů. Celá skladba byla zahrána s emociálním nasazením a dá se říci, že vnesla do večerního Rudolfina sluneční svit a pod rouškami i úsměvy na tvářích posluchačů.
Po první, rozjásané větě Allegro brillante následovala druhá věta In modo d´una marcia, jež je měkkým pohřebním pochodem. Scherzo evokovalo Mendelssohnův slavný styl „pohádkové hudby“, kde nás protagonisté lákali ke zpěvu a tanci. Také Boris Giltburg u klavíru téměř tančil a po celou dobu si výrazně pantomimicky pobrukoval. Klavír a smyčce se často kvazikanonicky odrážely, „pohádková hudba“ se střídala s kontrastními epizodami podobnými chorálu. Skladba vyvrcholila „fugalským finále“, ve kterém se vracelo rozsáhlé otevírací téma první věty.
Po přestávce zaznělo první z trií Antonína Dvořáka, Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130, které se vyznačuje vášnivostí a dramatickou závažností. Instrumentálně k jeho provedení Borise Giltburga doplnili manželé Jarůškovi z Pavel Haas Quartetu. Jak už bylo výše řečeno, tato trojice je sehraná a jejich výkonu nebylo co vytknout. Hudba plná vášně a touhy, vzdoru a bolesti byla v jejich podání nesmírně přesvědčivá, přesto bez přehnané expresivity. Precizní frázování bylo podtrženo klavíristovými úhozovými schopnostmi. K samé hranici emocionální únosnosti nás zavedl jemný tón houslí Veroniky Jarůškové, stejně tak jako za srdce chytající pasáže violoncella Petera Jarůška.
Za svůj bouřlivý potlesk bylo publikum odměněno přídavkem – zazněla druhá věta z Dvořákova Klavírního tria č. 2 g moll. Komu by i toto bylo málo, Borise Giltburga s Pavel Haas Quartetem může vidět ještě na dalších dvou koncertech komorní řady festivalu Dvořákova Praha – a to 19. září v Anežském klášteře a 22. září v Rudolfinu.
Jako překvapení proběhl po koncertě křest nahrávky kompletního klavírního díla Antonína Dvořáka. „Jsem šťastný, že mohu tyto své nahrávky pokřtít právě v den skladatelových 180. narozenin“, svěřil se publiku dojatý Ivo Kahánek, který tento set čtyř CD pro Supraphon nahrál. Boris Giltburg a Pavel Haas Quartet byli kmotry tohoto významného hudebního počinu.
Komorní řada festivalu Dvořákova Praha 2021 – Boris Giltburg & Pavel Haas Quartet
Středa 8. září, 20:00; Rudolfinum, Dvořákova síň
Robert Schumann: Klavírní kvintet Es dur, op. 44
Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 3 f moll, op. 65, B. 130
Antonín Dvořák: Klavírní trio č. 2 g moll, op. 26, B. 56 (přídavek)
Boris Giltburg – klavír
Pavel Haas Quartet (Marek Zwiebel, Luosha Fang, Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]