Ceny Grammy 2019 za klasickou hudbu. Rekordy, zajímavosti a česká stopa
Grammy za klasickou hudbu za rok 2019
Letos bylo kategorií celkem 84 a oblast klasické hudby jich měla deset (uvádíme je tak, jak jsou pojmenovány v angličtině na oficiálním webu). Kategorii Best Engineered Album vyhrála nahrávka slavného Kronos Quartet s dílem Terryho Rileyho Sun Rings. Mezi nominovanými byla například také nahrávka u nás dobře známého dirigenta Manfreda Honecka (Brucknerova Devátá symfonie s Pittsburgh Symphony Orchestra).
Kategorii Producer of the Year vyhrál Blanton Alspaugh, který byl v roce 2019 producentem například těchto nahrávek: Hector Berlioz – Symphonie fantastique, Fantaisie sur La Tempête de Shakespeare (Andrew Davis a Toronto Symphony Orchestra), Aaron Copland – Billy the Kid, Grohg (Leonard Slatkin a Detroit Symphony Orchestra), Maurice Duruflé – Complete Choral Works (Robert Simpson a Houston Chamber Choir) a Philip Glass – Symphony No. 5 (Julian Wachner, The Choir Of Trinity Wall Street, Trinity Youth Chorus, Downtown Voices a Novus NY).
V kategorii Best Orchestral Performance zvítězila nahrávka díla Sustain skladatele Andrewa Normana – Los Angeles Philharmonic diriguje Gustavo Dudamel. Mezi nominovanými byl opět Manfred Honeck s Brucknerovou Devátou či Leonard Slatkin s Coplandovými skladbami. V kategorii Best Opera Recording byla oceněna nahrávka opery Tobiase Pickera Fantastic Mr. Fox; Boston Modern Orchestra Project a Boston Children’s Chorus diriguje Gil Rose, který byl také producentem nahrávky, a hlavní role zpívají John Brancy, Andrew Craig Brown, Gabriel Preisser, Krista River a Edwin Vega. Mezi nominovanými byla mimo jiné nahrávka Bergovy opery Wozzeck (Netherlands Philharmonic Orchestra a Chorus of Dutch National Opera řídí Marc Albrecht, v hlavních rolích Christopher Maltman a Eva-Maria Westbroek) a Wagnerův Lohengrin z Bayreuthu (Festspielorchester Bayreuth a Festspielchor Bayreuth řídí Christian Thielemann, v hlavních rolích Piotr Beczała, Anja Harteros, Tomasz Konieczny, Waltraud Meier a Georg Zeppenfeld).
Kategorii Best Choral Performance vyhrála nahrávka s kompletním sborovým dílem Maurice Duruflého v podání Houston Chamber Choir a Kena Cowana za řízení Roberta Simpsona. V kategorii Best Chamber Music/Small Ensemble Performance byl oceněn Attacca Quartet za nahrávku díla Orange skladatelky Caroline Shaw. Houslistka Nicola Benedetti a dirigent Cristian Măcelaru řídící Philadelphia Orchestra se mohli radovat z vítězství v kategorii Best Classical Instrumental Solo za nahrávku dvou skladeb Wyntona Marsalise Violin Concerto a Fiddle Dance Suite. Grammy v kategorii Best Classical Solo Vocal Album si odnesla mezzosopranistka Joyce DiDonato a její doprovod (Chuck Israels, Jimmy Madison, Charlie Porter, Craig Terry, Steve Barnett a Lautaro Greco) za album Songplay. Mezi nominovanými byli například Philippe Jaroussky a Céline Scheen za album Himmelsmusik a Matthias Goerne a Leif Ove Andsnes za nahrávku písní Roberta Schumanna (Liederkreis a Kerner-Lieder).
Kategorii Best Classical Compendium vyhrálo album The Poetry of Places Nadii Shpachenko (producenti Marina A. Ledin a Victor Ledin). A konečně kategorii Best Contemporary Classical Composition vyhrála skladatelka Jennifer Higdon a její Harp Concerto (Yolanda Kondonassis, Ward Stare a The Rochester Philharmonic Orchestra). Mezi nominovanými byla například i díla oceněná v některých výše uvedených kategoriích: Wynton Marsalis se svým Houslovým koncertem, Andrew Norman a jeho Sustain a Caroline Shaw a její skladba Orange.
Rekordy a zajímavosti z klasiky
Umělci z oblasti klasické hudby – dirigenti, zpěváci, instrumentalisté či skladatelé – se v historii Grammy Award prosadili velmi výrazně, a to i v různých rekordech. Uveďme alespoň ta nejslavnější jména. Mezi všemi oceněnými bez ohledu na žánr jasně vede legendární dirigent sir Georg Solti (1912–1997), který získal celkem 31 cen Grammy, přičemž měl celkově 74 nominací (v nominacích je historicky na čtvrtém místě společně se Steviem Wonderem a za Quincym Jonesem s 80 nominacemi, Paulem McCartneym se 78 nominacemi a Jay Z se 77 nominacemi). Mezi Soltiho oceněnými nahrávkami v různých kategoriích najdeme například Verdiho Aidu (1962), Wagnerovu Valkýru (1966), Mahlerovu Sedmou a Osmou (1972), komplet Beethovenových symfonií (1975), Verdiho Requiem (1977), komplet Brahmsových symfonií a Německé requiem (1979), Mahlerovu Druhou (1981) a Devátou (1983), Berliozovo Faustovo prokletí (1982), Mozartovu Figarovu svatbu (1983), Wagnerova Lohengrina (1988), Straussovu Ženu bez stínu (1992) či Wagnerovy Mistry pěvce norimberské (1997) a také Cenu za celoživotní dílo (1996).
Z dalších umělců z oblasti klasiky patří k rekordmanům dirigent a skladatel Pierre Boulez s 26 Grammy, který je tím pádem historicky čtvrtý v počtu cen, za Georgem Soltim, producentem a skladatelem Quincym Jonesem (28 Grammy) a americkou písničkářkou Alison Krauss (27 Grammy). Na pátém místě jsou s 25 Grammy klavírista Vladimir Horowitz, skladatel filmové i klasické hudby a dirigent John Williams (ten má celkem 71 nominací) a zpěvák a skladatel Stevie Wonder.
Dirigent, klavírista a skladatel Leonard Bernstein vyhrál 16 Grammy z 63 nominací, ale třeba Herbert von Karajan uspěl při 40 nominacích jen třikrát, Claudio Abbado při 22 nominacích jen dvakrát. Dlouholetý šéfdirigent Metropolitní opery James Levine má 10 Grammy z 37 nominací. Sir Simon Rattle byl dosud nominován dvacetkrát a vyhrál třikrát. Seiji Ozawa měl 14 nominací, ale vyhrál dosud jen jednou. Bernard Haitink má 2 Grammy z 9 nominací.
Mezi operními pěvci jasně vede sopranistka Leontyne Price se 13 Grammy. Tenorista Plácido Domingo má 7 Grammy z 31 nominací, Luciano Pavarotti 5 Grammy z 15 nominací, třetí ze „tří tenorů“ José Carreras vyhrál jednou ze 4 nominací. Nedávno zemřelá Jessye Norman má 5 Grammy z 15 nominací. Legendární diva Maria Callas byla nominována šestkrát, ale nikdy nevyhrála, její rivalka Renata Tebaldi vyhrála jednou. Joan Sutherland má 2 Grammy z 8 nominací, Montserrat Caballé 1 Grammy z 5 nominací.
Klavírista Vladimir Ashkenazy má 7 Grammy z 21 nominací, Maurizio Pollini 2 Grammy z 9 nominací, Glenn Gould má 4 Grammy z 21 nominací, Alfred Brendel byl nominován desetkrát, ale nikdy nevyhrál, Svjatoslav Richter vyhrál jednou a měl 12 nominací. Dirigent a klavírista Daniel Barenboim má 6 Grammy z 18 nominací. Houslistka Anne-Sophie Mutter má 4 Grammy z 11 nominací, Itzhak Perlman 15 Grammy ze 47 nominací. Violoncellista Yo-Yo Ma vyhrál 18 Grammy z 27 nominací, stejný počet nominací měl legendární Mstislav Rostropovič, který vyhrál pětkrát.
Současný šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov byl na Grammy zatím nominován jednou za nahrávku Straussovy opery Daphne (2005) s Renée Fleming, která má 4 Grammy ze 17 nominací. Největší současné operní superhvězdy Anna Netrebko a Jonas Kaufmann zatím Grammy nezískali, Netrebko byla čtyřikrát nominována a Kaufmann dvakrát. Nejvíc nominací v historii Grammy bez jediného vítězství má dirigent Zubin Mehta, nominován byl osmnáctkrát.
Česká stopa na Grammy
Z českých umělců získali cenu Grammy pěvci Jiří Zahradníček, Ivo Žídek a Václav Zítek, a to v roce 1981 za Mackerrasovu nahrávku Janáčkovy opery Z mrtvého domu s Vídeňskými filharmoniky (vydala Decca). Mezzosopranistka Eva Randová je držitelkou dvou cen Grammy (a tří dalších nominací), a to za podíl na Soltiho nahrávce Wagnerova Lohengrina (1988) po boku Plácida Dominga a Jessye Norman a na Haitinkově nahrávce Janáčkovy Její pastorkyně (2003), v níž hlavní role vytvořily Karita Mattila a Anja Silja.
Mnozí další uspěli alespoň v nominacích. Nejvíc šancí na Grammy měli dva nejslavnější čeští emigranti mezi klasickými umělci. Klavírista Rudolf Firkušný byl nominován sedmkrát, mimo jiné za album Franckových a Mozartových sonát (1961), Janáčkova kompletního klavírního díla (1972) a znovu za Janáčka (1991) či za nahrávky děl Bohuslava Martinů (pro sólový klavír v roce 1989 a za sonáty pro violoncello a klavír v roce 1993). Dirigent Rafael Kubelík byl nominován šestkrát, mimo jiné za nahrávky oper Palestrina Hanse Pfitznera (1974) a Mathis der Maler Paula Hindemitha (1979), za Dvořákovu Stabat Mater (1977) a za Smetanovu Mou vlast (1991) s Českou filharmonií (slavná nahrávka z Pražského jara 1990).
Dvakrát byl nominován klavírista Ivan Moravec, a to za Chopinova Nokturna (1966) a za Beethovenovy Klavírní sonáty č. 26 a č. 15 (1970). Dvě nominace měl také dirigent Jiří Bělohlávek – za Symfonie č. 3 a č. 4 Bohuslava Martinů (2004) a za komplet šesti symfonií stejného skladatele (2011). Dvakrát mohla uspět také sopranistka Eva Urbanová – za nahrávku Janáčkovy Šárky, která byla nominována v roce 2001 ve dvou kategoriích (Best Classical Album a Best Opera Recording). V jejích biografiích se často omylem uvádí, že získala Grammy za album Celeste Aida; nejedná se však o americkou Grammy, ale o českou hudební cenu, která se kdysi chvíli dost nešťastně jmenovala stejně jako ta slavná americká…
Jednou nominací se může pyšnit Smetanovo kvarteto (v roce 1960 za oba Janáčkovy kvartety), sopranistka Gabriela Beňačková (v roce 1993 za nahrávku písní Dvořáka, Janáčka a Martinů s Rudolfem Firkušným) a mezzosopranistka Magdalena Kožená (v roce 2016 za album Monteverdiho skladeb). A mimo klasiku musíme ještě zmínit skladatelku, zpěvačku a herečku Markétu Irglovou, která má za rok 2007 dvě nominace na Grammy za soundtrack k filmu Once a za filmovou píseň Falling Slowly (za tu získala Oscara).
Když se zmiňujeme v souvislosti s cenami Grammy o českých umělcích a české hudbě, nemůže tu na závěr chybět jméno dirigenta sira Charlese Mackerrase, velkého propagátora a interpreta českých skladatelů. Ten získal Grammy dvakrát a šanci uspět měl celkem se 16 nominacemi. A najdeme mezi nimi i nahrávky českých děl, případně nahrávky vydané Supraphonem. V roce 1981 vyhrála kategorii Best Opera Recording Mackerrasova nahrávka Janáčkovy opery Z mrtvého domu s Vídeňskými filharmoniky a českými sólisty Jiřím Zahradníčkem, Ivo Žídkem a Václavem Zítkem, které zmiňujeme i výše; podruhé pak tento dirigent zvítězil ve stejné kategorii v roce 2007 s Humperdinckovou operou Hansel und Gretel. Nominovány byly také jeho nahrávky Janáčkovy Káti Kabanové (1977), Lišky Bystroušky s Lucií Popp (1982), Její pastorkyně (1984), Glagolské mše (1987) a Šárky s Evou Urbanovou a Českou filharmonií vydané Supraphonem (2001), Dvořákovy Rusalky s Renée Fleming, Benem Heppnerem a Českou filharmonií (1999) a Smetanovy Prodané nevěsty (2006), což je nahrávka v angličtině na labelu Chandos. Zmíněná slovenská sopranistka Lucia Popp je držitelkou Emmy za Mozartovu Figarovu svatbu (1983) a dalších čtyř nominací včetně Janáčkovy Lišky Bystroušky. Jiná slavná slovenská pěvkyně Edita Gruberová byla na Grammy nominována třikrát.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]