Ceny klasické hudby v Obecním domě doprovodil zpěv Pavla Černocha

Britský muzikolog a odborník na českou operu John Tyrrell, dirigent Libor Pešek a tenorista Petr Nekoranec patří mezi vítěze ceny klasické hudby Classic Prague Awards za rok 2017. Vedle nominačních kategorií odborná porota vyhlásila také vítěze kategorií soutěžních. Ceny byly v přímém přenosu České televize předány v sobotu večer v pražském Obecním domě.

Obecní dům Praha (zdroj commons.wikimedia.org)

Večer moderoval ředitel České filharmonie David Mareček. Křišťálové trofeje určené předním českým hudebníkům a hudebním tělesům se udělovaly celkem v deseti kategoriích.

Laureátem ceny za celoživotní přínos se stal dirigent Pešek, který od roku 2007 stojí v čele Českého národního symfonického orchestru. V kategorii Talent roku zvítězil mladý tenorista Petr Nekoranec. Ocenění za propagaci české hudby v zahraničí osobně převzal Tyrrell. “Jen stěží bychom hledali vhodnějšího člověka pro titul mezinárodního ambasadora české hudby v zahraničí. Profesor John Tyrrell zasvětil svou profesní kariéru našim bohatým operním dějinám, především pak dílu Leoše Janáčka. Svými aktivitami i vědeckou prací významně ovlivnil to, jak je česká klasická hudba vnímána ve světě,” uvedl ředitel soutěže, bývalý ministr kultury Jiří Besser.

Z vítězství v kategorii Sólistický výkon se těšil pianista Ivo Kahánek za své provedení Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 Bohuslava Martinů, který představil na Mezinárodním festivalu Monte Carlo. Trofej za nejimpozantnější Orchestrální výkon získala Česká filharmonie, která pod vedením loni zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka v Rudolfinu zahrála Symfonii č. 5 Gustava Mahlera. Cenu za potlesku publika vestoje převzala jeho manželka.

V rámci Komorních výkonů odbornou porotu nejvíce zaujalo spojení harfy a zpěvu v podání Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové. Kategorii Vokální výkon ovládla trojice hudebních těles Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor se svým koncertním provedením Faustova prokletí v Národním divadle. “Během minulé sezony se Sbor Národního divadla a Sbor Stání opery spojily při dvou zcela výjimečných a velice náročných projektech, jedním bylo provedení Faustova prokletí, druhým provedení opery Lohengrin,” okomentovala to ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová. “Obojí provedli na vynikající úrovni a obě tělesa to posunulo ještě o stupínek výše,” dodala.

Nahrávku roku vybírala oborová porota, kterou tvořili klavírista a pedagog Ivan Klánský, sopranistka Gabriela Beňačková a houslový virtuóz Václav Hudeček. Autory vítězné nahrávky Bohuslav Martinů: Kompletní dílo pro violoncello a orchestr jsou violoncellista Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem. Z netradiční kategorie Crossover vzešlo vítězně hudební seskupení experimentátorů Clarinet Factory a jeho projekt Meadows, který propojuje prvky klasiky s jazzem, elektronikou či folkem.

Vítěz každé soutěžní kategorie kromě křišťálové trofeje od nižborské sklárny Rückl Crystal získal také finanční odměnu 100.000 korun. Ocenění v soutěžní kategorii Soudobá kompozice letos nebylo uděleno, peníze poputují na Nadační fond Magdaleny Kožené.

V rámci večera vystoupil tenorista Pavel Černoch za doprovodu speciálního tělesa tvořeného Epoque Quartetem, Belfiato Quintetem a kontrabasistou Petrem Riesem pod vedením klavíristy Jana Kučery.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments