Čtvrtstoletí primabaleríny Klimentové: velké úspěchy i odříkání

Ve své profesi se dostala až do světové špičky. Primabalerína Daria Klimentová vládne brilantní technikou, výrazem i křehkým půvabem. Bývalá sólistka Národního divadla je od roku 1996 v angažmá Anglického národního baletu. Nyní se po dvaceti pěti letech rozhodla, že je čas odejít do tanečního důchodu. Svoji kariéru hodlá Klimentová ukončit v červnu, s českými diváky se pak rozloučí již tento čtvrtek, tedy 15. května ve Státní opeře. Její budoucí život bude zřejmě spjat s pedagogickým působením či s fotografováním.Jako primabalerína prestižní londýnské scény premiérově tančila veškerý klasický repertoár, nazkoušela přes třicet postav. Objevila se v dvojroli Odetty – Odilie (Labutí jezero), byla Julií (Romeo a Julie), Giselle, Popelkou, Kitri (Don Quijote), Aurorou (Spící krasavice) nebo Marií (Louskáček). „Jsme velký mezinárodní soubor, všichni ti nejlepší v něm chtějí tančit. Musíme svými výkony stále dokazovat, že si tam zasloužíme být. A pořád máme někoho za zády, kdo čeká na naše místo,” svěřila se Klimentová již před lety.

Její umění obdivovala například i britská princezna Diana, která byla patronkou Anglického národního baletu. Tanec sama také milovala a pravidelně navštěvovala nejen představení, ale i zkoušky. Tanečníky zvala i k vystoupením na soukromých akcích. Funkci po Dianě posléze převzal další člen královské rodiny – princ Andrew, vévoda z Yorku. Díky němu si Klimentová mohla vypít čaj v Buckinghamském paláci. Baletka tvrdí, že přízně slavných lidí si velmi váží, nemá prý ale potřebu tyto detaily nijak vytrubovat do světa.

Těžkým obdobím pro Klimentovou byl její návrat po několika operacích kolena a kotníku. Cvičením a posilováním se ale do původní kondice vždy dokázala dostat. Také po porodu dcery Sabiny v roce 2000 se díky pomoci manžela a maminky dokázala vrátit v rekordním čase – už po třech měsících stála na jevišti v titulní roli baletu Giselle. „Měla jsem jen dvě šance: vrátit se hned po porodu, nebo přijít o smlouvu,” vysvětlila. Mladě vypadající, sto šedesát dva centimetrů vysoká a čtyřicet tři kilogramů vážící tanečnice tvrdí, že dietami se trápit nemusí.Velkým koníčkem Klimentové je fotografování, kterému se věnuje přes deset let – od doby, kdy jí manžel pořídil jednoduchý přístroj. Ze začátku fotila jen tak pro radost, například svoji dceru. Ze samouka se ale časem zprofesionalizovala. Zachycuje prostředí, které velmi důvěrně zná: své kolegy-tanečníky v těch nejlepších polohách. „Baletka na snímku musí být dokonalá. Balet je umění a já nemám v úmyslu ukazovat jeho nesprávné polohy,” řekla. Několikrát nafotila kalendář sólistů baletu, za sebou má také řadu výstav.Klimentová začínala jako pětiletá s gymnastikou. Talentovaného děvčátka si ale povšimly i učitelky baletu a malá Daria se posléze rozhodla pro tanec. Poté, co vystudovala konzervatoř (1989), započala svoji kariéru v Národním divadle v Praze – v roce 2010 zde odtančila tisící představení v kariéře. Po třech letech a vítězstvích na mezinárodních soutěžích přijala nabídku z Kapského města v Jihoafrické republice, kde byla rok. Následující tři sezony pak tančila ve Skotském baletu v Glasgow, než přešla do vysněného Londýna.

Baletka, která si vyzkoušela i práci modelky (zaujala firmy Versace či Armani), se narodila 23. června 1971 v Praze. V současnosti se svojí rodinou (britský manžel Ian pracuje v souboru jako designér osvětlení) pobývá v Londýně. Do rodného města se však pravidelně vrací, již několik let zde pořádá Mezinárodní mistrovské kurzy pro talentované tanečníky. Širší veřejnost se s osobností tanečnice mohla seznámit prostřednictvím dokumentů s názvy Daria Klimentová, po světě na špičkách a Daria Klimentová – Život v tanci.Pokračovat v pražských Masterclasses, tedy speciálních letních baletních lekcích, případně je rozšířit do dalších měst, plánuje i po skončení aktivní kariéry. Jak uvedla v jednom ze svých nejnovějších rozhovorů, líbilo by se jí také být šéfkou některého baletního souboru. Ukončení svojí aktivní, čtvrtstoletí trvající taneční kariéry přední sólistka Anglického národního baletu oznámila v únoru (Opera Plus o tom u nás informovala jako první, najdete zde). Poslední představení s Anglickým národním baletem, kde Daria Klimentová působí osmnáct let, odtančí 22. června. Den poté oslaví čtyřicáté třetí narozeniny.Posledním vystoupením bude Romeo a Julie, kde Klimentová zatančí se svým baletním partnerem Vadimem Muntagirovem. Ten v současné sezoně ohlásil přechod z Anglického národního baletu do Královského baletu. Brzy nato oznámila změnu také Klimentová.„Odchod jsme s Vadimem naplánovali společně. Bylo to obráceně, já začala na začátku sezony mluvit o tom, že bych chtěla končit, pak jsme společně našli vhodnou chvíli a Vadim se rozhodl pokračovat v kariéře v Královském baletu,” uvedla Klimentová. Opakovaně říká, že na Muntagirova jako partnera, čekala dvě desítky let. S předchozími partnery si zdaleka tak nerozuměla, a spolupráce proto nebyla ideální.„Cítím, že je vhodná chvíle s tancem skončit. Nic se nedá dělat věčně,” říká jednoduše. O to víc ale prý chce pomáhat všem talentovaným tanečníkům tak, jak to dělala po celou svou kariéru. Její pražské Masterclasses, hodiny vedené špičkovými světovými tanečníky, jsou oblíbené zejména u zahraničních studentů. „Máme sály vždy přeplněné. Ano, plánuji další města, jako je Tokio. Tento rok je náš dvanáctý. Moc mě vždy těší, když se k nám studenti vracejí. Vystudovala jsem pedagogickou školu, tak určitě budu předávat své zkušenosti další generaci tanečníků,” těší se na další práci.Letní lekce se konají ve zkušebnách Baletu Národního divadla. Šéf souboru Petr Zuska v této sezoně shodou okolností také oznámil, že skončí s aktivní taneční kariérou. Zuska je také choreograf a jeho práce má Balet Národního divadla na repertoáru. „Viděla jsem tam spoustu baletů, ale bohužel stále se to nerovná světové úrovni. Díky Petrovi se spousta věcí zlepšila, ale je tam stále co zlepšovat,” myslí si Klimentová o přední české baletní scéně.Profese tanečníka, který se věnuje klasickému baletu, je fyzicky velmi náročná, mnozí končí aktivní kariéru již po třicítce. Současný tanec je proti tomu ke svým protagonistům trochu milosrdnější, mohou tančit déle, existují dokonce soubory tvořené výhradně tanečníky zralého věku. Klimentová ale vždy snila o klasickém baletu. „Chtěla jsem od začátku být primabalerínou, tančit klasické balety jako je Don Quijote, Labutí jezero, Manon…,“ vypočítává tituly, v nichž se na prestižních světových scénách objevuje.Opera Plus se letos zkraje roku rozhodla primabaleríně Anglického národního baletu udělit svoji mimořádnou Výroční cenu, a to za zcela výjimečnou taneční kariéru a reprezentaci českého baletu v zahraničí (informovali jsme zde). Cenu jsme Darie Klimentové předali právě dnes, v průběhu jejího setkání s novináři před čtvrtečním pražským galavečerem.
www.dariaklimentova.com

Foto Michaela Feuereislová, Daria Klimentová, archiv DK

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat