Drama Peter Grimes v operním hávu Benjamina Brittena je silné a pravdivé
Autor pocházel z malého města Lowestoft na pobřeží moře – proto dobře znal těžký život rybářů a zrádnost mořského živlu. Příběh chudého rybáře, introverta, neschopného se zapojit do komunity a spolupracovat s ostatními, přesto se zaťatou touhou zbohatnout a vzít si ženu, která ho přitahuje, nemůže dopadnout jinak, než tragicky. Přispějí k tomu osudy dvou chlapců, kteří se postupně stávají jeho pomocníky a oba za podivných okolností zahynou. Komunita přisuzuje vinu Grimesovi, ten uniká lynčování jen díky radě moudrého kolegy – odjíždí sám daleko na moře a tam potopí svoji loďku.
Skladateli se podařilo vytvořit geniální dílo, jeho hudba je plastická, hutná a sdělná, má symfonické i zvukomalebné plochy, kterým dal dirigent Marko Ivanović šíři, dramatičnost, plastičnost a instrumentální barevnost. Orchestr se dokázal prosadit v mezihrách, ve kterých přesvědčivě ilustroval bouři na moři a její ničivé účinky, stejně jako strach lidí, nebo jejich zlobu. Hlavní roli v dramatu hraje sbor, tedy dav. Ten je nositelem negativních emocí, davové psychózy a nenávisti. Sborové plochy jsou působivé a úderné, propletené mnohými sólovými menšími úlohami obyvatel městečka. Pěvecké party nepostrádají melodické ale i deklamační a vypjaté části.
Hlavní postavou je Peter Grimes, rybář, žijící sám na útesu nad městečkem. Skvěle ho ztvárnil švédský tenorista Joachim Bäckström. Zvládal zvučným a žesťově znějícím tenorem vypjaté dramatické polohy úderně a pevně, bez forze a bez potíží. Byl i herecky přesvědčivým představitelem drsného, zarytého a zatrpklého člověka, který nedokáže uspět v boji za své štěstí. Partnerkou Ellen Oxfordovou, o kterou Grimes stál, ale nedokázal jí to říct, byla Jana Šrejma Kačírková, se znělým a pevným sopránem se snažila být jeho oporou a záštitou. Námořníka Balstroda, zemitého a rozhodného muže, který se pokoušel být Grimesovi rádcem, zpíval sytým barytonem Svatopluk Sem. Bodrým a příjemným vystupováním vnášela pozitivní prvek do ponurého příběhu Jana Hrochová v roli hospodské tetičky, kterou zpívala nosným a svěžím mezzosopránem. Zajímavou figurku přinesla hostující Jitka Sapara Fischerová v roli paní Sedleyové, která zaujala hlubokým altem a smyslem pro charakterní obor. Roli starosty Swallowa zpíval nosným basem s noblesou Jan Šťáva, jako dvě neteře se představily sopranistky Andrea Široká a Tereza Kyzlinková. V díle je ještě mnoho menších rolí, jejichž obsazení bylo promyšlené a pěvecky vyrovnané a u všech překvapovala přesvědčivost a přirozenost hereckých výkonů. Přitom sbor dokázal zpívat kompaktně a vyváženě, v dramatických scénách s atakem na diváka působil i zněl hrozivě. Za výkon sboru patří pochvala především sbormistrům Pavlu Koňárkovi a Kláře Složilové Roztočilové.
Po stránce režijní připravil inscenaci hostující režisér David Radok. Není na scéně Janáčkova divadla nováčkem, diváci si jistě pamatují například jeho nedávné inscenace jako Věc Makropulos, Řecké pašije, nebo jeho autorské dílo Monument. Je režisérem výsostným, operu podává divákovi především jako divadelní, věrohodný příběh, dramaticky a plnokrevně. Jednání postav je úsporné a přesto plné vnitřního napětí, které vybuchuje v pravý čas. Práce se sborem je překvapivě promyšlená a efektivní, dav, který útočí čelně na diváka, působí hrozivě a přesvědčivě. Na poetické a úsporné scéně, kterou rovněž vytvořil, se postavy odrážejí a vynikají, projekce řádění mořského živlu Jakuba Nekvasila, promítaná na horizont, je působivá a výtvarně přesvědčivá. Kostýmy Zuzany Ježkové jsou možná na chudobné rybářské městečko příliš elegantní, zejména u žen, ale zase lahodí oku a přenáší diváka do padesátých let minulého století.
Opera Peter Grimes je silná a nadčasová. Může rezonovat ještě další století, neboť je lhostejné, v jaké době se odehrává. Jde tu o lidské vztahy, o vydědění jednotlivce, který se odlišuje a který není schopen otevřít svoji duši, stát se součástí komunity a dostává se do střetu s davem. Proto ji s úspěchem hrály a hrají operní domy, ve kterých ji režíroval právě David Radok. Operu Peter Grimes v jeho režii měli možnost vidět diváci v Göteborgu, Oslo, Kodani, ale i v Tel Avivu, v Praze a nyní v Brně. Opera se hraje v realizaci i jiných režisérů, v současné době ji uvádí i v divadle Theater an der Wien v režii Christofa Loye, pod taktovkou Thomase Guggeise.
Peter Grimes
9. října 2021, 18:00 hodin, Janáčkova opera, Národní divadlo Brno
Hudba: Benjamin Britten
Libreto: Montagu Slater na motivy básně George Crabba
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
Režie: David Radok
Scéna: David Radok
Původní scénografický koncept: Tazeena Firth
Kostýmy: Zuzana Ježková
Světelný design: Přemysl Janda
Sbormistři: Pavel Koňárek, Klára Složilová Roztočilová
Osoby a obsazení:
Peter Grimes, rybář – Joachim Bäckström
Ellen Orford – Jana Šrejma Kačírková
Tetička – Jana Hrochová
Neteř 1 – Andrea Široká
Neteř 2 – Tereza Kyzlinková
Balstrode – Svatopluk Sem
Paní Nabob Sedley – Jitka Sapara‑Fischerova
Swallow – Jan Šťáva
Bob Boles – Vít Nosek
Rev. Horace Adams – Petr Levíček
Hobson – David Nykl
Ned Keene – Jiří Hájek
John, Grimesův učeň – Vilém Langášek / Vojtěch Vymazal
Dr. Crabb – Ivo Šiler
Rybář – Martin Novotný
Právník – Jan Honek
Rybářka – Jana Plachetková
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]