Dvořákova Praha se chýlí ke svému závěru. Jaký byl letošní ročník?

Slavnostní zakončení Dvořákovy Prahy bude v pondělí 23. září 2019 patřit skotské houslistce Nicole Benedetti a Estonskému národnímu symfonickému orchestru v čele s dirigentem a doživotním čestným uměleckým ředitelem Neemem Järvim. Hudební odkaz Neemeho Järviho byl vyznamenán Cenou za celoživotní přínos hudbě s názvem „Gramophone Classical Music Award“ a s více než 500 hudebními nahrávkami se stal dirigentem s největším počtem realizovaných zvukových záznamů. Na úvod koncertu se orchestr představí v symfonické básni Úsvit Heino Ellera, otce moderní estonské klasické hudby, aby následně zazněl proslulý houslový koncert finského skladatele Jeana Sibelia v podání Nicoly Benedetti. Závěr večera i festivalu je vyhrazen jedné z vrcholných symfonií napsaných v 19. století, symfonii č. 4 Es dur rakouského skladatele Antona Brucknera nazývané „Romantická“.
Neeme Järvi (foto Simon van Boxtel)

Během více než dvou festivalových týdnů uvedl mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha na 20 koncertů, na kterých vystoupilo celkem 819 umělců. Letošní vystoupení (včetně toho závěrečného) přilákala téměř 16 000 posluchačů. Dvořákova Praha pokračovala v naplňování svého základního úkolu: Pečovat o odkaz Antonína Dvořáka v celé jeho šíři. Program byl opět vystavěn v několika charakteristických programových řadách.

Tradiční Dvořák Collection, jako základní programová osa festivalu, byla zaměřena na skladatelovy koncertantní kompozice. Vedle známého Violoncellového koncertu h moll, oblíbeného Houslového koncertu a moll a náročného Klavírního koncertu g moll byl uveden i takřka nehraný raný Koncert pro violoncello a orchestr A dur, a to hned ve dvojím provedení.

Král a uhlíř v Rudolfinu 19. září 2019 (foto Petra Hajská)

Mimořádným dramaturgickým i uměleckým počinem roku 2019 bylo koncertní uvedení druhé Dvořákovy opery Král a uhlíř z roku 1871 v jejím prvním zhudebnění pod vedením dirigenta Tomáše Braunera. Opera zazněla historicky pouze šestkrát v letech 1929-1930, a to s četnými škrty. Festivalové uvedení lze považovat za světovou premiéru, opera zazněla v nezkrácené podobě včetně předehry. Zároveň se dohodou s Českým rozhlasem podařilo pořídit vůbec první zvukový záznam tohoto díla. Na stanici Vltava a ve vysílací síti EBU bude záznam odvysílán 5. října 2019.

Dvořákova Praha se tradičně těšila velkému zájmu publika. Výjimečnou pozornost vzbudilo provedení Mahlerovy Symfonie č. 3 d moll Izraelskou filharmonií, letos naposledy vedenou legendárním Zubinem Mehtou v roli jejího uměleckého ředitele a šéfdirigenta. Skutečným miláčkem publika se stal kurátor komorní řady, americký houslista Gil Shaham, který v Praze vystoupil celkem čtyřikrát. Během tří večerů publikum zcela zaplnilo Dvořákovu síň při koncertech rezidenčního orchestru festivalu, České filharmonie. Pod vedením svého uměleckého šéfa Semyona Bychkova a ve spojení se špičkovými sólisty Kyrillem Gersteinem a sourozenci Capuçonovými představila svůj nahrávací projekt s díly P. I. Čajkovského, který nedávno vydala společnost Decca Classics. Přízeň návštěvníků si získal i Debutový den, na kterém vystoupil klavírista Boris Giltburg. Originálním doprovodným programem bylo tradiční putování Po stopách Antonína Dvořáka, které tentokrát vedlo do Plzně. Na programu nechyběl ani oblíbený Rodinný den v Anežském klášteře.

Zubin Mehta, Izraelská filharmonie, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor – Dvořákova Praha 2019 (foto Petra Hajská)

„Jsme velice rádi za další vydařený ročník festivalu. A samozřejmě se už dnes připravujeme na ten další, který v rámci dnes již hotové dramaturgie nabídne ve svém programu i první výsledky nových projektů, které Akademie klasické hudby letos nastartovala. Věřím, že je na co se těšit,“ uvedl ředitel pořádající Akademie klasické hudby Robert Kolář.

Následující ročník festivalu Dvořákova Praha proběhne v termínu mezi 4. až 20. září 2020.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat