Martina Bačová je česká houslistka narozená v roce 1982, která patří k nejvýznamnějším představitelům nastupující generace českých interpretek. Je uznávána jako sólistka, komorní hráčka a koncertní mistryně prestižních českých orchestrů.
Životopis
Studovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a Pražské konzervatoři. V roce 2008 absolvovala Filozofickou fakultu Univerzity Ostrava, kde byla žačkou profesora Zdeňka Goly. Následně pokračovala ve studiu u Ivana Ženatého na Carl Maria von Weber Hochschule für Musik v Drážďanech s prestižním stipendiem Sächsisches Landesstipendium. Již v dětství dosahovala významných úspěchů v soutěžích, včetně prvních cen v Kociánově mezinárodní houslové soutěži v Ústí nad Orlicí a Beethovenově mezinárodní soutěži v Hradci nad Moravicí. Získala také stipendium pro Cleveland Encore-School for Strings, kde studovala u Linda a Davida Cerone.
Tvorba
Její diskografie zahrnuje oceněné sólové album Elegant Provocation z roku 2009 s díly Otmara Máchy, Leoše Janáčka, George Enescu a Bély Bartóka, které získalo prestižní cenu časopisu International Record Review. V roce 2024 vydala album Female Classical Composers věnované tvorbě skladatelek. Pravidelně vystupuje na významných festivalech v České republice i zahraničí, včetně Pražského jara, Svatováclavských slavností nebo francouzských festivalů v Megève a Nancy. Spolupracuje s předními českými orchestry jako Ostravská Janáčkova filharmonie, Severočeská filharmonie Teplice a Pražský rozhlasový orchestr.
Význam
Působí jako koncertní mistryně Czech Sinfonietta a Prague Chamber Soloists. Je členkou Baborak Ensemble vedeného hornistou Radkem Baborákem a v roce 2020 iniciovala založení smyčcového souboru Alma Ansámbl. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem a Českou televizí. Její interpretační umění je charakterizováno energickým a vášnivým pojetím, které kontrastuje s její křehkou vnější podobou.
Zajímavosti
Jako výraznou inspiraci uvádí violoncellistku Jacqueline du Pré, jejíž přirozenost interpretace a sílu hudebního výrazu obdivuje. Má výraznou zálibu v hudbě 20. a 21. století, což se odráží v jejím repertoáru i výběru projektů. Často navštěvuje koncerty Pražského rozhlasového orchestru jako posluchačka, což považuje za součást své přípravy na vlastní vystoupení.