Heroldovo kvarteto v Českém spolku pro komorní hudbu
Heroldovo kvarteto, nesoucí název po významném profesorovi hry na violu Pražské konzervatoře Jiřím Karlu Heroldovi, zaujme posluchače vyrovnaností zvuku, jednotným způsobem tvorby tónu i vibrata, kvalitními nástroji a technickým vybavením všech členů.
![Heroldovo kvarteto - Rudolfinum Praha 2015](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2015/11/Heroldovo-kvarteto.jpg)
Karel Untermüller, v současnosti asi nejlepší violista českých kvartet, dovede vždy vykouzlit hebký a medový tón svého nástroje. Violoncellista David Havelík, k jehož basové linii soubor při interpretaci staví intonaci a dynamiku, je technicky dokonalý, a přesto nenápadný, a připomíná mi hru profesora Viktora Moučky. V kvartetních ansámblech často bývá sekundista ve stínu primária a mnohdy jeho zvukové i technické kvality jsou o poznání slabší než ostatních. V případě Jana Valty to tak vůbec není. Zvuk jeho houslí září a kvalitou zaujme stejně tak jako Petr Zdvihal. Italský nástroj primária (který navíc znám již desítky let) je kulatý a zároveň průrazný. Navíc způsob, jak Petr Zdvihal se svým smyslem pro homogenitu zvuku do tohoto ideálního nástrojového seskupení zapadá, je po všech stránkách dokonalý.
![Heroldovo kvarteto - Petr Zdvihal - Rudolfinum Praha 2015](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2015/11/Petr-Zdvihal.jpg)
Ačkoliv má vedoucí melodickou linii, nikde na to posluchače ani kolegy neupozorňuje. Nikde žádná stopa po hrubém nasazení či permanentní vizuální dominanci. Zdá se, že v jeho hře není známek únavy ani rutiny spojené s pozicí koncertního mistra Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Soubor svým výkonem patří mezi špičku české kvartetní školy. A navíc genové dispozice členů kvarteta jsou zde prokazatelné.
V programu večera však výrazně zaujala jen jeho první část. Smyčcový kvartet Josepha Haydna D dur, op. 20, č. 4 a jeho první věta Allegro di molto byla plná kontrastů a hráči zdůraznili asymetrický komponistův styl. Variační druhá věta byla plná subtilních snových zvuků. Menuettu ani závěrečnému finále (Presto scherzando) nechyběl vtip a tanečnost „alla zingarese“. Dílo oproti předchozím Haydnovým kvartetům dává příležitost vyniknout všem nástrojům a končí – tak jako řada dalších z opusu 20 – v pianissimu.
V Šostakovičově Smyčcovém kvartetu op. 118 z roku 1964 ukázal soubor zcela jiný způsob hry. Po úvodním Andante předvedli v téměř sarkastickém scherzu Allegretto frurioso mechanickou přesnost a hrubost připomínající Stalinovu tvář. Passacaglia dala opět vyniknout tónovým kvalitám violisty a violoncellisty. Vrcholem byl závěrečný pochod zahraný s obrovským nadhledem. Škoda, že z koncertu nebyl pořízen záznam. Takový výkon by si to zasloužil. Bohužel, Český rozhlas komorní hudbě věnuje velmi málo prostoru.
Druhá část koncertu s velkolepým, téměř symfonickým Klavírním kvintetem f moll, op. 34 Johannese Brahmse, byla od začátku do konce nervózním dialogem mezi jubilujícím klavíristou Borisem Krajným a Heroldovým kvartetem.
![Heroldovo kvarteto, Boris Krajný - Rudolfinum Praha 2015 (foto Petra Hajská)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2015/11/DSC4150-660x440.jpg)
Nebyl slyšet rozhovor mezi klavírem a smyčci, krásou tónu neoplývaly ani schubertovské melodie v ländleru Andante, un poco adagio. Celá skladba byla tempovou honičkou bez hlubšího ponoru do téměř wagneriánského díla. Velká škoda.
![Heroldovo kvarteto, Boris Krajný - Rudolfinum Praha 2015](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2015/11/Heroldovo-kvarteto_Krajny.jpg)
Hodnocení autora glosy: 75 %
Český spolek pro komorní hudbu
Heroldovo kvarteto & Boris Krajný
Heroldovo kvarteto
– Petr Zdvihal (1. housle)
– Jan Valta (2. housle)
– Karel Untermüller (viola)
– David Havelík (violoncello)
Boris Krajný (klavír)
4. listopadu 2015 Dvořákova síň Rudolfina Praha
program:
Joseph Haydn: Smyčcový kvartet D dur op. 20 č. 4 Hob. III:34
Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet As dur op. 118
Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll op. 34
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]