Jedenáct hlasů soutěže

Co hlas, to jiné emoce, jiné cítění hudby, rozdílné zkušenosti, různá technika a vedení, jiný stupeň zralosti. Na koncertě vítězů v karlovarském Městském divadle vystoupilo v pátek večer jedenáct mladých hudebníků a hudebnic, z nichž každý a každá má své zázemí, touhy a představy. Čtyři z Česka, tři z Polska, dva z Ruska a po jednom z Jižní Koreje a z Ukrajiny.
Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen – Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017 – Karlovy Vary 10. 11. 2017 (foto Pavel Horník)

Svedla je v předchozích dnech dohromady příležitost vyzkoušet vlastní síly a limity. Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka má dobré jméno a má smysl. A pěkné na ní je, že má vedle běžných cen a čestných uznání ještě propracovaný systém dalších cen, udělovaných divadly, festivaly a jednotlivci a často spojených s nějakým uměleckým úkolem nebo příležitostí. A tak se publikum při dlouhém ceremoniálu před hudebními čísly například dozvědělo, že na Mozartových narozeninách v pražském Národním divadle zazpívají 27. ledna 2018 Sonia Warzyńska a Zuzana Zámečníková.

Obě se představily při koncertě laureátů na samém konci karlovarské soutěže v pěkném světle. Polka Sonia Warzyńska, vítězka mezi ženami v kategorii Opera, dostala jako jediná příležitost dvakrát – stejně jako o den dřív ve finále i nyní zazpívala árii Micaely z Bizetovy Carmen, ale navíc ještě předtím árii „o měsíčku“ z Dvořákovy Rusalky; na závěrečném večeru soutěže nesoucí skladatelovo jméno to mimochodem byla jediná položka z jeho tvorby. Sopranistka, která absolvovala v roce 2014 krakovskou Hudební akademii, má za sebou úspěšnou účast v několika soutěžích a první zkušenosti z koncertů, zejména s duchovní hudbou, a z polských divadel s operou a operetou. Vládne dramatickou přesvědčivostí přiměřenou jejímu věku a pěkným hlasem, který by byl ještě hezčí, kdyby ho v horních polohách víc omezovala. Rusalka se přece jen zdá být zatím ještě za jejím skutečným citovým obzorem.

Zuzana Zámečníková (o níž o den dřív pěkně hovořil předseda poroty Peter Dvorský v rozhovoru pro Operu Pluszde), v ženách vítězka kategorie Junior, absolvovala hru na klavír na konzervatoři v Bratislavě a nyní studuje obor zpěv na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci a management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. Ve finále soutěže zpívala árii Liu z Pucciniho Turandot tak, že trochu přepínala dynamiku. Na koncertě laureátů však dostala za úkol nejznámější Mařenčinu árii z Prodané nevěsty; druhá a poslední položka z české hudby ten večer. Sólistka dává postavě mimořádně nádherný cit, prožitek a výraz a dá se čekat, že její témbr nakonec dalším školením a praxí dostane ještě o trochu víc potřebné lyrické hebkosti.

Defilé pěvců obsáhlo skutečné pěkné vystoupení mezzosopranistky Elišky Zajícové (druhá cena v kategorii Junior) s árií Rosiny z Rossiniho Lazebníka sevillského a výstup Polky Anny Thun (třetí cena v kategorii Opera) s árií Ulriky z Verdiho Maškarního plesu, jejíž temný hlas se ještě potřebuje dousadit. Zajímavý témbr a autenticitu dikce uplatnila v orientálně zabarvené árii Končakovny z Borodinova Knížete Igora nositelka druhé ceny z kategorie Opera, ruská pěvkyně Evgeniya Kuznetsova. Lucie Vagenknechtová, která se s ní o cenu dělí, potřebuje ještě posílit spodní polohy a poněkud mírnit polohy horní, ale má zajímavý hlas a Pucciniho Manon vystihla dojemně.

Zuzana Kopřivová (třetí cena v kategorii Junior) působila ve šperkové árii Gounodovy Markétky hlasově i herecky přirozeně, jako zkušená umělkyně. Talentovaná studentka Pražské konzervatoře (na Opeře Plus čtěte – zde) má za sebou roky v Dismanově rozhlasovém dětském souboru a v Dětské opeře Praha a je to znát. Určitě o ní ještě uslyšíme, stejně jako o Zuzaně Zámečníkové.

Mezi muži vyhrál kategorii Opera Korejec Woongyi Lee, tenorista lahodného a lyrického, znělého témbru; árii Fausta, včetně vysokých tónů na vrcholu, předvedl spolehlivě a podmanivě, ale budí podezření, že primárně myslí na to, aby zpíval krásné tóny, a až pak na skutečný, emocionálně přesný obsah textu. Rus Kirill Matveev, který získal v Opeře druhou cenu, omámil publikum – stejně jako už ve finále – efektní árií Vincero z Pucciniho Turandot. Pořadatelé ji při koncertě vítězů nechali jako tečku na závěr. Mladý muž má silný fond tmavšího zabarvení a dosahuje výsledku jednoduše – silou; jde o to, jak dlouho mu to vydrží. A není to vlastně ani tak zajímavé a krásné.

Absolutní vítěz soutěže, teprve dvaadvacetiletý Ukrajinec Sviatoslav Vynnyk, student lvovské konzervatoře, který byl první mezi juniory, zopakoval árii otce Germonta z Verdiho Traviaty, nyní ještě lépe než ve finálovém kole o den dříve. Vládne až jakoby nepřípadně mužným barytonem, vedeným nosně a vázaně v nejlepším duchu belcanta. Árii dokázal dát ve velmi klidném tempu dlouhodechý tah, který měl pod kontrolou, a mimořádně tak zaujal.

Po oba dny doprovázel finalisty a vítěze Karlovarský symfonický orchestrFrantiškem Drsem. Klobouk dolů před takovou porcí různorodých čísel a před nutností pečlivě a citlivě podpírat.

Je zajímavé sledovat, jak se zase další pěvecká generace snaží popasovat s dědictvím evropské opery, se známými čísly a výstupy, s jejich úskalími a nábojem, s jejich výmluvností a přesvědčivostí, s propojením hudby a slova a se zákonitostmi psychologické a umělecké pravdivosti. Opera evidentně žije dál. Karlovarské soutěži nutno přát neutuchající obětavost organizátorů, ale také víc financí, aby mohla jít s dobou ve všech potřebných parametrech. Důvody k existenci má.

 

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017
Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen
Dirigent: František Drs
Karlovarský symfonický orchestr
10. listopadu 2017 Karlovarské městské divadlo

www.singingcompetition.eu

Související články


Napsat komentář