Jedenáct hlasů soutěže

Co hlas, to jiné emoce, jiné cítění hudby, rozdílné zkušenosti, různá technika a vedení, jiný stupeň zralosti. Na koncertě vítězů v karlovarském Městském divadle vystoupilo v pátek večer jedenáct mladých hudebníků a hudebnic, z nichž každý a každá má své zázemí, touhy a představy. Čtyři z Česka, tři z Polska, dva z Ruska a po jednom z Jižní Koreje a z Ukrajiny.
Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen – Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017 – Karlovy Vary 10. 11. 2017 (foto Pavel Horník)

Svedla je v předchozích dnech dohromady příležitost vyzkoušet vlastní síly a limity. Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka má dobré jméno a má smysl. A pěkné na ní je, že má vedle běžných cen a čestných uznání ještě propracovaný systém dalších cen, udělovaných divadly, festivaly a jednotlivci a často spojených s nějakým uměleckým úkolem nebo příležitostí. A tak se publikum při dlouhém ceremoniálu před hudebními čísly například dozvědělo, že na Mozartových narozeninách v pražském Národním divadle zazpívají 27. ledna 2018 Sonia Warzyńska a Zuzana Zámečníková.

Obě se představily při koncertě laureátů na samém konci karlovarské soutěže v pěkném světle. Polka Sonia Warzyńska, vítězka mezi ženami v kategorii Opera, dostala jako jediná příležitost dvakrát – stejně jako o den dřív ve finále i nyní zazpívala árii Micaely z Bizetovy Carmen, ale navíc ještě předtím árii „o měsíčku“ z Dvořákovy Rusalky; na závěrečném večeru soutěže nesoucí skladatelovo jméno to mimochodem byla jediná položka z jeho tvorby. Sopranistka, která absolvovala v roce 2014 krakovskou Hudební akademii, má za sebou úspěšnou účast v několika soutěžích a první zkušenosti z koncertů, zejména s duchovní hudbou, a z polských divadel s operou a operetou. Vládne dramatickou přesvědčivostí přiměřenou jejímu věku a pěkným hlasem, který by byl ještě hezčí, kdyby ho v horních polohách víc omezovala. Rusalka se přece jen zdá být zatím ještě za jejím skutečným citovým obzorem.

Zuzana Zámečníková (o níž o den dřív pěkně hovořil předseda poroty Peter Dvorský v rozhovoru pro Operu Pluszde), v ženách vítězka kategorie Junior, absolvovala hru na klavír na konzervatoři v Bratislavě a nyní studuje obor zpěv na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci a management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. Ve finále soutěže zpívala árii Liu z Pucciniho Turandot tak, že trochu přepínala dynamiku. Na koncertě laureátů však dostala za úkol nejznámější Mařenčinu árii z Prodané nevěsty; druhá a poslední položka z české hudby ten večer. Sólistka dává postavě mimořádně nádherný cit, prožitek a výraz a dá se čekat, že její témbr nakonec dalším školením a praxí dostane ještě o trochu víc potřebné lyrické hebkosti.

Defilé pěvců obsáhlo skutečné pěkné vystoupení mezzosopranistky Elišky Zajícové (druhá cena v kategorii Junior) s árií Rosiny z Rossiniho Lazebníka sevillského a výstup Polky Anny Thun (třetí cena v kategorii Opera) s árií Ulriky z Verdiho Maškarního plesu, jejíž temný hlas se ještě potřebuje dousadit. Zajímavý témbr a autenticitu dikce uplatnila v orientálně zabarvené árii Končakovny z Borodinova Knížete Igora nositelka druhé ceny z kategorie Opera, ruská pěvkyně Evgeniya Kuznetsova. Lucie Vagenknechtová, která se s ní o cenu dělí, potřebuje ještě posílit spodní polohy a poněkud mírnit polohy horní, ale má zajímavý hlas a Pucciniho Manon vystihla dojemně.

Zuzana Kopřivová (třetí cena v kategorii Junior) působila ve šperkové árii Gounodovy Markétky hlasově i herecky přirozeně, jako zkušená umělkyně. Talentovaná studentka Pražské konzervatoře (na Opeře Plus čtěte – zde) má za sebou roky v Dismanově rozhlasovém dětském souboru a v Dětské opeře Praha a je to znát. Určitě o ní ještě uslyšíme, stejně jako o Zuzaně Zámečníkové.

Mezi muži vyhrál kategorii Opera Korejec Woongyi Lee, tenorista lahodného a lyrického, znělého témbru; árii Fausta, včetně vysokých tónů na vrcholu, předvedl spolehlivě a podmanivě, ale budí podezření, že primárně myslí na to, aby zpíval krásné tóny, a až pak na skutečný, emocionálně přesný obsah textu. Rus Kirill Matveev, který získal v Opeře druhou cenu, omámil publikum – stejně jako už ve finále – efektní árií Vincero z Pucciniho Turandot. Pořadatelé ji při koncertě vítězů nechali jako tečku na závěr. Mladý muž má silný fond tmavšího zabarvení a dosahuje výsledku jednoduše – silou; jde o to, jak dlouho mu to vydrží. A není to vlastně ani tak zajímavé a krásné.

Absolutní vítěz soutěže, teprve dvaadvacetiletý Ukrajinec Sviatoslav Vynnyk, student lvovské konzervatoře, který byl první mezi juniory, zopakoval árii otce Germonta z Verdiho Traviaty, nyní ještě lépe než ve finálovém kole o den dříve. Vládne až jakoby nepřípadně mužným barytonem, vedeným nosně a vázaně v nejlepším duchu belcanta. Árii dokázal dát ve velmi klidném tempu dlouhodechý tah, který měl pod kontrolou, a mimořádně tak zaujal.

Po oba dny doprovázel finalisty a vítěze Karlovarský symfonický orchestrFrantiškem Drsem. Klobouk dolů před takovou porcí různorodých čísel a před nutností pečlivě a citlivě podpírat.

Je zajímavé sledovat, jak se zase další pěvecká generace snaží popasovat s dědictvím evropské opery, se známými čísly a výstupy, s jejich úskalími a nábojem, s jejich výmluvností a přesvědčivostí, s propojením hudby a slova a se zákonitostmi psychologické a umělecké pravdivosti. Opera evidentně žije dál. Karlovarské soutěži nutno přát neutuchající obětavost organizátorů, ale také víc financí, aby mohla jít s dobou ve všech potřebných parametrech. Důvody k existenci má.

 

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka 2017
Slavnostní galakoncert vítězů a laureátů soutěže s orchestrem a udílením cen
Dirigent: František Drs
Karlovarský symfonický orchestr
10. listopadu 2017 Karlovarské městské divadlo

www.singingcompetition.eu

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na