John Adams poprvé vystoupí v České republice

Žijící legenda americké hudby John Adams vystoupí v rámci festivalu Pražské jaro poprvé v České republice. Ke spolupráci na koncertě, na kterém bude řídit Českou filharmonii, přizval islandského klavíristu Víkingura Ólafssona, aby představil program kombinující vlastní tvorbu s hudbou Igora Stravinského a jedné z nejúspěšnějších amerických skladatelek současnosti Gabrielly Smith.
John Adams (foto Riccardo Musacchio)
John Adams (foto Riccardo Musacchio)

John Adams ve své tvorbě spojuje vlivy amerického minimalismu, popkultury a evropské symfonické hudby způsobem, který jej pasoval do role vůdčího tvůrce současnosti a jednoho z nejčastěji uváděných současných skladatelů vůbec,“ říká ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan. „Originalita je jednou z nejvíce ceněných kvalit umění. Platí to pro interprety i autory. Cest, jak dosáhnout originality, je celá řada. Mnozí usilují o to, aby pokaždé zněli jinak a neopakovali se. Mnozí se brání, aby nic z okolního světa neprostoupilo do jejich tvorby. A pak je tu John Adams, jehož hudbu na první poslech spolehlivě rozpoznáte a pochopíte, co ve skutečnosti originalita může znamenat,“ uvádí Trojan.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Ústředním dílem dnešního koncertu je skladba Proč musí mít ďábel všechny dobré melodie? „Na klasickém třívětém půdorysu virtuózního klavírního koncertu uslyšíme repetitivní motivy, lyrické plochy i rify baskytary, kterou Adams zapojil do orchestru,“ přibližuje dramaturg festivalu Josef Třeštík. Skladba vznikla na objednávku Losangeleské filharmonie pro klavíristku Yuju Wang, která ji pod vedením Gustava Dudamela v roce 2019 premiérovala ve Walt Disney Concert Hall a vydala u Deutsche Grammophon.

Dnes patří mezi hlavní ambasadory Adamsova koncertu ve světě Víkingur Ólafsson. Islandský klavírista proslul zejména interpretací hudby Johanna Sebastiana Bacha, Clauda Debussyho a Wolfganga Amadea Mozarta. Právě jeho Koncertem pro klavír a orchestr č. 23 A dur debutoval Ólafsson před rokem s Českou filharmonií a svým výkonem strhl publikum k neobvykle srdečnému aplausu. Jeho vzkaz o návratu do Prahy při loučení s diváky Rudolfina odkazoval právě na dnešní festivalový koncert s hudbou Johna Adamse.

„Adams je bez diskuse nejvýznamnějším americkým skladatelem,“ napsal loni v září kritik New York Times Joshua Baron v článku věnovaném skladatelovým 75. narozeninám a premiéře jeho nové opery Antonius a Kleopatra v Sanfranciské opeře.

Dnešní večer otevře Adamsova strhující orchestrální miniatura nazvaná Stále ještě tančím, věnovaná dirigentu Michaelovi Tilsonu Thomasovi a jeho manželovi Joshuu Robinsonovi, bývalému gymnastovi a swingovému tanečníkovi. V druhé polovině programu Adams pražskému publiku představí jedno z nejúspěšnějších amerických orchestrálních děl posledních let, Tumblebird Contrails, které napsala skladatelka a oddaná environmentalistka Gabriella Smith. Adamsův pražskojarní večer uzavře dnes již klasická Symfonie o třech větách, kterou Igor Stravinskij složil během druhé světové války ve Spojených státech. Ač si jeden z největších skladatelů 20. století zřídkakdy připouštěl mimohudební inspiraci, otevřeně mluvil o tom, že se do symfonie promítla jeho radost nad postupem spojeneckých vojsk.

Adamsovo dílo je dobře známo i pražskému opernímu publiku. Opery Nixon v Číně a Doctor Atomic nabídla česká kina v rámci cyklu přenosů z Metropolitní opery. Jedinou dosud uvedenou operou na jevištích v České republice je Smrt Klinghoffera. Před dvaceti lety měla premiéru v Národním divadle. Koncertní uvedení této opery v Amsterdamu bude druhým uměleckým úkolem Johna Adamse při svém letošním pobytu v Evropě.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře