Kontroverzní Lolita: Od románu k filmu, muzikálu a opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ščedrinova první „lyricko-komická“ opera Nejenom láska měla premiéru v Novosibirsku v roce 1961; předloha Sergeje Antonova (libreto napsal Vasilij Kataňan) zpracovává námět ze současnosti, příběh z všedního života obyčejných lidí, kolchozníků ve středním Rusku. Ke své druhé a dosud nejznámější a nejúspěšnější opeře Mrtvé duše si Ščedrin napsal libreto sám podle proslulého nedokončeného románu N. V. Gogola. Premiéra se konala v moskevském Velkém divadle v roce 1977. Dosud jediné české uvedení Mrtvých duší mělo premiéru v prosinci 1978 v Brně. V roce 1994 následovala Lolita a pak v roce 2002 „opera pro koncertní pódium“ Očarovaný poutník podle povídky Nikolaje Leskova (premiéra se uskutečnila v provedení Newyorské filharmonie za řízení Lorina Maazela, kteří dílo objednali).

V roce 2006 měla na Moskevské konzervatoři premiéru „sborová opera“ Bojarka Morozovová podle příběhu protopopa Avvakuma ze 17. století. Pro svoji šestou operu sáhl Ščedrin opět do díla Nikolaje Leskova (mimochodem autora literární předlohy Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu) a vybral si jeho povídku Levák. Dílo mělo premiéru v roce 2013 v Mariinském divadle v Petrohradu, dirigentem byl Valerij Gergijev. Zatím poslední Ščedrinova opera je zajímavá zvláště pro nás: Vánoční pohádka je označena jako „Opéra féerie“, skladatelovo libreto vychází z Leskovova překladu pohádky Boženy Němcové o dvanácti měsíčcích a kombinuje prvky z původní slovanské verze pohádky o Popelce a ruské verze dvanácti měsíčků. Premiéra se konala v roce 2015 na nové scéně Mariinského divadla v Petrohradu opět za řízení Valerije Gergijeva.

R. Ščedrin: Lolita – Národní divadlo 2019 (zdroj ND)

Třetí Ščedrinova opera Lolita vznikla v roce 1992, libreto v ruštině si skladatel napsal podle Nabokovova románu sám. Premiéra se uskutečnila 14. prosince 1994 v Královské švédské opeře ve Stockholmu, a to ve švédštině, dirigoval Mstislav Rostropovič, který Lolitu původně objednal pro tehdy novou pařížskou Opéra Bastille. Představení, režírované Ann-Margret Petterson, trvalo čtyři hodiny; inscenace byla hodnocena jako zdařilá, ale hudba byla označena za poněkud monotónní. První uvedení v ruštině se konalo v Permu v roce 2003, o rok později následovala inscenace v Nové opeře v Moskvě. Premiéra německé verze se konala v roce 2011 ve Wiesbadenu; po dohodě se skladatelem byla opera zkrácena o třetinu. Čtyři hlavní role jsou určeny pro tyto hlasové obory: Humbert Humbert – baryton, Lolita – lyrický koloraturní soprán, Clare Quilty – lyrický tenor, Charlotte – mezzosoprán. Ščedrin z opery vybral symfonické fragmenty pro orchestr a uvedl a vydal je pod názvem Lolita-Serenade. Skladatel také letos v září navštívil Prahu u příležitosti příprav české premiéry jeho Lolity a poskytl rozhovor pro Operu Plus (viz ZDE).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na