Letní Letná je plnoletá

Mezinárodní festival Letní Letná se dočkal plnoletosti. Osmnáctý ročník slavnostně odstartoval 12. srpna českou premiérou Deer in the Headlights francouzského souboru Cirque Le Roux. Legendární milovníci filmu noir a špičkoví artisté se na Letenskou pláň vrátili po pěti letech.
Cirque Le Roux – Deer in the Headlights (foto František Ortmann, Letní Letná 2021)

Šarmantní komedie Deer in the Headlights (Jelen v záři reflektorů) si posvítila na všeobecně známý životní mezník, kterým je poslední rozloučení s matkou. Po předchozím fenomenálním představení Elephant in the Room, kde si novomanželka hned po svatbě umanula, že otráví manžela, se tentokrát režisérka Charlotte Saliou zaměřila na příběh tří sourozenců a jejich partnerů, kteří se sešli v rodném venkovském sídle v předvečer pohřbu. Soubor Cirque Le Roux vystavěl neuvěřitelnou spleť prapodivných náhod, které korunoval nepředvídatelnými pointami a vrcholnou artistikou. Jakákoliv nedorozumění plynoucí z překombinované fabule stíraly dechberoucí výkony akrobatů. V cirkusových disciplínách, umně zakomponovaných do děje, se snoubila lehkost s noblesou, a přitom se objevovaly inovativní variace a adrenalin po pětaosmdesát minut úměrně narůstal.

Festival Letní Letná 2021 (foto František Ortmann)

Další novinkou uvedenou hned první večer, volně navazující na nezapomenutelný přechod provazochodkyně Tatiany-Mosio Bongongo nad Vltavou v roce 2019, bylo představení Résiste, ve kterém Francouzka Johanne Humblet ze souboru Les Filles Du Renard Pâle na nestabilním laně relativizovala zákon gravitace a limity risku. Pohybovala se vpřed, vzad, ale i do stran, nebo po nakloněné rovině, jako by se opírala o vzduch. Bez jištění využívala jen balanční tyč. Působila sebejistě ve vztahu k minimalistické ploše v mnoha metrech nad zemí. Hrála si s rytmem, naslouchala živému hudebnímu doprovodu skupiny Deadwood (Jeremy Manche a Violette Legrand) a rozvíjela tělesný dialog s materiálem.

Johanne Humblet – Résiste (foto František Ortmann, Letní Letná 2021)

Performance zrcadlila sílu tvůrčí osobnosti a svou vizuální stránkou bohatě probouzela asociace. Poetika autorského rukopisu se neutápěla v křehkosti, ale rozvíjela hravost s vědomím vertikály a horizontály. Humblet například dokázala navodit obraz hvězd, anebo mýtického poutníka kráčejícího vstříc temnému nebi a další představy by mohly pokračovat. Její na pohled neohrožený pobyt ve výšce k sobě neúnavně přitahoval pozornost. Díky nepředvídatelným zvratům nebo pointám prvků jednoduše nešlo odtrhnout oči. Funambulismus v tomto pojetí tak vyzněl jako otevřená platforma zaručující fascinující originalitu, pořádnou dávku napětí a estetický zážitek.

Na první pražskou premiéru v českém stanu si diváci počkali až na čtvrtý den festivalu. Plzeňský soubor Žongléros Ansámbl uvedl inscenaci Vpřed. Inspiraci optickou básní Václava Havla rozvedli fyzickým způsobem do prostoru za pomoci jednoho nákupního vozíku, haldy „hadrů“ a teeterboardu. Pětice performerů za významné podpory živě vytvářeného hudebního doprovodu Emy Brabcové se zaměřila na davovou nákupní psychózu, na nekončící chtíč materialismu a absurditu marné (marnotratné) soutěživosti. Plzeňané mají oproti divadlu bohaté zkušenosti především v lektorské oblasti, a přesto jejich Vpřed působil uceleně a dramaturgicky vyzrále. Ostatně, pohybovou supervizi vedla Markéta Vacovská a divadelní Roman Černík. Světelný design Jana Hugo Hejzlara pak skvěle dotvářel atmosféru neúprosně podbízivého nákupního centra.

Žongléros Ansámbl – Vpřed (foto František Ortmann, Letní Letná 2021)

Akrobaté se nechali manipulovat, lapit ve světě nákupů, v pasti lživých reklam a slibů. I když se jejich výkony v cirkusových disciplínách nevyrovnaly se zahraničními kolegy či tuzemskými špičkami, až na pár viditelně ještě „neosahaných“ triků se přesto s odvahou pouštěli do risku a složitějších variací. Z jejich snahy vyznívala soudržnost, vědomá práce se situací a výrazem a tyto scénické prostředky nahrazovaly efektní adrenalinové kousky. Jako jedna z nejzajímavějších z hlediska symbiózy fyzického nasazení a divadelních prostředků vyzněla scéna, v níž se Martina Vaněčková „zašprajcla“ na spodní plošině nákupního vozíku a následoval řetězec variací vztahu člověk/zákazník a košík. Žongléros Ansámbl opět povyrostl a jeho devízou je, že z jeviště vyzařuje energie vzájemnosti.

Cirque Le Roux: Deer in the Headlights
Režie: Charlotte Saliou
Autoři: Lolita Costet, Charlotte Saliou, Grégory Arsenal, Philip Rosenberg, Yannick Thomas, Valerie Benoit, Mason Ames
Hrají: Lolita Costet, Grégory Arsenal, Philip Rosenberg, Yannick Thomas, Valerie Benoit, Andrei Annisimov
Hudba: Alexandra Stréliski
Kostýmy: Clarisse Baudinière a Cirque Le Roux
Světelná kompozice: Jean-Marie Canoville

Les Filles du Renard Pâle: Résiste
Kolektivní tvorba pod režijním vedením Johanne Humblet

Spolupráce: Yann Ecauvre
Umělecká spolupráce: Maxime Bourdon
Hudba: Deadwood
Provazochodkyně: Johanne Humblet
Zpěv: Violette Legrand or Lison Maillet
Stage manažer: Steve Duprez
Zvuk: Jérémy Manche / or / Mathieu Ryo
Light Design:
 David Baudenon / or / Clément Bonnin
Kostýmy: Solenne Capmas
Obuv: Maison Clairvoy
Konstrukce lana: Sud Side
Produkce: Bérénice Riollet

Festival Letní Letná 2021 (foto František Ortmann)

Žongléros Ansámbl: Vpřed
Režie: Žongléros Ansámbl
Účinkují: Ema Brabcová, Jan Brand, Jiří Hlaváč, Jiří Misař, Lucie Misařová, Martina Vaněčková
Hudba: Ema Brabcová
Light design: Jan Hugo Hejzlar
Kostýmní design: Lucie Bartošová
Pohybová supervize: Markéta Vacovská
Divadelní supervize: Roman Černík

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments