Letní Salcburk 2018: program zveřejněn

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (119). Týden od 13. do 19. listopadu 2017. V dnešním vydání najdete: Úspěch Václava Lukse a Collegia 1704 v Staatsoper Hamburg. Operní program Salcburského festivalu 2018. Opera na ČT art. Operní humor: Obdiv manžela Beverly Sills má své meze.


Úspěch Václava Lukse a Collegia 1704 v Staatsoper Hamburg

Všechny kritiky jednoznačně velebí výkon souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse při provedení Monteverdiho opery Odysseův návrat do vlasti v Staatsoper Hamburg. Chválí dirigenta a vedoucího souboru, který našel ideální zvukovou rovnováhu mezi jevištěm a orchestrem, i když se zpočátku zdá těleso snad příliš velké pro takovouto produkci. Za excelentní považují také výkon continua.

Reklama

Režisér Willy Decker s výtvarníkem Wolfgangem Gussmannem umístili většinu děje na otáčející se světlý kruh (točnu), za kterým se jen občas zjevují další elementy výpravy (stůl pro hostinu a tak dále).

Claudio Monteverdi: Il Ritorno d’Ulisse in Patria (Die Heimkehr des Odysseus) – Staatsoper Hamburg 2017 (zdroj staatsoper-hamburg.de / foto © Monika Rittershaus)

Výrazně je v inscenaci akcentován svět bohů, kteří jsou často zcela lhostejní k osudům lidí. To ukazuje již prolog, ve kterém se bohové vysmívají a mučí personifikovanou postavu zastupující lidskou křehkost a smrtelnost. V civilních společenských oděvech (návrhářka Susana Mendoza) dominuje čerň, šeď, tmavá modř s akcenty bílé. Nahé tělo mnohdy symbolizuje stavy duše. V inscenaci jsou uplatněny i stroboskopické efekty. A tvůrcům se podařilo skutečně vytvořit teatrum mundi, divadlo světa, s mnohými přesahy k dnešním problémům individuálních a společenských vztahů.

Obsazení nevykazuje žádné kazy. Velkou pozornost na sebe strhává především pár představitelů čekající Penelopy a navrátivšího se Odyssea. Italská altistka Sara Mingardo vytváří mytickou hrdinku s odstupem slunečních brýlí (které odloží až s rozpoznáním manžela), jež znemožňují identifikaci jejích pocitů. Hlasově bezchybný výkon je doplněn vynikajícím herectvím a charismatem představitelky. Drsný Odysseus amerického tenoristy (s německými rodinnými kořeny) Kurta Streita je spíše válečníkem než manželem a otcem. Velký herec ale dokáže výborně nadávkovat i lyrické a něžné momenty svého charakteru. Vrcholem představení je pak závěrečný duet shledavších se manželů.

Claudio Monteverdi: Il Ritorno d’Ulisse in Patria (Die Heimkehr des Odysseus) – Staatsoper Hamburg 2017 (zdroj FB Staatsoper Hamburg / foto © Monika Rittershaus)

I osmapadesátiletý tenorista ukázal vypracovanou postavu a část role odehrál pouze do půl těla. Ještě více nahoty žádal režisér po francouzském kontratenoristovi Christopheovi Dumauxovi, který nadchl v dvojroli Lidské křehkosti a jednoho z Penelopiných nápadníků. Christophe Dumaux se i v této inscenaci osvědčuje jako jeden z nejtalentovanějších kontratenorů své generace, navíc vynikající hereckým i pohybovým projevem.

Šest představení (hrálo se s jedinou pauzou) od 29. října do 11. listopadu sklidilo velký úspěch a zájem médií všeho druhu. Ceny lístků se pohybovaly od 6 do 97 eur. Titul by měl být znovu nasazen v dalších sezonách.


Salzburger Festspiele 2018 – program zveřejněn
Salcburský festival připravil na léto 2018 osm operních produkcí, v nichž vystupuje celá plejáda nejlepších operních sólistů i výběr dirigentů a režisérů světových jmen. Nabídka je skutečně vyvážená a obsahuje šest titulů světové opery (Monteverdi, Mozart, Rossini, Bizet, Čajkovskij a Strauss) a dva tituly ze druhé poloviny dvacátého století, které prokázaly svou životnost (von Einem, Henze). Dramaturgický výběr zahrnuje tvorbu od počátku žánru až k prověřeným dílům moderní opery.

První festivalovou scénickou operní produkcí bude Mozartova Kouzelná flétna v hudebním nastudování Constantinose Carydise u pultu Wiener Philharmoniker a v režii americké režisérky Lydie Steier (například tvůrkyně lokálně situované inscenace Berliozových Trojanů v drážďanské opeře v této sezoně – recenzi jsme přinesli zde) na scéně Grosses Festspielhaus. Mezi sólisty nacházíme ruskou koloraturku Albinu Shagimuratovu jako osvědčenou Královnu noci, německou sopranistku Christiane Karg jako Paminu, německého barytonistu Matthiase Goerneho (Sarastro) a také českého basbarytonistu Adama Plachetku (Papageno) nebo Marii Nazarovu (Papagenu). Poslední dva pěvci se právě dobře znají ze scény Wiener Staatsoper. Adam Plachetka zpíval postavu komického ptáka-člověka také na jevišti Lyric Opera of Chicago na přelomu loňského a letošního roku. V Salcburku je naplánováno sedm představení a inscenace bude mít svého vypravěče, kterým se stane slavný švýcarský herec Bruno Ganz.

Grosses Festspielhaus Salcburk (zdroj commons.wikimedia.org/Optimale)

Senzaci beze sporu vyvolá nová inscenace Salome Richarda Strausse, kde bude v roli judejské princezny debutovat krásná litevská sopranistka Asmik Grigorian. Tato velmi talentovaná pěvkyně mířící rychle k dramatickému oboru zde v létě 2017 zaznamenala obrovský ohlas na svou interpretaci Marie v Bergově Vojckovi v inscenaci svěřené Williamu Kentridgeovi (naši recenzi najdete zde). A tuto sezonu ji čekají také dva party v méně uváděných operách – Polina v Prokofjevově Hráči v Basileji a klasická ruská hrdinka podle Lermontovovy předlohy, Tamara sužovaná Démonem Antona Rubinštejna v Barceloně. Partnery v salcburské inscenaci jí budou italská mezzosopranistka Anna Maria Chiuri jako Herodias a její svůdce Tambojar z loňského Vojcka John Daszak se změní v neméně chlípného Heroda. Žádaný italský tvůrce Romeo Castellucci se postará o kompletní režijní a vizuální podobu inscenace a v Salcburku nesmírně oblíbený dirigent Franz Welser-Möst bude inscenaci dirigovat s Vídeňskými filharmoniky ve Felsenreitschule v celkem sedmi představeních.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


1
Komentujte

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
fandorin

Domingo si prostě nedá pokoj. Management festivalů a operních divadel by měl mít rozum a přestat ho obsazovat do rolí, v kterých by měli dostat příležitost mladí a skuteční barytonisté.