Letní Salcburk 2018: program zveřejněn

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (119). Týden od 13. do 19. listopadu 2017. V dnešním vydání najdete: Úspěch Václava Lukse a Collegia 1704 v Staatsoper Hamburg. Operní program Salcburského festivalu 2018. Opera na ČT art. Operní humor: Obdiv manžela Beverly Sills má své meze.


Úspěch Václava Lukse a Collegia 1704 v Staatsoper Hamburg

Všechny kritiky jednoznačně velebí výkon souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse při provedení Monteverdiho opery Odysseův návrat do vlasti v Staatsoper Hamburg. Chválí dirigenta a vedoucího souboru, který našel ideální zvukovou rovnováhu mezi jevištěm a orchestrem, i když se zpočátku zdá těleso snad příliš velké pro takovouto produkci. Za excelentní považují také výkon continua.

Režisér Willy Decker s výtvarníkem Wolfgangem Gussmannem umístili většinu děje na otáčející se světlý kruh (točnu), za kterým se jen občas zjevují další elementy výpravy (stůl pro hostinu a tak dále).

Claudio Monteverdi: Il Ritorno d’Ulisse in Patria (Die Heimkehr des Odysseus) – Staatsoper Hamburg 2017 (zdroj staatsoper-hamburg.de / foto © Monika Rittershaus)

Výrazně je v inscenaci akcentován svět bohů, kteří jsou často zcela lhostejní k osudům lidí. To ukazuje již prolog, ve kterém se bohové vysmívají a mučí personifikovanou postavu zastupující lidskou křehkost a smrtelnost. V civilních společenských oděvech (návrhářka Susana Mendoza) dominuje čerň, šeď, tmavá modř s akcenty bílé. Nahé tělo mnohdy symbolizuje stavy duše. V inscenaci jsou uplatněny i stroboskopické efekty. A tvůrcům se podařilo skutečně vytvořit teatrum mundi, divadlo světa, s mnohými přesahy k dnešním problémům individuálních a společenských vztahů.

Obsazení nevykazuje žádné kazy. Velkou pozornost na sebe strhává především pár představitelů čekající Penelopy a navrátivšího se Odyssea. Italská altistka Sara Mingardo vytváří mytickou hrdinku s odstupem slunečních brýlí (které odloží až s rozpoznáním manžela), jež znemožňují identifikaci jejích pocitů. Hlasově bezchybný výkon je doplněn vynikajícím herectvím a charismatem představitelky. Drsný Odysseus amerického tenoristy (s německými rodinnými kořeny) Kurta Streita je spíše válečníkem než manželem a otcem. Velký herec ale dokáže výborně nadávkovat i lyrické a něžné momenty svého charakteru. Vrcholem představení je pak závěrečný duet shledavších se manželů.

Claudio Monteverdi: Il Ritorno d’Ulisse in Patria (Die Heimkehr des Odysseus) – Staatsoper Hamburg 2017 (zdroj FB Staatsoper Hamburg / foto © Monika Rittershaus)

I osmapadesátiletý tenorista ukázal vypracovanou postavu a část role odehrál pouze do půl těla. Ještě více nahoty žádal režisér po francouzském kontratenoristovi Christopheovi Dumauxovi, který nadchl v dvojroli Lidské křehkosti a jednoho z Penelopiných nápadníků. Christophe Dumaux se i v této inscenaci osvědčuje jako jeden z nejtalentovanějších kontratenorů své generace, navíc vynikající hereckým i pohybovým projevem.

Šest představení (hrálo se s jedinou pauzou) od 29. října do 11. listopadu sklidilo velký úspěch a zájem médií všeho druhu. Ceny lístků se pohybovaly od 6 do 97 eur. Titul by měl být znovu nasazen v dalších sezonách.


Salzburger Festspiele 2018 – program zveřejněn
Salcburský festival připravil na léto 2018 osm operních produkcí, v nichž vystupuje celá plejáda nejlepších operních sólistů i výběr dirigentů a režisérů světových jmen. Nabídka je skutečně vyvážená a obsahuje šest titulů světové opery (Monteverdi, Mozart, Rossini, Bizet, Čajkovskij a Strauss) a dva tituly ze druhé poloviny dvacátého století, které prokázaly svou životnost (von Einem, Henze). Dramaturgický výběr zahrnuje tvorbu od počátku žánru až k prověřeným dílům moderní opery.

První festivalovou scénickou operní produkcí bude Mozartova Kouzelná flétna v hudebním nastudování Constantinose Carydise u pultu Wiener Philharmoniker a v režii americké režisérky Lydie Steier (například tvůrkyně lokálně situované inscenace Berliozových Trojanů v drážďanské opeře v této sezoně – recenzi jsme přinesli zde) na scéně Grosses Festspielhaus. Mezi sólisty nacházíme ruskou koloraturku Albinu Shagimuratovu jako osvědčenou Královnu noci, německou sopranistku Christiane Karg jako Paminu, německého barytonistu Matthiase Goerneho (Sarastro) a také českého basbarytonistu Adama Plachetku (Papageno) nebo Marii Nazarovu (Papagenu). Poslední dva pěvci se právě dobře znají ze scény Wiener Staatsoper. Adam Plachetka zpíval postavu komického ptáka-člověka také na jevišti Lyric Opera of Chicago na přelomu loňského a letošního roku. V Salcburku je naplánováno sedm představení a inscenace bude mít svého vypravěče, kterým se stane slavný švýcarský herec Bruno Ganz.

Grosses Festspielhaus Salcburk (zdroj commons.wikimedia.org/Optimale)

Senzaci beze sporu vyvolá nová inscenace Salome Richarda Strausse, kde bude v roli judejské princezny debutovat krásná litevská sopranistka Asmik Grigorian. Tato velmi talentovaná pěvkyně mířící rychle k dramatickému oboru zde v létě 2017 zaznamenala obrovský ohlas na svou interpretaci Marie v Bergově Vojckovi v inscenaci svěřené Williamu Kentridgeovi (naši recenzi najdete zde). A tuto sezonu ji čekají také dva party v méně uváděných operách – Polina v Prokofjevově Hráči v Basileji a klasická ruská hrdinka podle Lermontovovy předlohy, Tamara sužovaná Démonem Antona Rubinštejna v Barceloně. Partnery v salcburské inscenaci jí budou italská mezzosopranistka Anna Maria Chiuri jako Herodias a její svůdce Tambojar z loňského Vojcka John Daszak se změní v neméně chlípného Heroda. Žádaný italský tvůrce Romeo Castellucci se postará o kompletní režijní a vizuální podobu inscenace a v Salcburku nesmírně oblíbený dirigent Franz Welser-Möst bude inscenaci dirigovat s Vídeňskými filharmoniky ve Felsenreitschule v celkem sedmi představeních.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “Letní Salcburk 2018: program zveřejněn

Napsat komentář